ВЛАДИМИР КИСЬОВ: „ЛОБИРАНЕТО Е ЧАСТ ОТ СЛУЖЕБНИТЕ ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ДИПЛОМАТА”
Предшественикът на Кунева Владимир Кисьов в коментар за „четирите сценария”, за присъединяването ни към ЕС.
Владимир Кисьов, председател на Столичния общински съвет, бивш главен преговарящ на България с ЕС, в специално интервю пред Портал ЕВРОПА.
Г-н Кисьов, фактът, че се допуска повече от един вариант (приемането), представлява ли отстъпление от програмата за управление на „правителството на европейската интеграция”?
Неестествено е човек, който се занимава с политика, да представя публично повече от един вариант за случване на целта, която сам си е поставил. Осем, четири, десет... без значение колко сценарий са изречени; той просто трябва да е един. Всеки политик трябва да е уверен в постигането на целта, която си е поставил, и да я гони докрай. Ако аз бях на тяхно място, през цялото време бих настоявал за най-благоприятния за България сценарий. А той е приемане в ЕС на 1 януари 2007 година, без предпазни клаузи.
Вербализирането на „сценарий” знак ли е за проблем в европейската перспектива на България?
Знак е, че не сме си свършили домашната работа, което явно ще излезе като констатация след появата на доклада на Европейската комисия за напредъка ни.
Какво мислите за тезата, че десните партии в България били в „заговор” за отлагане на България от членство в ЕС, понеже сега на власт са политическите им опоненти?
Подобно нещо могат да твърдят само хора без ясно политическо мислене. Когато се каже „Европа”, самото начало на целия този процес бе дадено – и постигнато всичко дотук – благодарение именно на десните партии. Ние от СДС през цялото време от 90-а, даже от 89-а година до ден днешен, единствено и само сме настоявали европейското ни бъдеще да се случи. Смятаме, че ЕС е шансът на България за ръст на брутния вътрешен продукт, за стабилност и преди всичко за демократичността на държавата. Към момента не съм чул друг от десните политици и партии да развива теза, различна от тази за членство от 1 януари 2007 г.
Господин Кисьов, когато бяхте главен преговарящ, ползвахте ли лобисти и консултанти като тези, които сега МВнР търси с обществена поръчка за 200 000 лева?
Лобирането – в добрия смисъл на думата – е част от служебните задължения на дипломата, произтичащи по закон, призвание и съгласно структурата на изпълнителната власт. Ако търсиш лобиране от други структури (фирми, агенции и др.), се отказваш от служебните си задължения и правомощия. А за външнополитическа дейност обществена поръчка ми звучи несериозно.
Появиха се мнения, че сегашното правителство общува с институциите на ЕС по непрозрачен начин. Вие какво мислите?
Сегашното правителство комуникира с ЕС по единствено възможния за него начин – тежко. Кабинетът е съставен по една тежка коалиционна формула, ето защо му е тежка и комуникацията, включително с Европа. Знаем – и всекидневно се потвърждава – че съществуват трудни взаимоотношения между коалиционните партньори. Има и скандали между тях. Няма как тези взаимоотношения да не дават отражение и на контакта с европейските институции.
Кой според вас е най-вероятният сценарий за европейското членство на България?
През цялото време ще настоявам за 1 януари 2007 година. Смятам, че България ще го постигне. Другото не бих искал да си го представям. За мен е по-вероятно да има и някакви санкции срещу България, т.е. да не ползваме всичко, което би произтекло от едно безоблачно приемане. В дадени отрасли и сектори може да се задействат ограничения пред България като член на ЕС.
В момента управлява „Правителство на европейската интеграция”. Ако тази интеграция се окаже ненавременна и/ли/ непълноценна, би ли трябвало да произтече оттегляне на правителството?
Бидейки в опозиция, мисля, че това правителство няма да успее да изпълни по най-ефективния начин своите ангажименти. След пълноправното членство мисията, която би трябвало да има всеки кабинет, трябва да е за по-бърза адаптация към европейските стандарти и по-ефективно усвояване на средствата, с които да се подобрят животът и инфраструктурата! Само едно управление дясно – център би могло да реализира докрай този приоритет на България.
Ако правителството на европейската интеграция не успее да осъществи тази интеграция, г-н Кисьов, ще бъдат ли на дневен ред избори?
Би трябвало самото правителство и тези, които сега отговарят за европейския път на България, сами да заявят и признаят, че не са успели да направят нещата ефективно. Не дай си Боже, при отлагане на България за 2008 година – това означава, че правителството веднага трябва да си отиде, тъй като такъв вариант ще се отрази фатално на България.
Портал ЕВРОПА пояснява, че настоящият председател на Столичния общински съвет Владимир Кисьов е главен експерт, отговарящ за преговорите за асоцииране на България към ЕС в Министерството на промишлеността през 1992 година. От 97 до 99 г. е зам.-министър на промишлеността. През 99 г. става заместник-министър на външните работи, отговарящ за интеграцията в ЕС. През 2000 г. е назначен за секретар на Съвета по европейска интеграция към МС и председателства Координационния съвет за подготовка за присъединяване към ЕС и е заместник на Главния преговарящ с ЕС. На 15 юни 2000 правителството назначава г-н Кисьов за Главен преговарящ с ЕС, като си запазва поста на заместник-министър на външните работи, отговарящ за евроинтеграцията.
При обсъждането на кандидатурата му в парламента, нито една опозиционна партия не се обяви против неговите качества и възможности, въпреки че предложи свои кандидати.
След парламентарните избори през юни 2001, е заместен на поста главен преговарящ с ЕС от М. Кунева.