Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
EUROPE Gateway live
News & Events
Tenders
European union
Bulgaria - EU
Negotiations
Programmes and Projects
FAQ
Library
Gateway EUROPE – About us; Code of Ethics
Surveys
European Parliament 2007
Road Safety
Highlights
Analyses
Interviews
EU History
EU institutions
EU member states
Acceding countries
Associated countries
Activities
EU Treaties
Chronology
Key documents
EU institutions
Financial bodies
Advisory bodies
Inter institutional bodies
Decentralised bodies of the European Union (agencies)
EU Chairmanships
Regular Reports
Accession Treaties
Founding Treaties
History
Activities
Accession Partnerships
Chapters
National positions
Common positions of the member states
Implementation
Accession Treaty
Chapter 1 Free movement of goods
Chapter 2 Freedom of movement for persons
Chapter 3 Freedom to provide services
Chapter 4 Free movement of capital
Chapter 5 Company law
Chapter 6 Competition policy
Chapter 7 Agriculture
Chapter 8 Fisheries
Chapter 9 Transport policy
Chapter 10 Taxation
Chapter 11 Economic and monetary union
Chapter 12 Statistics
Chapter 13 Social policy and employment
Chapter 14 Energy
Chapter 15 Industrial policy
Chapter 16 Small and medium-sized undertakings
Chapter 17 Science and research
Chapter 18 Education and training
Chapter 19 Telecommunications and information technologies
Chapter 20 Culture and audio-visual policy
Chapter 21 Regional policy and co-ordination of structural instruments
Chapter 22 Environment
Chapter 23 Consumers and health protection
Chapter 24 Co-operation in the fields of justice and home affairs
Chapter 25 Customs union
Chapter 26 External relations
Chapter 27 Common foreign and security policy
Chapter 28 Financial control
Chapter 29 Financial and budgetary provisions
Chapter 30 Institutions
Chapter 31 Other
Monitoring reports
Regular Reports
Pre-accession financial instruments
EU Programmes
Ispa Programme of the EU
Sapard Programme of the EU
PHARE Programme of the EU
SAPARD Measures
Bulgaria-destined funds
Strategies
Legislation
Plans and programmes
Publications
Europe from A to Z
National strategies
Regional strategies
Municipal strategies
Bulgarian acts of government
International acts
Reports
Regular reports of the EC
Progress reports
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
04-04-2014

За едната преференция

Противно на всяка логика, че с наближаването на изборите на 25 май, правилата за тяхното провеждане ще се изясняват, нещата стават все по-объркани. Прост пример за това е един от най-важните документи в изборния ден – изборната бюлетина.

В извънредния 29 брой на Държавен вестник от 30 март 2014 г. (http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=83942) Централната избирателна комисия е обнародвала своето Решение № 29-ЕП от 29 март 2014 г. относно утвърждаване образците на изборните книжа за произвеждане на изборите за членове на Европейския парламент от Република България на 25 май 2014 г.

Екипът на Портал ЕВРОПА извади по-любопитните детайли само от образците на бюлетините – Приложение 91 и 92 от цитираното решение.

Първо ни прави впечатление, че докато българите гласуващи в България ще се ползват с възможността за повече от едно предпочитание за отбелязване (противно на Изборния кодекс – преференциИ, то нашите сънародници, гласуващи извън страната, ще могат да гласуват съобразно основния изборен закон, тоест да отбележат една преференциЯ.

Умишлена или не, тази, на пръв поглед невинна, разлика може да доведе до сериозно количество невалидни гласове, ако гражданите, гласуващи в България се подведат и отбележат повече от една преференция.

Интересни за отбелязване са и поясненията след всяко едно от двете приложения.

В България, например, е „кочана с бюлетините“, а извън България е „кочана на бюлетината“.

За бюлетината е България редовете на партиите коалициите и независимите кандидати могат да бъдат отпечатани в повече от една колона, а за тези за гласуване извън страната колоните са точно фиксирани на две.

Между двете приложения има и други разминавания на отделни думи и текстове. Може да ги видите както на снимките, така и директно в текста на Държавен вестник тук. http://dv.parliament.bg/DVPics/2014/29_14/obrazci.pdf

Силно ни впечатли и пояснителният текст на приложение 92 за подредбата на квадратчетата за преференция: „В десния край на бюлетината в колона едно под друго се отпечатват 17 квадратчета, които отговарят на броя на членовете…. В тях се изписват числата от 1 до 17 включително, последователно отгоре надолу.“

След внимателен оглед на приложение 92 екипът на Портал ЕВРОПА не откри колона от 17 квадратчета, подредени едно под друго.

И докато в свои телевизионни изяви Ивелина Алексиева, председателят на ЦИК, обяснява, че ЦИК може и вече работи, то ние не може да не се запитаме „Но как?“



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.



Tyxo.bg counter