АВИОКОМПАНИИТЕ ИМАТ ДВА МЕСЕЦА ЗА ДА ИЗПЪЛНЯТ ИЗИСКВАНИЯТА НА ЕС
Между 150-180 000 долара ще струва привеждането на всеки един от самолетите от българската товарна авиация в съответствие с изискванията на ЕС. Това заявиха представители на петте авиокомпании за каргопревози, чиито лицензи за летене до страни от ЕС бяха отнети миналата седмица. Днес те се срещнаха с министъра на транспорта Петър Мутафчиев и главния директор на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" Захари Алексиев, съобщава „Дневник".
Превозвачите обясниха, че това не са инвестиции, пряко свързани с безопасността на полетите.
В петък ГВА отне сертификатите за летене до страни от ЕС, Исландия, Швейцария и Норвегия, на "София ер", "Хели ер", "Вега ерлайнс", "Скорпион ер" и "Брайт авиейшън". Превозвачите ще бъдат проверени отново от Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) след няколко месеца, и ако констатираните проблеми продължат, те могат да бъдат включени в черния списък на по-късен етап.
За да възобновят правата си, превозвачите ще трябва да преоборудват каргокабините си, да поставят нови предпазни колани за пилотския състав и да подобрят външния и вътрешния вид на самолетите си.
Според авиационните фирми, най-много средства ще погълне пребоядисването на самолетите. Те изразиха убеденост, че за два месеца, какъвто е срокът за тези подобрения, ще успеят да изпълнят всички предписания.
Утре ГДГВА ще предостави на авиокомпаниите списък с изискванията, с които петте превозвача трябва да се справят, а те от своя страна следва да изготвят на тази основа план за действие.
Според доклада на Европейската агенция за авиационна безопасност, в България авиокомпаниите за товарни превози могат да се разделят на два вида. Такива, които се приближават максимално до изискванията на Европейския съюз и такива, които изостават значително. Това заяви директорът на ГДГВА Захари Алексиев, след срещата в министерството, съобщи „Фокус".
Алексиев съобщи, че в момента всички 23 самолета "Ан 12" са спрени от полети в Европейския съюз от ГДГВА. След два месеца ще стане ясно дали ще бъде възстановено правото на авиокомпаниите да извършват превози в ЕС.
В края на януари стана ясно, че Европейската комисия е започнала процедура срещу България заради нарушение на общностното право в областта на авиацията. Според Комисията българската Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) не отговаря на европейските изисквания за брой и подготовка на персонала и качество на инспекциите. Ако България не вземе мерки и не даде обяснения по случая до два месеца, комисията ще сезира Съда на европейските общности в Люксембург, който може да наложи глоба на страната ни.
Предстои инспекция и на Гражданската въздухоплавателна администрация, която трябва да покаже, че е наела и обучила допълнителен технически персонал, който да извършва редовните проверки на българските превозвачи.
Портал ЕВРОПА припомня, че в петък приключи заседанието на Комитета по авиационна безопасност на ЕК. Именно след заседанието ГВА обяви решението си за спирането на петте авиофирми от полети в ЕС.Говорителят на комисаря по транспорта, Микеле Черконе обясни, че обикновено между заседанието на експертна комисия и последващата резолюция минава една седмица. Няма фиксиран срок, но обикновено е около 7 дни. Черконе очаква, че тази сряда ще се знае кога ЕК ще приеме въпросният Регламент на ЕК.