Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
EUROPE Gateway live
News & Events
Tenders
European union
Bulgaria - EU
Negotiations
Programmes and Projects
FAQ
Library
Gateway EUROPE – About us; Code of Ethics
Surveys
European Parliament 2007
Road Safety
Highlights
Analyses
Interviews
EU History
EU institutions
EU member states
Acceding countries
Associated countries
Activities
EU Treaties
Chronology
Key documents
EU institutions
Financial bodies
Advisory bodies
Inter institutional bodies
Decentralised bodies of the European Union (agencies)
EU Chairmanships
Regular Reports
Accession Treaties
Founding Treaties
History
Activities
Accession Partnerships
Chapters
National positions
Common positions of the member states
Implementation
Accession Treaty
Chapter 1 Free movement of goods
Chapter 2 Freedom of movement for persons
Chapter 3 Freedom to provide services
Chapter 4 Free movement of capital
Chapter 5 Company law
Chapter 6 Competition policy
Chapter 7 Agriculture
Chapter 8 Fisheries
Chapter 9 Transport policy
Chapter 10 Taxation
Chapter 11 Economic and monetary union
Chapter 12 Statistics
Chapter 13 Social policy and employment
Chapter 14 Energy
Chapter 15 Industrial policy
Chapter 16 Small and medium-sized undertakings
Chapter 17 Science and research
Chapter 18 Education and training
Chapter 19 Telecommunications and information technologies
Chapter 20 Culture and audio-visual policy
Chapter 21 Regional policy and co-ordination of structural instruments
Chapter 22 Environment
Chapter 23 Consumers and health protection
Chapter 24 Co-operation in the fields of justice and home affairs
Chapter 25 Customs union
Chapter 26 External relations
Chapter 27 Common foreign and security policy
Chapter 28 Financial control
Chapter 29 Financial and budgetary provisions
Chapter 30 Institutions
Chapter 31 Other
Monitoring reports
Regular Reports
Pre-accession financial instruments
EU Programmes
Ispa Programme of the EU
Sapard Programme of the EU
PHARE Programme of the EU
SAPARD Measures
Bulgaria-destined funds
Strategies
Legislation
Plans and programmes
Publications
Europe from A to Z
National strategies
Regional strategies
Municipal strategies
Bulgarian acts of government
International acts
Reports
Regular reports of the EC
Progress reports
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
29-12-2009

Предстоящото испанско председателство на ЕС – очаквания и акценти

По европейската преса.

Под заглавие „Започва нова ера", европейското електронно издание EurActiv коментира, че „Старата ера" в Далечния север отзвучава, а на юг започва нова ера за Европейския съюз.

Когато шведският премиер Фредрик Райнфелд и неговият външен министър Карл Билд предадат в края на годината ротационното председателство на ЕС, ще влезе в сила и нова система на председателство, пише изданието.

Испанците ще са първите, които ще ръководят ЕС според правилата на наскоро влезлия в сила Лисабонски договор. При стария модел премиерът Хосе Луис Родригес Сапатеро и външният министър Мигел Анхел Моратинос щяха да бъдат най-значимите фигури за ЕС. Но за двамата Лисабонският договор всъщност вече не предвижда никаква особена функция.

Срещите на върха на ЕС ще бъдат водени от новия постоянен председател на Съвета на ЕС Херман ван Ромпуй, по външните отношения ръководството ще има „новият външен министър на ЕС" Катрин Аштън. Испанците ще имат ръководна роля само на обикновените съвети на аграрните, транспортните министри и на министрите на околната среда. Своята важна дума ще има Европейската комисия - или в случая Комисията Барозу II - която трябва да бъде утвърдена след изслушванията в Европейския парламент в първия месец на новата 2010 година.

Дали опитният и пъргав Сапатеро ще позволи под „неговото" председателство на ЕС всичко да се върти около резервирания и не много харизматичен Ван Ромпуй?

Все пак Сапатеро и неговото правителство са подготвили от месеци програмата за проектите на ЕС през следващото полугодие. Мадрид обаче подчерта, че испанският премиер в никакъв случай не планира да постави в сянка белгиеца. „Това е шоуто на Ван Ромпуй", увери външният министър Мигел Анхел Моратинос.

