Europe.bg
  Home - News & Events - Interviews
  NAVIGATION
EUROPE Gateway live
News & Events
Tenders
European union
Bulgaria - EU
Negotiations
Programmes and Projects
FAQ
Library
Gateway EUROPE – About us; Code of Ethics
Surveys
European Parliament 2007
Road Safety
Highlights
Analyses
Interviews
EU History
EU institutions
EU member states
Acceding countries
Associated countries
Activities
EU Treaties
Chronology
Key documents
EU institutions
Financial bodies
Advisory bodies
Inter institutional bodies
Decentralised bodies of the European Union (agencies)
EU Chairmanships
Regular Reports
Accession Treaties
Founding Treaties
History
Activities
Accession Partnerships
Chapters
National positions
Common positions of the member states
Implementation
Accession Treaty
Chapter 1 Free movement of goods
Chapter 2 Freedom of movement for persons
Chapter 3 Freedom to provide services
Chapter 4 Free movement of capital
Chapter 5 Company law
Chapter 6 Competition policy
Chapter 7 Agriculture
Chapter 8 Fisheries
Chapter 9 Transport policy
Chapter 10 Taxation
Chapter 11 Economic and monetary union
Chapter 12 Statistics
Chapter 13 Social policy and employment
Chapter 14 Energy
Chapter 15 Industrial policy
Chapter 16 Small and medium-sized undertakings
Chapter 17 Science and research
Chapter 18 Education and training
Chapter 19 Telecommunications and information technologies
Chapter 20 Culture and audio-visual policy
Chapter 21 Regional policy and co-ordination of structural instruments
Chapter 22 Environment
Chapter 23 Consumers and health protection
Chapter 24 Co-operation in the fields of justice and home affairs
Chapter 25 Customs union
Chapter 26 External relations
Chapter 27 Common foreign and security policy
Chapter 28 Financial control
Chapter 29 Financial and budgetary provisions
Chapter 30 Institutions
Chapter 31 Other
Monitoring reports
Regular Reports
Pre-accession financial instruments
EU Programmes
Ispa Programme of the EU
Sapard Programme of the EU
PHARE Programme of the EU
SAPARD Measures
Bulgaria-destined funds
Strategies
Legislation
Plans and programmes
Publications
Europe from A to Z
National strategies
Regional strategies
Municipal strategies
Bulgarian acts of government
International acts
Reports
Regular reports of the EC
Progress reports
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Interviews

  • A+
  • A-
22-11-2010

Ангел Джамбазки: Задължението на общината е да осигури равноправие на всички софиянци пред закона

Екипът на Портал ЕВРОПА ви представя в серия интервюта и публикации мненията и предложенията на различни български и европейски обществени фигури по отношение на проблемът с интеграцията на ромите в Обществото. Нашата цел е да се представим множество гледни точки и чрез широки дебати да подпомогнем решението на проблема.
Публикуваните мнения са лични и не отразяват непременно позицията на екипа на Портал ЕВРОПА.

На въпросите на Портал ЕВРОПА отговори Ангел Джамбазки, зам.-председател на ВМРО.

1. Кой по-точно е проблемът с ромите?

Ние във ВМРО предпочитаме да наричаме нещата с истинските им имена и говорим за Цигански въпрос – ако и това да е далеч от измислените норми за политическа коректност. Обикновено ползваме и главна буква „Ц” – за да стане ясно, че проблем има и той е достатъчно значим. Той се състои най-вече в отпадането на циганските общности от системата на образованието, пазара на труда и обществото въобще.

Това няма как да не е основен проблем за България. При настоящите катастрофални демографски тенденции в рамките на десетилетия страната ни ще изпитва огромни проблеми с мащабни несоциализирани групи, които на всичкото отгоре ще населяват рязко отделени територии, в които държавността отсъства.
Впрочем, това беше въпрос на България или на Югоизточна Европа. Сега вече е европейски въпрос. И ще трябва да получава решение – без значение дали самите цигани искат или не искат. Циганският проблем е наш проблем.

2. Спрямо останалите европейски партии – каква е позицията на ВМРО към ромите и в кое политическо семейство се виждате по въпроса?

Не се виждаме като част от политическо семейство. Нашите корени са в автентичния национализъм на едно българско освободително движение, затова и политическата ни философия трудно търпи машинална категоризация. Но ние не идеологизираме проблема с циганите, не го превръщаме в стихотворение, което повтаряме, за да плашим – както много политици у нас и в Европа го правят. Защото не сме популистки политически предприемачи. Ние само напомняме за един реален, подчертавам реален, проблем и посочваме необходимите стъпки за решаването му.

