Europe.bg
  Начало - Събития
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Събития

  • A+
  • A-
15-05-2008

НИЯ ГЕОРГИЕВА: ЕВРОПА Е РАВНО НА СВОБОДЕН РАЗУМ

Ния Георгиева, ученичка в VІІ „в" клас, НУКК - Горна баня, спечели поощрение в конкурса за младежко есе "Европа=" на Портал Европа. Резултатите от конкурса може да видите тук.

Преди няколко месеца за първи път пътувах из Европа. Първо бях за кратко в Гърция, а след Коледа заминахме на екскурзия в Рим с майка ми и баща ми. Пътувайки из Древна Елада, разхождайки се из забележителностите на Вечния град, някои от които много стари, другите средновековни, а някои от Новото време, за пръв път се замислих за това какво е Европа, какво я отличава от другия свят и какво я сближава с него. Много са нещата, характерни за нашия континент: древната история, културата, науката, особените отношения между държавите в нея, които имат много общо в политическо, икономическо и културно отношение, макар и да са различни държави, с различна история и език. Но ако трябва да назова най-важните за разбирането на Европа неща, то според мен това са разумът и свободата. Може би това не е най-важното, но на мен най-много ми допадат те.


По време на тези пътувания моят „домашен Вергилий" (майка ми и баща ми) ми обясниха, че в историята на Европа са се проявявали две донякъде противоположни, донякъде свързани явления: вярата и разумът. Това особено добре може да се види в Рим, където църквите и храмовете от различни епохи си съседстват и са израз както на дълбоката вяра на човека, така и на неговия стремеж и способност да изрази себе си, да създава, да върви напред в развитието си. Движението на европейската цивилизация, макар и неравномерно, и не с единен ход, винаги е вървяло напред, към разумното и по-доброто. Не е никак странно, че основите на това, което разбираме под наука в съвременния смисъл на думата, е античната цивилизация на Древна Гърция и Древния Рим. Там възникват повечето съвременни науки като философията, математиката, астрономията, медицината и др. Любопитно е, че античната наука е възникнала географски на територии, някои от които извън континента Европа, но впоследствие античната традиция е била продължена именно в Централна и Западна Европа. Средновековна Европа възприема тези антични достижения и ги доразвива. Напълно закономерно е възникването на университетите и книгопечатането в Европа, тъй като европейците са търсили начини да разпространяват знанията и да направят обществото си по този начин по-разумно и образовано. Логични са и многобройните научни открития, случили се в Европа. Те са още едно доказателство за търсещия дух на европееца и желанието му да разбере света около него и да направи живота по-добър чрез изследването и осмислянето му.


С това не искам да кажа, че другаде по света не се е развивала наука и хората са живели и действали неразумно. Думата „алгебра" е с арабски произход, а египетските пирамиди и календарът на маите са грандиозно доказателство за възможностите на човечеството. Но сякаш никъде другаде разумът не е така високо ценен и рационалността не е в основата на разбирането за света и човешкия живот.


На мен лично много ми допада тази черта на европееца и би ми се искало и аз в моя живот да бъда рационална и разумна. Човек често е поставен пред избор и решенията могат да се основават на много неща: на разума, на религиозните вярвания, на интуицията, на моментната прищявка. В съвременния живот виждаме резултатите от такива различни избори: атентатът в Ню Йорк (запомних го, защото точно тогава тръгвах в първи клас), наркоманията, престъпленията и кражбите. В примерите, които изброих, разумът отсъства. Хората, извършващи подобни неща, са водени или от фанатична вяра, или от слабост и глупост, или от бездушие. Един свят, в който хората са водени от разума си, би бил много по-добър за живеене.


Такъв свят е съвременна Европа, защото принципите, по които живеят европейците, и принципите, от които се води Европейският съюз, са именно принципите на рационалността. Самата идея за обединение е основана на разума. По пътя на европейското обединяване животът на хората ще стане по-добър, а обществото ще се развива по-рационално. Не е никак лесно в един съюз от 27 държави да се съчетаят множество интереси: политически, икономически, културни, национални, но при един разумен подход това е напълно възможно.


