Europe.bg
  Home - News & Events - Interviews
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Interviews

  • A+
  • A-
26-06-2007

ФИЛИЗ ХЮСМЕНОВА, ВОДАЧ НА ЛИСТАТА НА ДПС, ПРЕД ПОРТАЛ ЕВРОПА

Инициативата на Портал ЕВРОПА „Осемнайсетте: кои да са?" продължава. Нашият екип ви запознава системно както с работата на първите ни пряко избрани представители в Европейския парламент, така и с дейностите на политическите групи, към които те принадлежат.

Поредицата следизборни интервюта продължаваме с Филиз Хюсменова, водач на листата на Движението за права и свободи (ДПС) и евродепутат.

Бележка на редакцията
: Г-жа Хюсменова избра да отговори на въпросите ни в писмен вид. Тя изрази готовност и в бъдеще да изразява пред Портал ЕВРОПА позициите си по актуални въпроси.  

Г-жо Хюсменова, като евродепутат отдалечена ли сте от ставащото в България във вътрешнополитически план и имате ли мнение за процесите в управляващата коалиция?

Независимо, че бях евронаблюдател и от началото на тази година съм евродепутат, аз не съм се отдалечила от България. Категоричното ми мнение е, че българските евродепутати следва да се съсредоточат в работата си в тази институция, но те са представители на страната ни в нея и е задължително да  поддържат връзката между гражданите и Европейския парламент, дори и между Народното събрание и ЕП. Те са посредниците за посланията на Европарламента към страните-членки.

Отделно от това, аз продължавам да отговарям за медийната политика на ДПС и за мен е немислимо да пропускам ставащото в българското медийно пространство. В този контекст е ясно, че имам мнение за процесите в управляващата коалиция. Винаги съм твърдяла, че никак не е лесно да се управлява в коалиция и особено при повече политически субекти в нея. Към настоящия момент има индикации за положителни промени не само за коалицията, а за такива, които да рефлектират върху развитието на страната. Отпушиха се процеси, които водят не само до персонални размествания. Считам, че вече ясно се артикулира тезата, че с оглед на реалностите в страната се налагат промени и във водената политика.

Когато една партия участва в управлението, винаги акумулира недоволство у избирателите. Това се видя в резултата на БСП и най-вече на НДСВ на евровота. Защо обаче ДПС се представи толкова добре - не беше ли логично и вашият резултат да е по-слаб, защо вашата партия не акумулира негативи?

Вярно е твърдението ви, че партия, участвала във властта винаги трупа и негативи. ДПС не е феномен извън реалностите. Този постулат се отнася и за движението. Доброто представяне на ДПС на фона на ниската избирателна активност има точни причини - добре организирана и проведена кампания, с активно участие на партийното ръководство и с ясни послания към избирателите ни.

В НДСВ се чуват гласове, че партията трябва да излезе от управлението, за да не губела електорална подкрепа. Според вас това отнася ли се и за ДПС?

Процесите в НДСВ са логично обусловени. Макар че и двете партии са либерални, по време на предизборната кампания за парламента през 2005 г. те изразиха различна готовност за коалиране. Тогава НДСВ беше категорично на мнението, че няма да се коалира с БСП. Това води и до част от днешните настроения. За ДПС няма такива дилеми, защото политиката ни е  една и съща и в предизборната кампания и в управлението. Считам, че не съществува необходимост от излизане на ДПС от коалицията. Напротив. Тя успешно реализира първата част от задачите си и също толкова мъжествено трябва да се изправи пред новите предизвикателства.

Като водач на листата - как оценявате предизборната кампания на ДПС, а така също и резултата от нея?

За първи път в България се проведе кампания за представители в Европейския парламент. Тя се различаваше доста от тези, които досега сме правили - по мотивация за участие в нея; по същността на политиките, които трябваше да се коментират; по посланията, които се отправят към хората. ДПС обмисли тези въпроси още преди да встъпим в кампания и поработи доста сериозно - от град на град и от село на село. Казахме на избирателите, че ДПС извървя дълъг и нелек път. И че ценностите, които отстояваме като либерална партия  имат своето достойно място в ЕС, че имаме опит и възможности да работим в Европарламента и да участваме в правенето на политиката на цяла Европа. И че тази политика е вече от голямо значение за България. Мисля, че хората ни разбраха и гласуваха за нас. Аз съм доволна от резултата. Вече направихме подробни анализи и достигнахме до изводи, които ще са ни полезни в следващите кампании.

