ВСЕ ОЩЕ ИМА ВЕРОЯТНОСТ ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ ДА ПРЕРАЗГЛЕДА РЕШЕНИЕТО ЗА ЗАКРИВАНЕ НА АЕЦ "КОЗЛОДУЙ"
Има вероятност Европейският парламент да преразгледа съдбата на трети и четвърти блок на АЕЦ-Козлодуй през второто полугодие на тази година. Това заяви в Плевен депутатът от Коалиция за България Петър Симеонов. Той е бивш директор на АЕЦ-Белене и бивш главен специалист в управление "Инвестиции и развитие" в групата за управление на проекта "Изграждане на АЕЦ-Белене" в НЕК.
В момента Симеонов е член на парламентарната комисия по енергетика и депутат от Плевенски регион. Той прогнозира, че позицията на България може да бъде подкрепена от Европейската енергийна общност. Идната седмица се очаква да бъде гласувано влизането на страната ни в тази общност, което може да помогне на България при бъдещо обсъждане съдбата на реакторите на Козлодуй. "Надявам се след ваканцията на Европейския парламент и подновяването на неговата работа през второто шестмесечие въпросът за трети и четвърти енергоблокове да бъде внесен", каза Симеонов.
Той подготвя аргументирано становище като ядрен експерт за удължаване срока на експлоатацията на блоковете до 2013 година. Според Симеонов изграждането на двата реактора на АЕЦ "Белене" ще струва три милиарда евро. Той напомни, че във вече изградената инфраструктура на втори енергоблок ще са нужни още около 1 милиард евро инвестиции. Депутатът прогнозира, че има вероятност двамата кандидати за инвеститори, представили оферти за изграждане на АЕЦ-Белене, да участват в строителството й съвместно.
Единият като основен изпълнител, а вторият - като подизпълнител. "Първият блок на централата от 440 мегавата може да влезе в експлоатация след пет години ако още през второто шестмесечие на тази година започнат активни строителни работи", допълни Симеонов. Според него е абсурдно да се твърди наличие на политическа зависимост при избора на инвеститор на централата, тъй като организацията на търга е възложена на независима фирма. Инж. Петър Симеонов каза още, че "Атомстройекспорт", предлага бъдещата централа да работи с ядрено гориво от Русия, а "Шкода Алианс" - с гориво, внесено от САЩ.