3. Адекватна ли беше реакцията на българското правителство на действията на Франция за изгонването на българските роми?

Аз не помня каква беше тази реакция. Само си спомням, че в много европейски страни се говореше за България с изключително неприятни теми. България, в лицето на своите управляващи, през това време не говореше. Но това не е толкова страшно – в крайна сметка, в последно време свикнахме на много политическо говорене при мъгляво политическо действие. По-страшното от липсата на говорене е липсата на съзнание и общественото лицемерие по този въпрос. Ако това пренебрегване на проблема продължи, битовата драма ще премине в етнически сблъсъци. Няма какво да се лъжем.

4. Каква е на кратко позицията на ВМРО за решаване на проблемите на ромите в България и има ли тя подкрепа сред управляващите?

Съвсем накратко: нужен е дългосрочен ангажимент от страна на държавата, който да се изразява в целенасочена държавна политика за несоциализираните общности, като част от една обща демографска политика.

Първата крачка според ВМРО е одобряване на план за действие и определяне на лице, което да е ясно отговорно за изпълнението на политиката. Иначе - на първо време могат да се направят едни простички пет неща: да се обвържат всякакви форми на социални плащания за деца с образованието, което получават и средата, в която живеят. Това е начин за ограничаване на безотговорната раждаемост.

Второ: трябва просто да се спазват законите – например – за норми за заселване, незаконно строителство, скитничество. Трябва да се спре практиката на компромиси в прилагането на законите и практически привилегии за определени групи.  Няма какво да крием – ако законите у нас се спазваха, затворите щяха да бъдат пълни с цигани.

Трето: трябва да се въведат разумни форми на обществено полезна работа, като начин за получаване на квалификация и труд, при липса на други възможности. Помните строителни войски, нали?

Четвърто: като начин за покриване на задълженията по сметки за комунални услуги, ВМРО предлага системата „труд срещу сметки”.

Пето: законът дава възможност на населението да сформира свои доброволни отряди по различни проблеми на средата, в която живеят. Не ни се иска да се стига дотам, но въпросът вече е въпрос на самоотбрана.

5. Трябва ли на интеграцията на етническите малцинства по принцип да се отдели повече място и приоритет в преговорите за членство със страните кандидати за ЕС?

Разбира се, само че далече от традиционния брюкселски политически език, който не отразява реалните проблеми. И ако може – без да се опитват да превръщат нашата част от Европа в гето на континента. Ние не сме гетото на Европа. Вместо да ни „връщат” цигани, страните от т. нар. „стара Европа”, да вземат да покажат прочутите си методи на интеграция, та тогава да започнат да ни учат. Защото иначе излиза, че ние понасяме собствените им неуспехи, в онова, което са предписвали на нас. Самата „стара” Европа има немалко проблеми от национален и етнически характер и е малко смешно да „продава акъл” на страни като нас. А дали скоро ще има Белгия? Дали пък Каталуния, например, няма да продължи пътя към увеличаване на автономността си? Дали във Франция арабите няма да обръщат скоро коли? Казвам тези неща с усмивка, но брюкселското лицемерие и политическото високомерие няма да помогнат нито на Балканите, нито в Западна и Централна Европа.

6.Вие сте общински съветник в София съвет и председател на комисията по обществен ред и сигурност. Има ли специфични проблеми с малцинствата на територията на столицата? Какви мерки трябва да бъдат взети, за да бъдат решени в дългосрочен план?

В дългосрочен план задължението на общината е да осигури равноправие на всички софиянци пред закона – ще рече постепенно, но трайно премахване на всички цигански гета. Едно – гетата са най-сигурния начин тези хора завинаги да останат извън социалната, образователна и политическа система на обществото ни, освен като потребители на социални помощи и продавачи на гласове по време на избори.

От друга страна гетата в София са непрекъснат източник на напрежение и битова престъпност, които са огромен проблем за хората, които живеят наоколо. Цели улици в града ни са се превърнали в гранични – между държавата България и безвластните цигански територии – Виетнамски общежития, Баталова воденица, Захарна фабрика, Орион, ул. „Градините” в Орландовци и стотиците други знайни и незнайни гета в столичните райони …

Екипът на Портал ЕВРОПА е готов да публикува всички мнения и коментари, направени в границите на добрия тон.



 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.



Tyxo.bg counter