Europe.bg
  Начало - Библиотека - Фондовете за България
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Библиотека / Фондовете за България

RSS
  • A+
  • A-
12-03-2008

ОРЕШАРСКИ ПРЕДЛОЖИ НА МС МЕРКИ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЦЕДУРИТЕ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ

Днес министърт на финансите Пламен Орешарски внесе в Министерския съвет предложения за корективни действия в хода на прилагането на предприсъединителните и структурните фондове на ЕС, съобщава пресслужбата на МФ.

В процеса на подготовка на страната ни за преминаване към Разширена децентрализирана система за управление на помощта от ФАР и ИСПА бяха извършени редица действия по цялостна подготовка на бившите Изпълнителни агенции за усвояване на стредствата от Структурните и Кохезионния фондове с акцент върху прилагане на предварителен контрол върху тръжните процедури и сключване на договори по проектите. Проведени бяха обучения за укрепване на административния капацитет на всички ангажирани институции по програмите за финансово управление и контрол на проектния цикъл (подготовка на тръжни документи и договори, мониторинг и верифициране дейностите на изпълнителите, контрол и проверка на плащания, докладване и предотвратяване на нередности и др.) - отбелязва министърът на финансите в доклада си към МС.

Въпреки това, към настоящия момент тази система показа слабости, които биха могли да се мултиплицират при приложението на Структурните и Кохезионния фондове на ЕС, което води до необходимостта от предприемане на корективни действия. Предложените от министъра на финансите действия са:

1. Рязко засилване на първото ниво на контрол - предварителен и текущ контрол от страна на Изпълнителните агенции (ИА) и на Управляващите органи (УО) на Оперативни програми:
- Да се увеличи броят на контрольорите в съответните звена
-Да се привлекат външни експерти и техническа помощ за реализация на проверки на документи и проверки на място

2. Разширяване на системния контрол и системата за верификация, чрез активно участие на Сертифициращия орган:
-Сертифициращият орган да изготви допълнителни указания за процеса на контрол и верификация
-Сертифициращият орган да организира проверки на място на идентифицирани рискови проекти

3. Укрепване на одитните функции:
-По-активно привличане на външни одиторски фирми в проверките на извършени дейности по проектите чрез прилагане на рамкови договори.
-Разширяване на състава и интензивно обучение на служителите от Одитния орган
-Координация на работата на звената за вътрешен одит с дейността на Одитния орган. Провеждане на целенасочено обучение на вътрешните одитори

4. Деклариране от страна на всички служители от УО и ИА, че са надлежно запознати с правилата и принципите за работа по предприсъединителните и структурните фондове на ЕК и притежават необходимата техническа и управленска компетентност за изпълнение на вменените им задължения по съответния проект и програма;

5. Стриктно спазване на системата за докладване на нередностите и предприемане на превантивни мерки от ИА и УО;

6. Укрепване ролята на Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС) при противодействието срещу измамите, засягащи европейските фондове:
-АФКОС да предложи нормативни промени за създаване на механизъм на национално ниво, в който да се регламентират проверките и инспекциите на място, като се разпишат функциите на различните проверяващи и техните действия на място
-Да бъдат разписани детайлни правила, които да регламентират действията на УО, ИА и другите членове на АФКОС, в случаите на проверка на проекти, както и подаване на обратна информация за резултатите от проверките

7. Изпълнителните агенции да подобрят системите си за управление на архивите с досиета по проекти;

8. Министърът на икономиката и енергетиката да създаде Работна група за преглед на процедурите и Закона за обществените поръчки, която да обобщи всички предложения на УО и ИА и да предложи нормативни промени с оглед на ускорена реализация на проекти, финансирани от европейските фондове;

9. Министърът на финансите да изработи и предложи механизъм за възстановяване на средства от звената, които не изпълняват отговорностите и задълженията си във връзка с проектите и програмите;

10. По-нататъшно укрепване на административния капацитет:
-Спешно завършване на процедурите за запълване на незаетите места в отговорните звена във всички ведомства;
-Създаване на работна група, която да предложи промени в нормативната база и Закона за държавния служител, позволяващи използване на средствата, предоставени от ЕС за техническа помощ за временно и постоянно наемане на допълнителен експертен, консултантски и технически персонал;
-Провеждане на обучение за всички новоназначени служители
-Представяне на отчет за изпълнението на плановете за обучение на всички звена, в т. ч и вътрешните одитори
-Актуализиране на плановете за обучение за 2008 г. и 2009 г. 
- Разработване на програми за обучение за новите крайни бенефициенти- подготовка на проекти, допустимост на разходите, управление на проекти и договори, докладване и обработване на плащанията, докладване на нередности и др.

11. Подобряване на комуникацията - секторна, хоризонтална и вертикална вътре във ведомствата и между тях.
- Министърът на финансите да организира периодични срещи на ниво министри и на ниво УО, на които да се дискутират секторните планове за усвояване на ЕФ, актуални проблеми и необходими корективни действия. Управляващите органи и Изпълнителните агенции да провеждат редовни работни срещи.

12. ИА и УО да публикуват списъци с всички бенефициенти на средства по пред присъединителните фондове и Оперативните програми с цел гарантиране на публичност, прозрачност и обществен контрол.

13. Министърът на транспорта и Министърът на околната среда да обезпечат разработването на нови проекти в съответните сектори, включително и чрез използване на ресурси от техническата помощ.

14. Секторните министри да преразгледат и предложат ясни и реалистични срокове за изпълнението на проектите по ИСПА и Кохезионния фонд.

15. Министърът на финансите, Министърът на регионалното развитие и Министърът на околната среда да предложат механизъм за гарантиране на допълняемостта между националните инвестиционни програми и оперативните програми с цел приоритетно ускорено изпълнение на проектите, финансирани от ЕС.

16. Министърът на финансите, след съгласуване със секторните министри, да направи преглед на нормативните актове на МС, регулиращи процедурите и да предложи съответни изменения за тяхното рационализиране.

По темата



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Конкурси
 
 
 
    Още 
Новини от ЕП
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.