ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В ЧОВЕШКИЯ КАПИТАЛ
Презентация на Женя Динкова, началник-отдел "Координация на проекти и програми", Дирекция "Управление на средствата от ЕС" - Министерство на финансите.
І. Национални стратегически политики и документи като основа на развитието на икономиката:
1.1. Стретегии
Националната иновационна стратегия на РБ е приета с РМС № 723/08.09.2004 г., изм. с РМС № 385/22.05.2006 г. Водеща институция при изпълнението й е МИЕ. Стратегията предлага мерки за повишаване конкурентоспособността на българската индустрия и подобряване способността за справяне с конкурентния натиск на пазарните сили, действащи в ЕС. Очаква се изпълнението на Стратегията да доведе до развитие на човешките ресурси, трансфер и приложение на прогресивни технологии и създаване на ново знание.
Стратегия по заетостта на Република България 2004-2010 г. е приета през 2003 година. Този документ насочва усилията на държавните органи, работодателските организации, организациите на работниците и служителите и неправителствените организации към повишаване на икономическата активност и трудовия потенциал на населението в страната. Водеща институция при изпълнението й е МТСП.
Стратегия за модернизиране на държавната администрация 2003-2006 г. от присъединяване към интегриране е приета с РМС № 671/24.09.2003 г. За контрола и координацията на изпълнението на стратегията отговаря председателя на Съвета за модернизиране на държавната администрация в лицето на министъра на ДААР.
1.2. Разпределение на финансовите средства
Разпределението на финансовите средства е разработено в резултат на обширен интерактивен процес, който съчетава елементи на т.нар. подходи „отгоре надолу" и „отдолу нагоре". Като отправна точка в процеса на разпределяне на средствата от националния бюджет и Структурните фондове по Оперативните програми за периода 2007-2013 г. е разработено предложение, основано върху официалните правила, дефинирани от Европейската комисия и опита на новоприетите държави-членки на ЕС, като са отчетени специфичните особености на всяка страна. Финансирането на Оперативните програми се основава върху анализи на мерките на национално ниво и бюджетните възможности за съфинансиране от Структурните фондове.
ІІ. Финансиране на човешкия капитал чрез Структурните фондове:
2.1. ОП „РЧР" - приоритети и възможности
Приоритет 1. Насърчаване на устойчивата заетост и развитие на пазара на труда, насърчаващ включването
Първият приоритет на Оперативната програма е насочен към повишаване на икономическата активност и заетостта, намаляване на безработицата и интеграция на уязвимите групи на пазара на труда. В рамките на приоритета ще се насърчава създаване на устойчива заетост посредством развитие на предприемачеството, предоставяне на услуги за професионално ориентиране, информиране, консултиране и обучение и реализацията на мерки, програми и дейности за създаване на повече и по-добри работни места.
Приоритет 2: Повишаване адаптивността и конкурентноспособността на заетите
Подобряване на качествените характеристики на работната сила, като акцентира върху преодоляването на идентифицираните проблеми, свързани с недостатъчните инвестиции в професионално и продължаващо обучение, липсата на достатъчно съвременни знания и умения, позволяващи по-бързо интегриране на пазара на труда и в глобалната икономика, недостатъчната мотивация за активно участие на пазара на труда, както и неадекватните бизнес условия за максимално разгръщане и оползотворяване на наличния човешки потенциал. В рамките на този приоритет ще се насърчава развитието на системите за управление, както и за повишаване на познанията в областта на новите технологии и ИКТ, като ключов фактор за подобряване производителността на труда и конкурентноспособността на работната сила.
Приоритет 3: Подобряване на качеството на образованието и обучението
Приоритетът е насочен към изграждането на такава система за образование и обучение, която в най-голяма степен отговаря на новите изисквания на динамичната глобална икономика и на предизвикателствата на висококонкурентния пазар на труда в рамките на Европейския съюз.
Приоритет 4. Подобряване на условията за достъп до образование
Този приоритет е насочен към разширяване на възможностите за включване в разнообразни форми за повишаване на образователното равнище, професионалната квалификация и разширяване на индивидуалните компетенции на всички целеви групи в контекста на ученето през целия живот.
Приоритет 5. Социална интеграция и заетост чрез развитие на социалната икономика
Петият приоритет на Оперативната програма се осъществява в две основни направления:
1/ Разширяване на възможностите за заетост посредством подобряване на качествените характеристики на работната сила от уязвимите групи чрез многообразни и целенасочени социални и здравни услуги, предоставяни в общността.
