Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
16-01-2006

“ШЕСТАТА РЕПУБЛИКА” НА САРКОЗИ

Френският министър на вътрешните работи Никола Саркози, който се цели в президентския пост, иска да промени конституцията, за да получи повече правомощия някой ден.

Никола Саркози желае властта и то цялата  или поне повече, отколкото са притежавали  всички досегашни президенти на Петата Френска Република, включително Шарл де Гол. Френският  министър на вътрешните работи не крие амбициите си да реформира институциите така, че да промени съотношенията във властта в своя полза.Саркози смята да моделира президентския пост по свой вкус. Неговата предизборна борба започна доста отдавна. Докато потенциалните леви кандидати още се обясняват помежду си, Саркози вече обяснява на удивената нация, колко силно желае да промени Републиката. Ако той стане  господар на Елисейския дворец, на него би му се искало да притежава поне толкова власт, колкото колегата от Белия Дом.

В конституцията на Петата Република се казва, че Правителството е онова, което определя и изпълнява политиката и че министър-председателят ръководи действията на това правителство. При евентуален държавен глава на име Саркози, нещата обаче няма да останат същите. Визията му за бъдещето се нарича Президент – лидер, който води съдбините на нацията и  е фигура, много по-различна от всички предходни. И без друго Саркози гледа на себе си като на държавник от формата на единствените  действително значими френски президенти във втората половина на 20-ия век – Шарл де Гол и Франсоа Митеран.

Амбициозният кандидат вече е размишлявал и по въпроса за продължителността на президентския мандат. Американският модел съдържа ограничението до два мандата. Във Франция никой досега не е кандидатствал за трети мандат, което не винаги се е дължало единствено на  политическа мъдрост. 10 години начело на властта – според Саркози - представлява достатъчно амбициозна перспектива. След това човек се износвал политически . Това  е ясен намек срещу Жак Ширак, който не би имал никакви шансове да бъде преизбран, защото е в слаби позиции още отсега. И все пак министърът атакува своя шеф, заявявайки, че енергията, която му е необходима, за задържането на властта, намалява политическата му дееспособност.

Решимостта на Саркози, да постигне амбициозната си цел през решаващата  година на избора 2007-ма, е огромна. Той не оставя никакви съмнения по въпроса, разисквайки представите си за бъдещето на президентската институция. Един президент а-ла Саркози, ще се нуждае от премиер единствено в ролята на  администратор. Саркози даже е готов лично да  отговаря пред парламента, докато по досегашната конституция  Националното събрание и Сената бяха институции, до които президентът нямаше достъп. Саркози, може и да отрича, но станат ли  тези неща, това вече няма да е Петата Република на де Гол, а Шестата – на Саркози. Той смята още една година да остане министър, след което на собствени разноски да се хвърли в предизборната борба. Саркози започна игра на покер, в която мизата е толкова висока, че може или да спечели двойно или да се провали грандиозно. Защото като начало ще е нужно да се пребори срещу кандидатурата на Доминик дьо Вилпен. А ако загуби, няма да  има възможност да стане даже и премиер. Освен това, суверенът – т.е. народът – също има да каже своята дума. Изборите са чак след 16 месеца.



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.