Europe.bg
  Начало - Събития
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Събития

  • A+
  • A-
17-12-2006

ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В ЧОВЕШКИЯ КАПИТАЛ

Презентация на Женя Динкова, началник-отдел "Координация на проекти и програми", Дирекция "Управление на средствата от ЕС" - Министерство на финансите.

І. Национални стратегически политики и документи като основа на развитието на икономиката:

1.1. Стретегии

Националната иновационна стратегия на РБ е приета с РМС № 723/08.09.2004 г., изм. с РМС № 385/22.05.2006 г. Водеща институция при изпълнението й е МИЕ. Стратегията предлага мерки за повишаване конкурентоспособността на българската индустрия и подобряване способността за справяне с конкурентния натиск на пазарните сили, действащи в ЕС. Очаква се изпълнението на Стратегията да доведе до развитие на човешките ресурси, трансфер и приложение на прогресивни технологии и създаване на ново знание.

Стратегия по заетостта на Република България 2004-2010 г. е приета през 2003 година. Този  документ насочва усилията на държавните органи, работодателските организации, организациите на работниците и служителите и неправителствените организации към повишаване на икономическата активност и трудовия потенциал на населението в страната. Водеща институция при изпълнението й е МТСП.

Стратегия за модернизиране на държавната администрация 2003-2006 г. от присъединяване към интегриране е приета с РМС № 671/24.09.2003 г. За контрола и координацията на изпълнението на стратегията отговаря председателя на Съвета за модернизиране на държавната администрация в лицето на министъра на ДААР.

1.2. Разпределение на финансовите средства

Разпределението на финансовите средства е разработено в резултат на обширен интерактивен процес, който съчетава елементи на т.нар. подходи „отгоре надолу" и „отдолу нагоре". Като отправна точка в процеса на разпределяне на средствата от националния бюджет и Структурните фондове по Оперативните програми за периода 2007-2013 г. е разработено предложение, основано върху официалните правила, дефинирани от Европейската комисия  и опита на новоприетите държави-членки на ЕС, като са отчетени специфичните особености на всяка страна. Финансирането на Оперативните програми се основава върху анализи на мерките на национално ниво и бюджетните възможности за съфинансиране от Структурните фондове.

ІІ. Финансиране на човешкия капитал чрез Структурните фондове:

2.1. ОП „РЧР" - приоритети и възможности

Приоритет 1. Насърчаване на устойчивата заетост и развитие на пазара на труда, насърчаващ включването

Първият приоритет на Оперативната програма е насочен към повишаване на икономическата активност и заетостта, намаляване на безработицата и интеграция на уязвимите групи на пазара на труда. В рамките на приоритета ще се насърчава създаване на устойчива заетост посредством развитие на предприемачеството, предоставяне на услуги за професионално ориентиране, информиране, консултиране и обучение и реализацията на мерки, програми и дейности за създаване на повече и по-добри работни места.

Приоритет 2: Повишаване адаптивността и конкурентноспособността на заетите

Подобряване на качествените характеристики на работната сила, като акцентира върху преодоляването на идентифицираните проблеми, свързани с недостатъчните инвестиции в професионално и продължаващо обучение, липсата на достатъчно съвременни знания и умения, позволяващи по-бързо интегриране на пазара на труда и в глобалната икономика, недостатъчната мотивация за активно участие на пазара на труда, както и неадекватните бизнес условия за максимално разгръщане и оползотворяване на наличния човешки потенциал. В рамките на този приоритет ще се насърчава развитието на системите за управление, както и за повишаване на познанията в областта на новите технологии и ИКТ, като ключов фактор за подобряване производителността на труда и конкурентноспособността на работната сила.  

Приоритет 3: Подобряване на качеството на образованието и обучението

Приоритетът е насочен към изграждането на такава система за образование и обучение, която в най-голяма степен отговаря на новите изисквания на динамичната глобална икономика и на предизвикателствата на висококонкурентния пазар на труда в рамките на Европейския съюз. 

Приоритет 4. Подобряване на условията за достъп до образование

Този приоритет е насочен към разширяване на възможностите за включване в разнообразни форми за повишаване на образователното равнище, професионалната квалификация и разширяване на индивидуалните компетенции на всички целеви групи в контекста на ученето през целия живот.

Приоритет 5. Социална интеграция и заетост чрез развитие на социалната икономика 

Петият приоритет на Оперативната програма се осъществява в две основни направления:

1/ Разширяване на възможностите за заетост посредством подобряване на качествените характеристики на работната сила от уязвимите групи чрез многообразни и целенасочени социални и здравни услуги, предоставяни в общността.

2/ Създаване на нови работни места в сектора на социалната икономика

Приоритет 6. Повишаване ефективността на институциите на пазара на труда, социалните и здравни услуги

Приоритет VІ на Оперативната програма е насочен към повишаване ефективността на работа на институциите, работещи в сферата на пазара на труда и условията на труд, на предоставянето на здравни и социални услуги, както на национално, така и на регионално равнище. 