2/ Създаване на нови работни места в сектора на социалната икономика
Приоритет 6. Повишаване ефективността на институциите на пазара на труда, социалните и здравни услуги
Приоритет VІ на Оперативната програма е насочен към повишаване ефективността на работа на институциите, работещи в сферата на пазара на труда и условията на труд, на предоставянето на здравни и социални услуги, както на национално, така и на регионално равнище.
Приоритет 7. Транснационално сътрудничество
Приоритетът „Транснационално сътрудничество" основан на принципите на EQUAL, има за цел разработването на проекти, свързани с пригодността за заеотост, предприемачеството, адаптивността, равнопоставеността на половете и проблематиката на лицата, търсещи убежище, в европейските страни.
2.2. ОП „РКБИ" - приоритети и възможности
Приоритет 1 "Развитие на икономика, базирана на знанието и иновационните дейности";
Приоритет 2 „Повишаване на ефективността на предприятията и развитие на благоприятна бизнес среда";
Приоритет 3 „Финансови ресурси за развитие на предприятията";
Приоритет 4 „Укрепване на международните пазарни позиции на българската икономика".
2.3. ОП „АК" - приоритети и възможности
Приоритет 1 „Добро управление";
Приоритет 2 „Управление на човешките ресурси в държавната администрация и структурите на гражданското общество";
Приоритет 3 „Качествено административно обслужване и развитие на електронното правителство".
ІІІ. Секторен подход при планиране на средствата от Структурните фондове:
3.1. Сектор човешки ресурси
Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:
- обучение по предприемачество и бизнес управление
- консултантки услуги, финансова и техническа подкрепа за стартиране на нов бизнес и за растежа му
- професионално обучение според идентифицираните потребности на уязвимите групи и безработни
- реализация на схеми насърчаващи мобилността
- проекти за постоянна заетост на уязвими групи
- стимулиране на работодатели за наемане на уязвими групи (в т.ч. млади безработни жени)
- създаване на защитени работни места
- чуждоезиково обучение
- работа с ИКТ
- организация и провеждане на квалификационни курсове за учители и преподаватели
- нови форми за продължаващо обучение
3.2. Сектор конкурентноспособност на българската икономика
Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:
- проекти за технологично развитие и модернизация на МСП
- нови технологии и продукти, покриване на международни стандарти
- въвеждане на системи за управление
- индустриални проучвания
- предпазарно разработване на нови продукти;
- въвеждане в експлоатация на иновативни разработки и защита на интелектуална собственост;
- създаване и разширяване дейността на съществуващи гаранционни фондове;
- фондове за микрокредитиране
- подкрепа на фондове за рисков капитал
3.3. Сектор административен капацитет
Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:
- прилагане на аутсорсинг и ПЧП - за оптимизиране на информационни потоци от държавната администрация към гражданите и бизнеса;
- междуведомствена координация;
- партньорство с гражданското общество;
- подобряване управлението и компетенциите на човешките ресурси на централно, регионално и местно ниво;
- интегриране на предоставяните услуги - на 1 гише.
ІV. Връзки и разлики на структурните инструменти с предприсъединителните. Поуки от натрупания опит:
В табличен вид (виж презентацията - бел.ред.) са представени разликите, касаещи етапите при управлението на пред-присъединителните фондове и структурните инструменти, структурите и целите на финансиране.
Може да се каже, че натрупаният опит от управлението на пред-присъединителните средства ще допринесе за успешното усвояване на средствата от структурните фондове и служат като основа за изграждане на необходимия капацитет, структури и системи за управление.
V.Примерни проекти:
Приоритет 2. Повишаване на продуктивността и адаптивността на заетите лица
Операция 2.1 Повишаване на професионалните умения на заетите лица
- Общата цел на проекта трябва да допринася за изпълнението на приоритета - „Повишаване на професионалните умения на заетите в общинска администрация"
- Специфицичната цел трябва да е в съответствие с целите на операцията - „Провеждане на езикови курсове"
- Доказване на необходимостта от проекта - тук се посочват причините, поради които ще се проведат тези курсове и как те ще допринесат за подобряване на работата
- Описание на дейностите - наименование на дейността и подробно описание
- Методология за изпълнение - разпределение на отговорностите между основния кандидат и партньорите (ако има такива)
- Продължителност и план за действие
- Очакваните резултати - ситуацията на кандидата в дългосрочен план, след приключване на проекта (развитието на продуктите, планирано увеличение на приход/печалба и служители)
- Бюджет на проекта
- Очаквани източници на финансиране
- Очакваните източници за финансиране на проекта
- Процент на безвъзмедна помощ, заявена по Програмата
- Процент на собствено съфинансиране.