Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
12-02-2007

“КАПИТАЛ”: ИНФАРКТНА СЕДМИЦА ЗА БЪЛГАРСКАТА АВИАЦИЯ

Брюксел ще проверява ГВА и авиокомпаниите за черния списък, пише в "Капитал" Боряна Генчева.

Естествено никой не го пожелава на българската авиация.

Има обаче риск след проверката на Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕASA) идната седмица някои български авиокомпании да бъдат предложени за черния списък на ЕС. Това означава да не могат да летят на територията на Европейския съюз.

Най-лошият сценарий е всички български авиокомпании да попаднат в черния списък. Това би се случило, ако се прецени, че "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) не може да упражнява надзор над авиокомпаниите и да следи за изпълнението на директивите и евростандартите. По-благоприятен вариант е на ГВА да бъде наложен нещо като борд и управлението й да мине под контрола на ЕАSA.

Това са песимистичните очаквания сред авиокомпаниите и администрацията за проверката, чиито резултати ще станат известни към края на февруари.
България е първата страна в ЕС с предпазна клауза за авиацията и затова е трудно да се прогнозира развитието на нещата. Ако опасенията се оправдаят, съвпадението, че през идната седмица се очаква да приключи дългоочакваната приватизация на "България ер" и тя да бъде купена от собствениците и на "Хемус ер", ще се окаже тъжна историческа ирония.

"Предстоящата проверка е от изключителна важност за целия отрасъл", каза новият директор на ГВА Захари Алексиев на годишната среща на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Алексиев не изключи вероятността някои авиокомпании да попаднат в черния списък и уточни, че всичко опира до състоянието им и анализите от инспекциите на ГВА.

С налагането на предпазната клауза през декември стана известно и че Брюксел има списък на 10 български авиокомпании, на които са открити недостатъци.

Това е станало при т.нар. SAFA проверки (Safety Assessment of Foreign Aircraft) по европейските летища за периода 2004 - 2006 г. Нарушенията били свързани с организацията и изпълнението на полетите и тогавашното състояние на самолетите.

Макар пропуските да не били съществени, натрупването им говорело за хронични проблеми. Четири от авиокомпаниите се откроявали с най-много забележки.

Идната седмица от ЕASA, освен че ще проверяват ГВА, искали да установят и състоянието на целия авиофлот. Ще бъдат поверявани не само офисите на авиокомпаниите (оперативната им дейност), но и състоянието на самолетите на място.

По предварителна информация инспекции ще има в чартърните авиокомпании ВHAir и BAC и в каргопревозвача "Ер София". Не били изключени ненадейни проверки и в други авиокомпании. Неофициално се говори, че при предишно посещение на ЕАSA са инспектирани и авиокомпаниите за пътнически полети "Хемус ер" и "България ер". Имало редица препоръки, но нито администрацията, нито от бранша дават подробности.

На срещата на АБА авиокомпаниите заявиха, че се готвят денонощно за предстоящите проверки. Собствениците на "Хемус ер" вече осигурили кредитна линия от 10 млн. евро от ЦКБ за ремонта и обновяването на интериора в самолетите на "България ер", както обясни Димитър Павлов, изпълнителен директор на "Хемус ер" и прокурист на "България ер".

Приватизационната сделка се очаква да приключи в средата на февруари, но КЗК допуснала предварително изпълнение.

Според директора на "Скорпион ер" Милко Запрянов по екшън плана си те подобрили интериора и екстериора на самолетите. Преоборудването на един самолет струвало 150 хил. долара - за цифрови платки, сертификация на кислородните маски, нови предпазни колани и пр.

"Ние просто трябва да направим самолетите си по-лъскави", обясни той. Директорът на BHAir Янко Иванов също коментира, че забележките не били свързани с безопасността, а със стандартите за оборудването.

BHAir вече окончателно е извадила от регистрите своите три ТУ-154 и лети изцяло със западни самолети, както и останалите български авиокомпании за пътнически превози.

Алексиев обясни, че напоследък България е подложена на по-чести и задълбочени проверки в сравнение с останалите страни от ЕС. Според него това не е тенденциозно, а е единственият начин българската авиация да изпълни стандартите.

От Брюксел му напомнили, че въпреки предпазната клауза страната е длъжна да спазва всички еврорегламенти и процедури в отрасъла, който е един от най-регулираните. Нищо, че заради нея превозвачите не могат да се ползват от правата, които дава ЕС.

Предпазната клауза
През декември EК наложи предпазна клауза на България заради съмнения в способността й да покрие изискванията за авиобезопасност. Това стана след като ЕASA установи, че ГВА няма достатъчен капацитет да решава проблема. Сертификатите за летателна годност, които издава ГВА, засега не се признават за европейски. Българските авиокомпании нямат право да превозват пътници между две страни в ЕС, различни от България.

Атака и за летището?
Европейските правила за наземното обслужване и капацитета на летищата ще се обсъждат при визита от Международната асоциация на европейските летища на 14 и 15 февруари в София. Това предвещава проблеми, тъй като е нерешен въпросът с втория оператор за наземно обслужване на летище София. През 2006 г. летището надхвърли 2 млн. пътници и ЕС изисква да има конкуренция. В София операторът е един - самото летище.



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.