Обединението на европейските страни води и до напредък в науката и технологиите, и съответно до по-бързо развитие и подобряване на живота на хората. По този начин разумът води до обединение, а обединението създава условия за развитие на европейската цивилизация. Аз си представям обединението като подреждане на хаоса в красива рисунка - като картините, които видях в музеите на Рим. Не че европейските държави преди обединението си са били хаотични, но прекаленото раздробяване размазва цялостната картина е я прави по-трудна за възприемане. Свързването и подреждането създава от отделните фрагменти (имам предвид различните народи) едно ясно и логично обединение.


Друга важна страна на цивилизацията на Европа е разумът при оценката на доброто и злото. Понякога те са ясно различими и е лесно да изберем доброто, но понякога изборът е труден. Ясната преценка за това кое е добро се гради на осъзнаването му, на разбирането за това що е добро и как да бъдем добри. Рационално осмисленият стремеж към доброто е в основата на християнския морал, на който се градят отношенията между хората на нашия континент. Този стремеж е намерил израз в правната и законовата уредба в Европа. Първостепенната роля на закона в живота на европейците е още веднъж израз на рационалността.


И не на последно място за европейците е характерен стремежът към свобода. Свободата е тясно свързана с разума. Ако тя е неразумна, то не е свобода, а безотговорност. Защо смятам, че свободолюбието също е израз на рационално отношение към света? Защото то показва отхвърляне на всякакви догми и клишета, които човек просто приема и спазва, без да се замисля над смисъла им. Ограничаването на свободата е неразумно, то забавя човешкото развитие. А създаването на условия за свободно развитие на всеки е начин за придаване на смисъл на човешкия живот. Представата за свободата не трябва да се опростява: не си свободен, ако изхвърляш боклука си където ти падне или пресичаш неправилно. Някои хора смятат, че са свободни да правят каквото си искат, без да се съобразяват с правилата и живота на другите. Но това не е свобода, а бягство от разума и безотговорност.


Стремежът към свобода е в основата на европейското развитие. Леонардо да Винчи е искал да бъде свободен, когато е създал самолет с криле, задвижвани от човек. Галилео Галилей е искал да бъде свободен, когато е търсил истината за света и се е противопоставил на църковните догми. Бабичката, която е сложила съчки на кладата на Ян Хус, е предпочела пред свободата да остане в заблудата си. Микеланджело е нарисувал създаването на Адам от Бог в Сикстинската капела, но картините му показват колко голям е бил стремежът му към истината и красотата на човека.


Постиженията на тези велики италианци, както и на други европейци, ме накараха да се замисля за причините Европа да е такава, каквато е днес. Вечният град Рим, запазил стъпките от развитието на европейския дух от Античността до днес, ми показа на какво е равна Европа, какво е европейската идея. Идеята да бъдем разумни и да бъдем свободни, защото когато ние сме разумни и свободни, свободни ще са и всички около нас.

На 9 май авторитетното жури на конкурса за младежко есе „Европа е равно на..." обяви победителите, избрани сред тежка селекция от над 30 участници. Конкурсът за младежко есе на тема „Европа е равно на..." започна на 24 март и за близо месец привлече вниманието на много ученици и студенти на възраст от 13 до 24 години. Конкурсът бе организиран от Портал Европа и Центъра за модернизиране на политики като част от инициативата „Говори с Европа". Жури в състав евродепутатът Кристиян Вигенин /ПЕС-БСП/, заместник-председателят на Народното събрание проф. Любен Корнезов, преподавателят в Катедра „Европеистика" в СУ доц. д-р Нели Огнянова, журналистът от Програма „Хоризонт" на БНР Никола Миладинов и директорът на Европейски институт Юлиана Николова оцениха есетата на участниците.  


Конкурсите са част от „Говори с Европа” – инициатива по План Д за демокрация, диалог и дебат на Европейската комисия. „Говори с Европа” се реализира от Центъра за модернизиране на политики и Портал ЕВРОПА.

 



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Радиопредавания
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Доклади за напредък
 
 
 
    Още 
Актуално
 
 
 
    Още 
Видео
 
 
 
    Още 
Аудио
 
 
 
    Още 
Новини от ЕП
 
 
 
    Още 
Интерактивно
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.