Защо ДПС не е декларирало пред Сметната палата нито едно дарение, получено през миналата година?

ДПС се финансира от членски внос и от дарения. Миналата година няма дарения, защото тe обикновено се дават за специфични дейности - като предизборни кампании например. Миналата година нямаше избори, в които ДПС да е участвало със свой кандидат. Знаете, че ДПС не издигна самостоятелен кандидат за президентския вот. Така че не е изненадващо, че не са декларирани дарения.

Г-жо Хюсменова, на вас лично като политик нрави ли ви се фразата „обръчи от фирми"?

За съжаление годините на прехода в България се характеризираха с трудно изграждане на парламентарна демокрация и на нов тип държавност. Политическата власт от тоталитаризма успя в някаква степен да се трансформира в икономическа и да намери мястото си в сенчестата, а по-късно и в светлата част на обществено-политическия живот в страната. Освен това лесно се създава взаимна зависимост между капитала и политиката, тъй като те взаимно имат ресурсите да задоволяват различните си интереси. И в други страни, с развита демокрацията, това се случва. Само че там действат механизми, които стесняват полето на такава разменната услужливост. В България, колкото по-скоро се приеме закон за лобизма, колкото повече проверки се правят на имуществото на политиците и се толерира прозрачността, толкова ще е по-ниска възможността за извънзаконово влияние.

Вас лично като евродепутат тревожи ли ви нещо по отношение имиджа на ДПС?

ДПС е част от обществено-политическия живот на прехода като всички други партии. Някои от тях вече не си ги спомняме, други се топят пред очите ни.  За това време, влиятелни личности се обявяваха анти -ДПС. Тези, на които не бяхме и не сме изгодни сипеха и сипят хули. Тъй като обществената памет не е дълга не се помнят конкретните подбуди, а се наслоява негативизъм. Не казвам, че ДПС няма кусури. Няма такива субекти, които да са идеални. Но за предубеденото око остава скрито, това което ние упорито се опитваме да правим  - ДПС не е спряло да се променя. Не само на думи. Това, което заявяваме, след това може да се проследи в действията ни. Обяснението е просто. Няма шанс да продължи съществуването си партия, която удържайки статуквото не се съобразява с променените реалности. В този смисъл и ДПС е длъжно постоянно да работи за подобряване на имиджа си. Ако сме неадекватни, няма сила, която да заведе избирателя до урната. Според мен разковничето на силата на ДПС е, че действията ни започват още с полъха на промяната.

Какви са очакванията ви от юнския доклад на ЕК: като европарламентарист с опит сигурно имате и вътрешна информация?

Докладът за състоянието на правосъдната система, корупцията и организиранта престъпност в България и Румъния, който се очаква този месец, няма да обсъжда евентуални финансови удръжки по еврофондовете за никой от новоприсъединилите се.   Говорителят на Комисията, Марк Грей каза, че докладът, който Комисията ще приеме, ще се отнася до съдебната система, проблемите на корупцията и организираната престъпност в България и Румъния. Аз споделям мнението, че София изпълни изискванията на ЕС за промяна на Конституцията си, с които гарантира съдебната независимост, и че бележи напредък в областта на съдебната реформа и борбата с престъпността. От друга страна, това, че в доклада няма да има санкции, не означава, че такива не могат да се наложат. Според договорите за присъединяване ЕС има правото да ограничава земеделските субсидии, регионалните помощи и съдебното сътрудничество през първите две години, ако държавите не отговорят на определени изисквания. Остава възможността, Комисията да предложи мерки по-късно тази година след провеждане на отделен одит на България  Румъния дали са установили подходящи финансови контролни механизми. За европейските данъкоплатци не е без значение дали техните интереси се защитават и България трябва да си наложи по-строг контрол върху корупцията и да работи за подобряване на държавната си администрация. 

Кой ще оглави делегацията на българските евродепутати в АЛДЕ?

Моят опит в Европарламента е най-дълъг - около година и половина. Бях евронаблюдател, след приемането на България в ЕС -  евродепутат и продължавам да работя. Вице-президент съм на Комисията по регионално развитие в Европарламента, член съм на Комисията по равенството на половете и на ръководството на Комитета на високо равнище по тези въпроси. Предполагам, че това са аргументите, с които бях определена за ръководител на делегацията ни. 

Ясно ли е вече кой от новите евродепутати в АЛДЕ в кои комисии на ЕП ще членува?

