Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
04-06-2007

ПОРТАЛ ЕВРОПА ПРИПОМНЯ... КАКВИ ТОЧНО СА АНГАЖИМЕНТИТЕ НИ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРЕДПАЗНИТЕ КЛАУЗИ?

Могат да отложат предложението за предпазна клауза за септемврийския доклад на ЕК. Лично Барозу можел да реши дали да имаме клаузи сега?

Възможно е ресорният еврокомисар Франко Фратини да няма думата, когато се решава дали да бъде задействана предпазна клауза по правосъдие и вътрешни работи спрямо България и/ли/ Румъния.

Тъй като предложението за задействане на клаузата е политическо решение, то можело да се вземе директно от председателя на Европейската комисия Барозу. Това пише днес базираното в Брюксел електронно издание EUexpands, което се позовава на високопоставен източник, цитиран от румънската медия Hotnews.ro, според когото дали ще има или няма да има клауза щяло да се реши „от кабинета на Барозо".

Говорителите на Европейската комисия отказват всякакви официални коментари по темата, преди да бъде публикуван докладът за напредъка на двете страни, за който отговаря ервокомисар Франко Фратини. В момента докладът, който се очаква около 27 юни, е в процес на подготовка.

EUexpands припомня, че Франция, Холандия, Швеция и Великобритания „се оплакаха" на генералния секретар на ЕК Катрин Дей, че Франко Фратини е в твърде близки отношения с властите в България и Румъния и му липсва обективност при оценката на напредъка в двете наблюдавани от него страни.

Източникът на Hotnews.ro допълнил, че от юридическа гледна точна реформите в сферата на правосъдието и борбата с престъпността са „недостатъчни и неубедителни". Междувременно обаче българският вестник „Дневник" писа, че тонът на доклада ще е по-скоро неутрален, както обикновено. Неокончателната оценка в доклада щяла да е, че София е постигнала напредък, но са необходими още усилия в проблемните области. В текста имало текстове, които показват, че Румъния е по-напред от България. „От предварителния вариант на доклада става известно, че нито една от шестте области, по които България трябва да отчита напредък, няма да отпадне от мониторинг в бъдеще" - писа още „Дневник".

Портал ЕВРОПА припомня, че между 10 и 17 април у нас бяха разделени на три групи евроексперти, които следяха конкретните показатели по шестте критерия. Дни преди експертната визита България поиска на най-високо ниво - както научи Портал ЕВРОПА - да няма „широки интерпретации" на "benchmarks" и те „да не се смесвали с други въпроси". Комисията да изработи ясна методология и механизъм за оценка на българския напредък, поискала България от Брюксел, допълниха в началото на април наши източници. Отговорът остава неизвестен.

Докладът, който се очаква в края на юни, ще отчете напредъка на София и Букурещ по т.нар. „benchmarks" (конкретни проблемни области, по които трябва да се работи интензивно). По някои от тях обаче все още няма достатъчно измерими данни, върху които да се базира анализът. Възможно е според EUexpands решението за клаузите да бъде оставено за след следващия редовен доклад на ЕК, който ще се пише през септември. Самите клаузи могат да бъдат задействани във всеки момент в тригодишен срок от началото на членството в ЕС.

Същото подозрение се появи покрай предпоследния и последния мониторингов доклад на ЕК преди 1 януари 2007 г. Тогава клаузи не бяха задействани, но бяха формулирани "benchmarks" и беше въведена системата на редовни проверки и доклади след присъединяването по проблемните области.

И България, и Румъния засега изразяват на официално ниво увереност, че клаузи няма да има. Премиерът Станишев каза, че за това най-голяма заслуга имат заслугите на прокуратурата. Двама румънски министри - на правосъдието и на вътрешните работи - също последователно заявиха, че предпазна клауза за страната им е изключена. Самият еврокомисар Фратини използва традиционния си дипломатичен тон в интервю пред „Юръпиън войс" - че е готов да предложи задействане на клауза, ако не бъде отбелязан достатъчен напредък.

EUexpands коментира, че слуховете от Брюксел за евентуално задействане на защитните механизми изнервят и София, и Букурещ. В отговор на критиките, че няма осъдени за корупция висши политици, румънските прокурори призоваха бившия премиер-социалист Адриан Нъстасе в съда по обвинения в подкупи. В България пък премиерът-социалист Сергей Станишев одобри в разгара на корупционния скандал оставката на министъра на енергетиката Румен Овчаров, допълва електронното издание.

ПОРТАЛ ЕВРОПА ВИ ПРИПОМНЯ КАКВО ПИШЕ В НАЙ-ВАЖНИТЕ ДОКУМЕНТИ ЗА "BENCHMARKS" И ЗА ПРЕДПАЗНИТЕ КЛАУЗИ:

РЕШЕНИЕ НА ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ От 13 декември 2006г.

