Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
EUROPE Gateway live
News & Events
Tenders
European union
Bulgaria - EU
Negotiations
Programmes and Projects
FAQ
Library
Gateway EUROPE – About us; Code of Ethics
Surveys
European Parliament 2007
Road Safety
Highlights
Analyses
Interviews
EU History
EU institutions
EU member states
Acceding countries
Associated countries
Activities
EU Treaties
Chronology
Key documents
EU institutions
Financial bodies
Advisory bodies
Inter institutional bodies
Decentralised bodies of the European Union (agencies)
EU Chairmanships
Regular Reports
Accession Treaties
Founding Treaties
History
Activities
Accession Partnerships
Chapters
National positions
Common positions of the member states
Implementation
Accession Treaty
Chapter 1 Free movement of goods
Chapter 2 Freedom of movement for persons
Chapter 3 Freedom to provide services
Chapter 4 Free movement of capital
Chapter 5 Company law
Chapter 6 Competition policy
Chapter 7 Agriculture
Chapter 8 Fisheries
Chapter 9 Transport policy
Chapter 10 Taxation
Chapter 11 Economic and monetary union
Chapter 12 Statistics
Chapter 13 Social policy and employment
Chapter 14 Energy
Chapter 15 Industrial policy
Chapter 16 Small and medium-sized undertakings
Chapter 17 Science and research
Chapter 18 Education and training
Chapter 19 Telecommunications and information technologies
Chapter 20 Culture and audio-visual policy
Chapter 21 Regional policy and co-ordination of structural instruments
Chapter 22 Environment
Chapter 23 Consumers and health protection
Chapter 24 Co-operation in the fields of justice and home affairs
Chapter 25 Customs union
Chapter 26 External relations
Chapter 27 Common foreign and security policy
Chapter 28 Financial control
Chapter 29 Financial and budgetary provisions
Chapter 30 Institutions
Chapter 31 Other
Monitoring reports
Regular Reports
Pre-accession financial instruments
EU Programmes
Ispa Programme of the EU
Sapard Programme of the EU
PHARE Programme of the EU
SAPARD Measures
Bulgaria-destined funds
Strategies
Legislation
Plans and programmes
Publications
Europe from A to Z
National strategies
Regional strategies
Municipal strategies
Bulgarian acts of government
International acts
Reports
Regular reports of the EC
Progress reports
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
07-05-2013

Икономиката на ЕС се възстановява бавно от продължителната рецесия

След отбелязаната през 2012 г. рецесия се очаква през първата половина на 2013 г. икономиката на ЕС да се стабилизира, съобщава Рапид. Предвижда се през втората половина на годината растежът на БВП постепенно да достигне положителни стойности, а през 2014 г. да набере известна скорост. Тъй като вътрешното търсене все още е ограничено от редица пречки, които са типични за периоди след дълбоки финансови кризи, основният двигател на растежа през тази година ще бъде външното търсене. Очаква се препятствията пред частното потребление и инвестициите постепенно да намалеят и през следващата година да отстъпят място на умерено възстановяване, подхранвано от вътрешното търсене. Прогнозата се основава на предположението, че съществуващите политически мерки ще продължат да се прилагат, което ще предотврати ново задълбочаване на кризата с държавния дълг.

Тази година се очаква годишният растеж на БВП в ЕС да бъде -0,1 %, а в еврозоната — -0,4 %. За 2014 г. се предвижда икономическата дейност да нарасне с 1,4 % в ЕС и с 1,2 % в еврозоната.

Заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по икономическите и паричните въпроси и еврото Оли Рен заяви: „Трябва да направим всичко възможно, за да преодолеем кризата с безработицата, която разтърсва Европа вследствие на продължителната рецесия. Съвкупността от политики на ЕС е насочена към устойчиво развитие и създаване на работни места. Фискалната консолидация продължава, но темповете ѝ отслабват. Необходимо е да се ускорят структурните реформи, за да се даде тласък на икономическия растеж в Европа.“

Понастоящем в някои държави вътрешните инвестиции и потребление все още се възпрепятстват от балансови корекции, ограничения при кредитирането, очаквания за ниски бъдещи печалби и приходи, както и голяма несигурност по отношение на икономическите перспективи. При все че положението на финансовия пазар значително се подобри и в ЕС като цяло лихвените проценти намаляха, това все още не е дало отражение върху реалната икономика. Засега в държавите членки се наблюдават само плахи признаци на преодоляване на финансовата фрагментация, а предприятията в уязвимите икономики продължават да се сблъскват с твърде строги условия за отпускане на кредити.

Корекциите на външните и вътрешните дисбаланси напредват и се очаква тази година редица уязвими държави членки да отбележат излишъци по текущите си сметки поради повишена рентабилност на износа. Задлъжнялостта постепенно намалява, но въпреки това вероятно ще продължи да спъва растежа през прогнозния период. Освен това се очаква незадоволителното състояние на пазара на труда да се отрази отрицателно върху частното потребление. Поради посочените причини се предвижда през прогнозния период вътрешното търсене да остане умерено.

Очаква се икономическата дейност да се възстановява с бавни темпове, които няма да бъдат достатъчни за намаляване на безработицата. Прогнозата за безработицата е през 2013 г. тя да достигне 11 % за ЕС и 12 % за еврозоната, а през 2014 г. да остане на тези равнища, като се очаква разликите между отделните държави членки да останат много големи. През 2013 г. трудовата заетост ще продължи да спада, тъй като все още ще се чувства отзвукът на рецесията от 2012 г. През 2014 г. обаче се очаква по-динамичният растеж на БВП да доведе до увеличаване на работните места.

През последните тримесечия инфлацията на потребителските цени продължи да намалява, тъй като започна да отслабва упражняваното върху нея въздействие на предходното увеличение на цените на енергията. Постепенното понижаване на инфлацията се очаква да продължи и тази година, като се предвижда през 2013 г. равнището ѝ да достигне 1,8 % в ЕС и 1,6 % в еврозоната, а през 2014 г. да се задържи съответно на 1,7 % и 1,5 %.

Продължава намаляването на дефицитите в сектор „Държавно управление“. Предвижда се през 2013 г. общите фискални дефицити да спаднат до -3,4 % в ЕС и до -2,9 % в еврозоната. Очаква се темповете на консолидация на структурните бюджетни салда да намалеят в сравнение с 2012 г. С оглед на неблагоприятните изгледи за икономическата дейност прогнозата за съотношението дълг/БВП е то да достигне 89,8 % в ЕС и 95,5 % в еврозоната.

Взетите от миналото лято насам важни решения в областта на политиката доведоха до балансиране на рисковете пред икономическите перспективи, при все това обаче остава риск да се постигнат резултати, по-ниски от очакваните. Ако не се предприемат по-нататъшни реформи, има опасност много високите нива на безработица в някои държави членки да нарушат тъканта на обществото и да се превърнат в трайно явление. В по-общ план, ефективното прилагане на корективни мерки и политики с цел укрепване на структурата на Икономическия и паричен съюз остава от решаващо значение, за да не се завърне напрежението на финансовите пазари. Положителният елемент е, че благоприятното положение на финансовите пазари или евентуален изпреварващ очакванията напредък на корекциите и реформите биха дали възможност за по-бързо възобновяване на доверието и ускорено възстановяване. Икономическият растеж в световен мащаб може да се окаже по-динамичен от очакваното, например благодарение на неотдавнашните експанзивни мерки. По отношение на прогнозираната инфлация рисковете остават до голяма степен балансирани.



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.



Tyxo.bg counter