Мариела Баева ще работи в Комисията по икономически и парични въпроси и в Комисията по външни работи. Метин Казак ще представлява интересите на страната в Комисията по външни работи и в Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи. Проф. Владко Панайотов е в Комисията по околна среда, здравеопазване и безопасност на храните.

Вие лично ще участвате ли по някакъв начин в дейността на ДПС за местните избори?

Доколкото позволяват ангажиментите ми в Европейския парламент.

В интервю за Портал ЕВРОПА председателят на Групата на АЛДЕ в ЕП Греъм Уотсън каза, че иска евродепутатите от ДПС и НДСВ да се включат в планирането на предизборната кампания за изборите за ЕП през 2009 година. Той каза, че от току-що преминалата в България предизборна кампания вие сте придобили ценен опит. В какво се състои той?

Европейските либерали и г-н Уотсън имат много голям опит в провеждането на евроизбори. Затова неговото лично положително отношение към нашата кампания подхранва самочувствието ни. За нас е интересно да обменим информация и добри практики.

По време на предизборната кампания Портал ЕВРОПА проведе информационна инициатива под надслов „Осемнайсетте - кои да са?". В рамките на инициативата изготвихме подробен Въпросник на българския евродепутат. За съжаление кандидатите от листата на ДПС не попълниха Въпросника. Дали избраните от ДПС евродепутати ще попълнят този въпросник сега, след като изборите преминаха?
 
Запознах се с въпросника и се усведомих, че водачите на листите на по-голямата част от партиите не са го попълвали. Оценявам идеята ви да предложите на читатателите си да направят информиран избор за европарламента и съжалявам, че не сме се възползвали от тази отлична и за нас възможност да популяризираме идеите си. Мисля, че всички евродепутати от ДПС биха отговорили на въпросите ви. Съжалявам и че не сте ни потърсили лично, за да отговорим своевременно и на въпросите на читателите ви.

В нощта на изборите по време на пресконференцията на ДПС към вас имаше само един въпрос, като към водач на листата. И този въпрос беше за турското членство в ЕС. Вие още тогава изяснихте позицията си по въпроса. Бихме искали обаче да ви попитаме друго - трябва ли България да помага на Турция в предприсъединителната подготовка и ако да - как точно? И кой точно?

Тогава отговорих, че Турция ще приключи преговорите, когато изпълни всички политически и икономически условия, поставени й от ЕС. България има интерес Турция да се присъедини към ЕС до колкото тя е голям и много близък до нас пазар. В момента ние сме заобиколени от три държави, които не са членки на ЕС и търговията е затруднена. След присъединяването на Турция България вече няма да е външна граница на ЕС и това ще доведе до поемане от нея на емигрантските вълни и други положителни ефекти.

И досега в България чрез Министерството на Регионалното развитие са реализирани общи проекти с всички граничещи държави за укрепване на пограничните райони, включително и с Турция. Освен това една от целите на европейските структурни фондове е да се стимулира териториалното сътрудничество между страни с общи граници. Така че, въпрос на правителствени решения е доколко и в каква посока да се взаимодейства с  Турция за ЕС.

Поддържате ли контакти и ще го правите ли насетне с невлезлите в ЕП хора от листата на ДПС? Как точно предвиждате да контактувате с тях до 2009 г. и какво очаквате от тях? Имат ли те политическо бъдеще в ДПС?

С някои от тях поддържам и определено смятам, че са хора с потенциал и можем да си сътрудничим по някои въпроси от работата на Европарламента.  Мнозина от тях имат добри перспективи за развитие и на политическото поприще.

Кои са и ще са ви сътрудниците в ЕП? Всеки евдопетутат има свой екип. Ще претърпи ли промени екипът ви, как ще назначавате сътрудниците си?

Аз работя с трима сътрудници от началото на тази година - двама юристи и един икономост и продължавам да работя с тях.

Как ще поддържате контакт с българските избиратели - сайт, блог...?

Подготвям сайт. Имам намерение той да се превърне в информационен мост между Европейския парламент и българските граждани, що се отнася до моята работа в него.

С какво възнамерявате да се заемете през 2009 г.?

До тогава има време. Предстои се ориентирам за бъдещите си планове.

Коя е Филиз Хюсменова?

  • Родена на 10 юни 1966 година в гр. Силистра.
  • Магистър по френска и руска филология.
  • Депутат в 40-то Народно събрание на Р България.
  • Депутат в Европейския парламент от групата на Либералите и демократите в Европа.
  • Заместник-председател на комисията на Европейски парламент за регионално развитие.
  • Владее френски, руски и турски език.
  • Семейна с едно дете.


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.