Писмо на Дирк Анер до Симеон Дянков - резюме
На 8 януари генералният директо на ГД "Регионална политика" в ЕК Дирк Анер е изпратил писмо до заместник министър-председателя и министър на финансите Симеон Дянков относно напредъка на изпълнението на Кохезионата политика в България.
Анер обобщава анализа си за състоянието на изпълнението на кохезионната политика в България в началото на 2010-а, която е четвъртата от програмен период 2007-2013 г.
"Доста от повдигнатите по-долу въпроси са до известна степен притеснителни и аз разчитам, че Вие и Вашите колеги ще предприемете необходимите корекционни действия, за да увеличите ефективността на изпълнението както от гледна точка на усвояването на средства, така и на тяхното правилно и стратегическо използване", пише Анер.
В заключението генералният директор пише, че службите на Европейската комисия са по принцип удовлетворени от степента на договаряне, но са загрижени от изключително ниското ниво на финансово изпълнение, което говори за неефективно физическо изпълнение на терен и/или неефективен паричен поток (cash flow). "Призоваваме Ви да гарантирате, че в случаи, когато службите на Комисията повдигнат проблеми, свързани с правилното изразходване на средства, ще се действа бързо и последователно, както и че ще гарантирате, че всички служби, които са ангажирани с изпълнението, имат необходимия капацитет да се справят."
Същевременно на единния информационен портал за Структурните фондове в България е публикувана обширна справка за изпълнението на оперативните програми - цитират се данни от ресорните министерства. По всички оперативни програми е отбелязан значителен ръст на плащанията и на договарянето в изминалите 6 месеца, подобрено е и качеството на проектитe, отчита правителството.
Представяме ви обобщение на по-важните части от писмото на Дирк Анер.
Първата част на писмото е за усвояването. За трите години от седемгодишния програмен период само 1 % от средствата са стигнали до бенефициентите. България в много случаи трябва да финансира приключването на проекти със свои средства, тъй като нито един от инфраструктурните проекти в областта на околната среда няма да приключи в предварителния срок – края на 2010 г., а пълното усвояване по проекта „Пловдив-Свиленград” към момента е непостижимо.
Същевременно от ЕК констатират задоволително увеличение в степента на контрактуване през последните месеци за ОП „Регионално развитие” и ОП „Конкурентоспособност” и почти незначително увеличение по други две оперативни програми – ОП „Околна среда” и ОП „Транспорт”. С общо ниво на контрактуване от 23%, България е в доста добро положение, но перспективата за допълнителни договори е мрачна, пише генералният директор. Оперативни програми „Транспорт” и „Околна среда” имат проблематични и неудовлетворителни списъци с проекти (project pipelines); в сектор транспорт всички проекти, пътни и ЖП, са забавени; все още не са подадени в ЕК формулярите за кандидатстване за два от големите проекти, за които вече се провеждат процедури за възлагане на обществени поръчки – завода за отпадъци на София и магистрала „Тракия”.
Писмото препоръчва да се обърне внимание на направените плащания и сертифицираните средства за възстановяване, след като до момента е акцентирано върху контрактуването, т.е. разпределянето на средства към отделни проекти. Общият размер на плащанията е 59 милиона евро или 1.07% от всички европейски средства, които са на разположение. По отношение на сертифицирането, т.е. сумата, която трябва да бъде възстановена от Европейската комисия - към момента исканията за средства са 43 милиона евро или едва 0.8% от всички средства.
В писмото на ГД „Регионална политика” се обръща внимание на качеството на интервенциите. Трябва спешно да се подобрят методите за избор на проекти, особено при ОП „Околна среда” и ОП „Конкурентноспособност”, смята Комисията и се притеснява, че липсва ефективна обосновка на нуждите и твърде ниска икономическа ефективност на някои от избраните технически решения. Като пример се посочва Министерството на икономиката, където има нужда от преосмисляне за начина, по който се насочва европейското финансиране.
Според ГД „Регионална политика” Министерството на околната среда и водите напълно разбира проблема, „…който, освен всичко, останало доведе през това лято до спирането на две процедури за подбор на проекти на стойност около 600 милиона евро. Това министерството понастоящем демонстрира, че полага сериозни усилия да определи нови и да подобри съществуващите проектни предложения. Тези усилия са ограничени поради липсата на достатъчен и адекватен човешки ресурс в рамките на министерството. Разчитам на Вас, че ще подкрепите министерството за повишаване на капацитета му” – обръща се Дирк Анер към вицепремиера Дянков. Припомня се, че с ЕК е поискала с писмо на 26 юни 2009 г. от предишния екоминистър Джевдет Чакъров да проучи качеството на голяма част от 29-те инфраструктурни проекта в сектор околна среда и 157-те проекта за техническа помощ в същия сектор. Европейската комисия подчертава, че все още очаква отговор: „В случай, че до края на януари не ни се предостави надлежен отчет относно мерките, предприети, за да се гарантира правилното изразходване на средствата и ефективността на инвестициите, службите на Комисията ще предвидят временно спиране на финансирането на цялата Оперативна програма „Околна среда” – пише в писмото.
Чрез писмото Европейската комисия съобщава, че скоро ще приключи оценката си на Докладите за съответствие, и приветства факта, че тези доклади са били преразгледани. Препоръчва се повишаване на капацитета на Одитиращия орган – ЕК говори за „сериозно стабилизиране”, понеже качеството на тази служба „… е от кардинално значение за правилното изразходване на средствата”. Комисията очаква одитиращите органи да докладват за различни казуси като проектите в сектор околна среда, потенциалния конфликт на интерес в Министерство на икономиката, за който бе сигнализирано през юли 2009 г. („случаят Тодоров”), и т.н.
Според ГД „Регионално развитие” забавянето на изпълнението на оперативните програми се дължи и на недостатъчен брой добре квалифицирани кадри. Комисия настояват за по-ефективно използване на средствата от ОП „Техническа помощ” и от всяка от оперативните програми – общо повече от 240 милиона евро, за усилване на административния капацитет на институциите, ангажирани с изпълнението на програмите - не само управляващите органи, но и междинните звена и бенефициентите. Три от тях – Пътна агенция, Железопътна агенция и Координационното звено в Министерския съвет – заслужават специално внимание, отбелязва ЕК.