Приоритет 7. Транснационално сътрудничество 

Приоритетът „Транснационално сътрудничество" основан на принципите на EQUAL, има за цел разработването на проекти, свързани с пригодността за заеотост, предприемачеството, адаптивността, равнопоставеността на половете и проблематиката на лицата, търсещи убежище, в европейските страни.

2.2. ОП „РКБИ" - приоритети и възможности

Приоритет 1 "Развитие на икономика, базирана на знанието и иновационните дейности";

Приоритет 2 „Повишаване на ефективността на предприятията и развитие на благоприятна бизнес среда";

Приоритет 3 „Финансови ресурси за развитие на предприятията";

Приоритет 4 „Укрепване на международните пазарни позиции на българската икономика".

2.3. ОП „АК" - приоритети и възможности

Приоритет 1 „Добро управление";

Приоритет 2 „Управление на човешките ресурси в държавната администрация и структурите на гражданското общество";

Приоритет 3 „Качествено административно обслужване и развитие на електронното правителство".

ІІІ. Секторен подход при планиране на средствата от Структурните фондове:

3.1. Сектор човешки ресурси

Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:

- обучение по предприемачество и бизнес управление

- консултантки услуги, финансова и техническа подкрепа за стартиране на нов бизнес и за растежа му

- професионално обучение според идентифицираните потребности на уязвимите групи и безработни

- реализация на схеми насърчаващи мобилността

- проекти за постоянна заетост на уязвими групи

- стимулиране на работодатели за наемане на уязвими групи (в т.ч. млади безработни жени)

- създаване на защитени работни места

- чуждоезиково обучение

- работа с ИКТ

- организация и провеждане на квалификационни курсове за учители и преподаватели

- нови форми за продължаващо обучение

3.2.  Сектор конкурентноспособност на българската икономика

Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:

- проекти за технологично развитие и модернизация на МСП

- нови технологии и продукти, покриване на международни стандарти

- въвеждане на системи за управление

- индустриални проучвания

- предпазарно разработване на нови продукти;

- въвеждане в експлоатация на иновативни разработки и защита на интелектуална собственост;

- създаване и разширяване дейността на съществуващи гаранционни фондове;

- фондове за микрокредитиране

- подкрепа на фондове за рисков капитал

3.3. Сектор административен капацитет

Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:

- прилагане на аутсорсинг и  ПЧП - за оптимизиране на информационни потоци от държавната администрация към гражданите и бизнеса;

- междуведомствена координация;

- партньорство с гражданското общество;

- подобряване управлението и компетенциите на човешките ресурси на централно, регионално и местно ниво;

- интегриране на предоставяните услуги - на 1 гише.

ІV. Връзки и разлики на структурните инструменти с предприсъединителните. Поуки от натрупания опит:

В табличен вид (виж презентацията - бел.ред.) са представени разликите, касаещи етапите при управлението на пред-присъединителните фондове и структурните инструменти, структурите и целите на финансиране.

Може да се каже, че натрупаният опит от управлението на пред-присъединителните средства ще допринесе за успешното усвояване на средствата от структурните фондове и служат като основа за изграждане на необходимия капацитет, структури и системи за управление.
 
V.Примерни проекти:

Приоритет 2. Повишаване на продуктивността и адаптивността на заетите лица

Операция 2.1 Повишаване на професионалните умения на заетите лица

- Общата цел на проекта трябва да допринася за изпълнението на приоритета - „Повишаване на професионалните умения на заетите в общинска администрация"

- Специфицичната цел трябва да е в съответствие с целите на операцията - „Провеждане на езикови курсове"

- Доказване на необходимостта от проекта - тук се посочват причините, поради които ще се проведат тези курсове и как те ще допринесат за подобряване на работата

- Описание на дейностите - наименование на дейността и подробно описание

- Методология за изпълнение - разпределение на отговорностите между основния кандидат и партньорите (ако има такива)

- Продължителност и план за действие

- Очакваните резултати - ситуацията на кандидата в дългосрочен план, след приключване на проекта (развитието на продуктите, планирано увеличение на приход/печалба и служители)

- Бюджет на проекта

- Очаквани източници на финансиране

- Очакваните източници за финансиране на проекта

- Процент на безвъзмедна помощ, заявена по Програмата

- Процент на собствено съфинансиране.

Презентацията на г-жа Динкова, любезно предоставена на Портал ЕВРОПА от Министерството на финансите, можете да разгледате ТУК в ppt-формат. 

По темата



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Радиопредавания
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Доклади за напредък
 
 
 
    Още 
Актуално
 
 
 
    Още 
Видео
 
 
 
    Още 
Аудио
 
 
 
    Още 
Новини от ЕП
 
 
 
    Още 
Интерактивно
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.