За създаването на механизъм за сътрудничество и оценка на напредъка на България при изпълнението на конкретно дефинирани показатели, наречени "benchmarks" в областите на съдебната реформа и борбата с корупцията и организираната престъпност.

България трябва да представя до 31 март всяка година, започвайки от 31 март 2007г., доклад до Комисията за напредъка постигнат по всеки един от показателите, представени в Анекса. Комисията може по всяко време да предоставя техническа помощ чрез различни дейности или да получава и обменя информация за напредъка по конкретните показатели. В допълнение Комисията може по всяко време да организира експертни мисии в България за тази цел. Българските власти ще предоставят необходимата подкрепа в този контекст.

Член 2
Комисията ще представя на Европейския Парламент и Съвет своите бележки и данни в Доклад за България, който за пръв път ще бъде представен през юни 2007г.
Комисията ще докладва отново след това, когато това се изисква и поне веднъж на всеки шест месеца.

Член 3
Това решение ще влезе в сила самокато част от и от датата на влизането в сила на Договора за присъединяване.

Член 4
Това Решение е изпратено на всички страни-членки.

АНЕКС

Необходимите показатели, посочени в член 1, които България трябва да постигне:

1. Да приеме поправки в Конституцията, премахващи всяко съмнение в независимостта и отчетността на съдебната система.

2. Да осигури по-прозрачен и ефективен съдебен процес чрез приемането и изпълнението на нов закон за съдебната система и нов граждански процесуален кодекс. Трябва да докладва за влиянието на тези нови закони, както и на наказателния и административния кодекси, особено в досъдебната фаза.

3. Да продължи реформата в съдебната система за да се увеличи професионализма, отчетността и ефективността. Да направи оценка на резултатите от тази реформа и да публикува резултатите всяка година.

4. Да проведе и докладва за професионални, надпартийни разследвания на обвинения за корупция по високите етажи. Да докладва за вътрешните инспекции на обществените институции и за публичност на имуществото на високопоставените официални лица.

5. Да вземе допълнителни мерки за превенция и борба с корупцията, в частност по границите и в местното самоуправление.

6. Да приложи стратегия за борба с организираната престъпност, като се фокусира върху тежките престъпления, прането на пари, както и върху системната конфискация на собствеността на престъпници. Да докладва за нови и текущи разследвания, обвинения и присъди в тези области.

26-09-2006 - ЗАЩИТНИТЕ МЕРКИ
 
...за всяка от страните ще се очакват действия по следните набелязани точки:

България

    *
      Приемане на поправки в законодателството, които отстраняват окончателно двусмислиците по отношение на независимостта и отчетността на правораздавателните органи.
    *
      Осигуряване на по-прозрачни и ефективни съдебни процедури посредством приемане и прилагане на нов закон за съдебната власт и нов гражданскопроцесуален кодекс.
    *
      Продължаване на реформата в съдебната система с цел увеличаване на професионализма, отчетността и ефективността. Оценка на въздействието на тази реформа и ежегодна публикация на резултатите.
    *
      Провеждане и отчитане на резултатите от професионални, безпристрастни разследвания по обвинения в корупция по високите етажи. Отчитане на резултатите от проведените вътрешни проверки на обществени институции и публикуване на списъците с имуществото на висшите държавни служители.
    *
      Предприемане на допълнителни мерки за предотвратяване и борба с корупцията, особено по границите и в рамките на местните власти.
    *
      Прилагане на стратегия за борба с организираната престъпност, която фокусира върху сериозната престъпност, прането на пари и систематичната конфискация на имуществото на престъпниците. Докладване по новите и текущите следствия и съответните обвинения и присъди в тези области.

Румъния

    *
      Гарантиране на по-прозрачни и ефективни съдебни процедури, най-вече чрез увеличаване на капацитета и засилване на отчетността на Висшия съдебен съвет. Отчитане и наблюдение на въздействието на новия гражданскопроцесуален и наказателнопроцесуален кодекс.
    *
      Основаване на предвижданата Агенция по Етиката, отговорна за провеждането на проверките на имуществото, несъответствията и потенциалните конфликти на интерес, както и за издаването на задължителни решения, въз основа на които да бъдат налагани разубеждаващи санкции.
    *
      Надграждане върху вече постигнатия напредък и продължаване на провеждането на професионални, безпристрастни разследвания по обвинения в корупция по високите етажи.
    *
      Предприемане на допълнителни мерки за предотвратяване и борба с корупцията, особено в рамките на местните власти.

Комиията ще приеме Решение за изпълнение и дефиниране на модалностите на този механизъм след консултации със страните-членки. Решението ще влезе в сила на 1 януари 2007 г. Горният списък от набелязани точки ще подлежи на промяна в случай, че коя да е от страните изпълни изискванията по една или повече от точките преди присъединяването си.



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.