Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
23-02-2006

ЖУРНАЛИСТ ОТ EUOBSERVER ЗА ЛОБИСТИТЕ НА МВНР: “ЗАЩО ЧАК СЕГА?”

Журналистът от Euobserver Марк Бойндерман коментира специално за Портал ЕВРОПА обществената поръчка на Външното министерство на България за лобисти и консултанти. Припомням, че обществената поръчка предвижда и “противодействие” на предпазната клауза, която може да отложи членството на България в ЕС – това става ясно от документите, получени от източник на Портал ЕВРОПА.

Ето как коментира случая Марк Бойндерман:

Обществената поръчка, обявена от българското външно министерство, за частни лобистки и консултантски компании не ми изглежда необичайна. Дейностите, описани от възложителя – да се идентифицират ключови фигури с влияние върху общественото мнение и вземането на решения, както и разработването на стратегия за влияние върху тях – са типични задачи, които се извършват от всяка компания за връзки с обществеността.

В Брюксел има много подобни компании за връзки с обществеността, както и консултантски фирми. Някои от най-преуспяващите се оглавяват от бивши ключови политици.

Павел Теличка, бившият чешки еврокомисар, е ръководител на Брюкселския офис на компанията BXL consulting, която “подпомага своите клиенти да промотират интересите си, във връзка с дейностите им в рамките на Европейския съюз”. Пат Кокс, бившият председател на Европейския парламент, също бе взет на работа в консултантска фирма.

Тези агенции се наемат и от публични институции, например от европейски региони, които искат проблемите им да се чуят в Брюксел. Също така на национално ниво, в рамките на страните – членки на ЕС, има множество консултантски фирми, специализирани в изграждане на обществен имидж и връзки с медиите.

Не ми е известно такива частни компании и фирми да са били наемани за провеждане на “специфични дейности” в десетте страни, приети през 2004 г. в ЕС. Но положението с тези държави като процес на присъединяване беше различно. В техните договори за присъединяване не беше включена опция за едногодишно отлагане, нито към обществено мнение в тогавашния ЕС беше толкова скептично към разширяването (специално в петте страни – членки, изрично записани в обществената поръчка на българския възложител). Наред с това, сега имаме реална угроза от “второкласно” членство на България в ЕС, членство, при което тази страна първоначално може да бъде лишена от участие в ключови сфери на европейската политика като правосъдие и вътрешни работи. ЕС може да задейства такава “предпазна клауза” на базата на това, което е записано в Договора за присъединяване.

Така че много неща са заложени на карта – това, което ме изненадва, е че българското правителство чак сега е осъзнало това, по-малко от година преди планираното за 2007 г. присъединяване.

Портал ЕВРОПА припомня, че Марк Бойндерман е авторът на статията в Euobserver, цитирана първо от нашия екип на 17 февруари, за общественото мнение във Франция и Холандия, което може да е фактор за задействането на отлагателната клауза. МВнР на България коментира по адрес на тази статия, че се излагали “разнопосочни мнения на анонимни дипломати”, които повтаряли “отдавна известни хипотези”.

Всъщност Бойндерман прогнозира в материала си от 17 февруари, че в крайна сметка България и Румъния ще бъдат приети навреме в ЕС. Той се позовава на “оптимистичен” предварителен документ на ЕК, който “циркулирал из западните дипломатически мисии” в София и Букурещ. В този смисъл Euobserver допуска, че “има голяма вероятност членовете на Комисията да направят положителна препоръка в докладите през май”.



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.