БРЮКСЕЛ ЗАМИСЛЯ ТЪРГОВИЯ С ВРЕДНИ ЕМИСИИ И ЗА АВТОМОБИЛИТЕ
Европейската комисия планира финансови наказания за производителите на замърсяващи околната среда автомобили, информира в. "Ханделсблат", цитиран от "Дневник", като се позова на проектодокумент от Брюксел. Според него лимитът за изхвърлян въглероден двуокис ще бъде степенуван според теглото на моторното превозно средство. Наказателна система, изградена по примера на търговията с емисии, трябва да гарантира спазването на нормите.
В зависимост от тежестта на автомобила на компаниите ще бъдат предписани различни нива на максималко допустими количества СО2. Концерн, който не успее да ги спази, ще плаща един вид глоба на другите производители, които се вместват в границата или дори попадат под нея, обяснява изданието.
През февруари Брюксел постанови, че от 2012 г. всички нови автомобили трябва да изхвърлят средно не повече от 130 грама въглероден двуокис на километър. Още 10 грама може да бъдат спестени чрез засилена употреба на биогорива, предвиждат европейските разчети. В момента колите в Европа изпускат средно по 160 г СО2 на километър. През септември се очаква ЕК да представи конкретно предложение как изискването може да се приложи на практика. "Ханделсблат" цитира източници от обкръжението на комисаря по индустрията Гюнтер Ферхойген, според които се обсъждали 8 варианта, единият от които е системата за различни ли;ити според теглото.
Ако идеята се приеме, ще нарасне натискът не само върху производителите на големи автомобили да инвестират повече в екологични технологии. Системата се очертава особено тежка за по-ниски класове коли (например ФИАТ, "Фолксваген Поло" и др.), тъй като те ще трябва да балансират по-тежките емисии на лимузините, което на практика означава, че ще попаднат под норма и под 130 г/км. Фирми като "Порше" (Porsche) и БМВ (BMW), които пък въобще не предлагат щадящи природата масови модели, биха се изправили почти на ръба на съществуването, посочва още вестникът, цитиран от "Дневник".
На първо време германските концерни подкрепят замисъла. "В Асоциацията на европейските автопроизводители (АСЕА) постигнахме ясен консенсус, че не искаме единна норма, а диференциране на базата на теглото. Механизмът вече се прилага успешно в Япония", каза пред "Ханделсблат" Матиас Висман, президент на Съюза на германската автомобилна индустрия (VDA). Унифицираният лимит обаче се подкрепя от французите и италианците, силни най-вече в сегмента на компактните автомобили. Според тях твърдата граница от 130 г/км би донесла по-малко трудности за бранша, тъй като той се настроил вече към нея. Но като цяло индустрията е против търговията с емисии. Неназовани германски браншовици изтъкват, че нямат намерение да плащат глоби на Италия или Франция. Много по-смислено според тях било финансовите санкции да отиват в бюджетите на националните държави или в Европейската комисия.