05-09-2008
140 жалби подадени от българи до Европейския омбудсман
Евродепутатът Метин Казак: Администрацията трябва да се произнася в разумен срок
До Европейския омбудсман са подадени 140 петиции от България от януари 2007 г. досега, провери българският евродепутат Метин Казак от АЛДЕ, ДПС. Той участва в обсъждането на приетия доклад, с който Европейският парламент подкрепи препоръка на Европейския омбудсман към Европейската комисия. Изказвайки се за "разумните срокове, в които трябва да се произнася всяка администрация", Казак потърси подробна информация от службата на Европейския омбудсман в Страсбург колко са жалбите от българи.
От общо 140-те сигнала има над 30 оплаквания от българската администрация, в това число 17 - от съдебната система, 5 - от органите на реда, 3 - от данъчните служби и общо 14 - от различни местни и централни управления.
9 пъти Европейският омбудсман е бил сезиран за конкретни случаи от българското здравеопазване, има и 2 преписки на пенсионери.
5 телефонни сигнала са подадени за случаи на корупция у нас, а в други 5 писма се атакуват частни компании, някои от тях са мобилни оператори. В 2 други случаи се визират несъвършенства на родното образование.
Постъпили са 4 писма от хора в неравностойно положение, с физически недъзи и лишени от родителски грижи. Има по 1 оплакване за нарушени религиозни свободи и за неравно третиране на хора с различна сексуална ориентация. Трима работещи се възмущават от собствениците на частни предприятия, а в още 2 други жалби се говори за дискриминация в родината ни.
Повечето конкретни случаи са недопустими за разглеждане, те са извън компетентността на Европейския омбудсман, коментира Метин Казак. Големият брой на жалби от българи до службата в Страсбург се дължи според него на непознаването на правомощията на Европейския омбудсман - той разглежда само жалби, касаещи европейските институции.
Европейският омбудсман не е всевластен, и той не се води началник на омбудсмана на Република България, тези две институции не са йерархично свързани, уточнява Казак. Защитникът в Страсбург не се намесва в работата на национални институции.
Все пак, сред 140-те жалби от България са подадени и двайсетина сигнала, които са допустими за разглеждане от Европейския омбудсман. Внесени са 12 процедури за наемане на служители в евроинституциите и 5 оплаквания за нарушения на Хартата за човешките права. За отношенията на българи с европейските институции се разказва в други 13 сигнала. Има 2 писма, основани на правото на европейските граждани да изпращат петиции, както и 2 писма за нарушени потребителски права.
Друг източник от службата на Европейския омбудсман Никифорос Диамандурос потвърди в четвъртък, че в момента се разглежда жалба на българска неправителствена организация, на която Европейската комисия отказала достъп до информация за процедура по САПАРД у нас. Комисията спестила данни за имената на бенефициентите и компаниите, получили средства по САПАРД у нас. В този случай оплакването е преценено за основателно и на жалбата е даден ход.
В доклада, който Европейския парламент одобри в сряда по искане на Диамандурос, се визира конкретно оплакване на немски гражданин до Европейската комисия, че в Германия се нарушава директивата на ЕК за работното време. Комисията по недопустим начин забавила разглеждането на тази жалба и не предприела мерки.
Не може една администрация да протака произнасянето си по една жалба 4-5 години, тъй като с това се нарушава основно право на европейските граждани, заяви при обсъждането евродепутатът Метин Казак. По този начин се нарушава един от основните принципи от Хартата на основните права - правото на добра администрация, тъй като всяка администрация трябва да се произнася в разумен срок, коментира българският представител Метин Казак.
До Европейския омбудсман са подадени 140 петиции от България от януари 2007 г. досега, провери българският евродепутат Метин Казак от АЛДЕ, ДПС. Той участва в обсъждането на приетия доклад, с който Европейският парламент подкрепи препоръка на Европейския омбудсман към Европейската комисия. Изказвайки се за "разумните срокове, в които трябва да се произнася всяка администрация", Казак потърси подробна информация от службата на Европейския омбудсман в Страсбург колко са жалбите от българи.
От общо 140-те сигнала има над 30 оплаквания от българската администрация, в това число 17 - от съдебната система, 5 - от органите на реда, 3 - от данъчните служби и общо 14 - от различни местни и централни управления.
9 пъти Европейският омбудсман е бил сезиран за конкретни случаи от българското здравеопазване, има и 2 преписки на пенсионери.
5 телефонни сигнала са подадени за случаи на корупция у нас, а в други 5 писма се атакуват частни компании, някои от тях са мобилни оператори. В 2 други случаи се визират несъвършенства на родното образование.
Постъпили са 4 писма от хора в неравностойно положение, с физически недъзи и лишени от родителски грижи. Има по 1 оплакване за нарушени религиозни свободи и за неравно третиране на хора с различна сексуална ориентация. Трима работещи се възмущават от собствениците на частни предприятия, а в още 2 други жалби се говори за дискриминация в родината ни.
Повечето конкретни случаи са недопустими за разглеждане, те са извън компетентността на Европейския омбудсман, коментира Метин Казак. Големият брой на жалби от българи до службата в Страсбург се дължи според него на непознаването на правомощията на Европейския омбудсман - той разглежда само жалби, касаещи европейските институции.
Европейският омбудсман не е всевластен, и той не се води началник на омбудсмана на Република България, тези две институции не са йерархично свързани, уточнява Казак. Защитникът в Страсбург не се намесва в работата на национални институции.
Все пак, сред 140-те жалби от България са подадени и двайсетина сигнала, които са допустими за разглеждане от Европейския омбудсман. Внесени са 12 процедури за наемане на служители в евроинституциите и 5 оплаквания за нарушения на Хартата за човешките права. За отношенията на българи с европейските институции се разказва в други 13 сигнала. Има 2 писма, основани на правото на европейските граждани да изпращат петиции, както и 2 писма за нарушени потребителски права.
Друг източник от службата на Европейския омбудсман Никифорос Диамандурос потвърди в четвъртък, че в момента се разглежда жалба на българска неправителствена организация, на която Европейската комисия отказала достъп до информация за процедура по САПАРД у нас. Комисията спестила данни за имената на бенефициентите и компаниите, получили средства по САПАРД у нас. В този случай оплакването е преценено за основателно и на жалбата е даден ход.
В доклада, който Европейския парламент одобри в сряда по искане на Диамандурос, се визира конкретно оплакване на немски гражданин до Европейската комисия, че в Германия се нарушава директивата на ЕК за работното време. Комисията по недопустим начин забавила разглеждането на тази жалба и не предприела мерки.
Не може една администрация да протака произнасянето си по една жалба 4-5 години, тъй като с това се нарушава основно право на европейските граждани, заяви при обсъждането евродепутатът Метин Казак. По този начин се нарушава един от основните принципи от Хартата на основните права - правото на добра администрация, тъй като всяка администрация трябва да се произнася в разумен срок, коментира българският представител Метин Казак.