Последното собствено „шоу" като самостоятелно ротационно председателство - шведското председателство на ЕС - имаха Райнфелд и самоувереният Билд и по единодушното мнение на Брюксел те се справиха блестящо с него. „Бяха шест много интензивни месеци", каза шведският премиер малко преди предаването на щафетата и може действително да погледне назад към това динамично време без самопричинени провали.

Шведите успяха да привлекат за каузата на дълго време тревожно клатещия се Лисабонски договор и евроскептичния чешки президент Вацлав Клаус. Те разрешиха сложното заемане на двата нови постоянни топ поста в ЕС без огромни неприятности. Трябваше да се справят с две извънредни срещи на върха.

Райнфелд успя да води 27-те страни-членки единни на климатичната конференция в Копенхаген. За това, че при покера между САЩ и Китай с разочароващ изход накрая ЕС не играеше вече никаква видима роля, никой не упреква Швеция.

След политическия и организаторския хаос на чешкото ротационно председателство през първото полугодие сега навсякъде цари признание за ефективното, не много бурното и при нужда гъвкавото управление на ЕС от Стокхолм.

В центъра на испанското председателство на ЕС трябва да бъде гласуването на стратегия за икономически растеж до 2020 г. Освен това Мадрид иска да засили външните отношения на ЕС със САЩ, Латинска Америка, южните средиземноморски съседи и други трети страни.

Отношенията с Куба трябва да бъдат положени на нова основа. По волята на испанците ЕС трябва да заложи при подхода към режима на Кастро повече на диалог и по-малко на изолация.

Испанският министър-председател Хосе Луис Родригес Сапатеро поема ротационното председателство на ЕС на 1 януари с надеждата, че международното влияние ще преобърне рязкия спад в популярността му, причинен от икономическата криза, пише и EUbusiness.

„Той няма избор, това е златна възможност за възстановяване на точки в допитванията до общественото мнение", коментира Фермин Буса, експерт по общественото мнение в Университета на Мадрид.

С испанската икономика, потънала в рецесия от 2008 година насам и безработица от 17,9 процента (едно от най-високите равнища в Евроепйския съюз), управляващата Социалистическа партия на Сапатеро, избрана през 2004 година, пострада.

В скорошно допитване на вестник „АВС" 53% от запитаните са оценили политическата ситуация като „лоша" или „много лоша", в сравнение с едва 9 на сто, която я описват като „добра" или „много добра". Проучването показва още, че 43,3 процента от запитаните биха гласували за Народната партия на консервативната опозиция и само 38,1% биха гласували за социалистите.
Сега Сапатеро иска да възстанови изгубените позиции като стане звезда на международната сцена.

„Испанското председателство ще постави Сапатеро в светлината на международните прожектори", заяви източник, близък до правителството.

Близо две години след началото на втория му четиригодишен мандат, Сапатеро вече набляга повече на международните дела, отколкото по време на първия си мандат. Тогава беше съсредоточен върху вътрешнополитическите дела, в частност - социалните реформи.

Един от проблемите обаче е в това, че испанците, въпреки че като цяло да са настроени „за" ЕС, явно са малко заинтересовани от европейските въпроси. Според социологически данни 66.8% от тях смятат председателството за „много важно" или „важно" спрямо 56 на сто, които твърдят, че то е „маловажно" или не проявяват интерес към европейските въпроси.

Освен това, новото постоянно председателство на ЕС, под ръководството на белгиеца Херман Ван Ромпуй, назначен след влизането в сила на Лисабонския договор, рискува да отвлече вниманието от испанското председателство.

„Очевидно европейското председателство е по-важно за Сапатеро, отколкото за испанците", казва Хосеп Рамонеда, директор на Центъра за съвременна култура в Барселона.

Сепаратистко движение в североизточния регион на Каталония може да причини друго голямо объркване по време на Испанското председателство.

Страната нетърпеливо очаква решение на Конституционния съд за законността на автономния статут на Каталония.

Статутът, одобрен от испанския парламент и подкрепен от гласоподавателите в провинцията с референдум от 2006 година, даде на регионалния парламент повишени правомощия. Той има подкрепата на голямо мнозинство от политически партии в региона, а те заплашиха да организират масови улични демонстрации, ако бъдат направени каквито и да е промени.

Това може да причини големи главоболия за Сапатеро, който управлява без абсолютно мнозинство и разчита на подкрепата на по-малки партии, включително на каталунската националистическа партия, за да приема закони в парламента.

Снимка: se2009.eu



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.



Tyxo.bg counter