Europe.bg
  Home - European Parliament - News
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

European Parliament / News

  • A+
  • A-
18-05-2010

Самостоятелно заетите жени със същите права за майчинство като служителите

Евродепутатът от България д-р Антония Първанова (АЛДЕ-НДСВ) активно съдейства за предоставяне на еднакви социалноосигурителни права на самонаетите жени.

Страните от ЕС трябва да предоставят стандартни права на социална защита, включително поне 14 седмичен платен отпуск по майчинство, на самостоятелно заетите жени, както и на съпрузите или партньорите на самонаети лица, според одобреното от депутатите ново законодателство на ЕС. Съгласно измененията на ЕП, договорени със Съвета, държавите членки ще решават дали плащането на здравноосигурителни вноски трябва да бъдат задължителни за самонаетите жени или те могат да участват в тази система доброволно.

Съществуващото законодателство в ЕС ще бъде осъвременено, за да могат самостоятелно заетите жени и съпрузи (или партньори на семейни начала) на самонаети лица да се ползват от същите права на социално осигуряване, с каквито се ползват и служителите. Съпрузите или партньорите не са служители, но въпреки това често помагат на самоосигуряващия се работник (особено в селското стопанство, малките фирми и свободните професии).

Държавите членки могат да дадат възможност на самонаетите жени, както и на помагащите съпрузи на самонаети лица, доброволно или задължително да се присъединят към схеми за социално осигуряване, като решението за това принадлежи на всяка една държава членка, се казва в едно от компромисните изменения, договорени със Съвета на второ четене.

При всяко положение, всяка бременна самостоятелно заета жена или съпруга на такова лице, ще има право на "достатъчна помощ при майчинство, която позволява прекъсване на професионалната им дейност" за най-малко 14 седмици (или с други думи, на гарантирания от ЕС минимален период за платен отпуск по майчинство за обикновени служители, съгласно директивата на ЕС за отпуската по майчинство).

Отново държавите членки ще могат да решават дали този отпуск е задължителен или доброволен, както и дали социалната защита да бъде "пропорционална на участието в дейностите на самостоятелно заетото лице".

Достъпът до съществуващи национални социални услуги, осигуряващи временно заместване при бременност или майчинство, "може да се разглежда като алтернатива на помощта при майчинство или като част от нея", подчертават депутатите. В този случай, жените в майчинство няма да получават пълния размер на помощите, но ще могат да бъдат заменени в семейния бизнес.
 
В заключение Парламентът призовава държавите членки да гарантират, че условията за учредяване на дружество между съпрузи (или между партньори на семейни начала, когато са признати от националното право), не са по-ограничителни от условията за учредяване на дружество от други лица.

Съветът на министрите трябва да приеме тези изменения на 7 юни. След това държавите членки ще разполагат с две години за въвеждане на разпоредбите на директивата в националното законодателство, или с четири години, ако имат особени затруднения в това отношение.

Българският евродепутат д-р Антония Първанова (АЛДЕ-НДСВ) направи изказване в пленарна зала по проекта за промяна на Директивата.

Като координатор на АЛДЕ в Комисията за права на жените и равенство на половете, д-р Първанова участва в постигането на това дългоочаквано компромисно решение, с което ще бъдат предоставени същите здравни и социални права на всички самонаети лица в селското стопанство, занаятите и свободните професии.

Портал ЕВРОПА ви предоставя пълния текст на изказването на Антония Първанова по време на пленарния дебат относно проекта на законодателна резолюция на Европейския парламент за прилагането на принципа на равно третиране на мъжете и жените, които извършват дейности в качеството на самостоятелно заети лица и за отмяна на Директива 86/613/ЕИО.

Независимо от различните гледни точки по отделните ключови въпроси на Директивата и предвид това, че тя се разглежда вече на второ четене, уверено искам да заявя, че Групата на Алианса на либералите и демократите за Европа е съгласна с постигнатото компромисно решение, за да може това законодателство да се въведе възможно най-бързо от страните-членки.

С осъвременяването на това законодателство ще гарантираме равното третиране на мъжете и жените, обръщайки специално внимание на въпроса за социалната закрила, особено на закрилата на самостоятелно заетите жени.

С тази нова законодателна рамка ще осигурим в еднаква степен закрила и в двата случая, както на самостоятелно заетите жени, така и когато те са в ролята само на съпруги и партньорки на самостоятелно самоосигуряващи се работници.

С тази промяна в Директивата държавите-членки ще предоставят стандартни социалноосигурителни права, включващи 14-седмичен платен отпуск по майчинство за самостоятелно заетите жени, както и за съпругите или партньорите на семейни начала на самостоятелно заетите лица.

Промяната в Директивата е едно достатъчно съвременно и конструктивно решение, което ще даде възможност, самоосигуряващите се жени и съпрузи или партньори на семейни начала на самоосигуряващи се лица да се ползват от същите права на социална сигурност, с каквито се ползват и служителите. Съпругите и партньорите не са служители, но трябва да се има предвид факта, че те обикновено помагат на самоосигуряващия се работник - практика, широко разпространена в селското стопанство, малките фирми и свободните професии.

С това осъвременяване на законодателството държавите-членки ще могат да решат и да дадат възможност на самонаетите жени, както и на помагащите съпрузи на самонаети лица, доброволно или задължително да се присъединят към схема за социално осигуряване.

То следва да гарантира еднакво добре социалната закрила и правата на жените, когато те са заети в семейна стопанска дейност, и наред с рисковете на пазара, производството и финансовата криза, трябва да предвидят оптимален режим и за собственото си социално и здравно осигуряване.

Само по този начин ще се постигне реално подобрение както за самостоятелно заетите жени и съпругите, така и за жените партньори на семейни начала, най-вече по отношение на тяхната социална и имуществена закрила, независима от тази на съпруга и партньора.

Считам, че този изчерпателен законодателен текст е малка стъпка, която обаче е от изключителна важност за равното третиране на мъжете и жените. Тя е път и към Стратегическата цел на Хилядолетието за равенство в правата на мъжете и жените, и към програмата, която наскоро осъвременихме „Пекин + 15”.

Изминавайки тази малка, но съществена крачка, вярвам, че ще продължим напред към по-добри програми за репродуктивно здраве, към общ пазар на европейските здравни и осигурителни услуги, към защита на майчинството и качеството на битието ни, независимо от географските, социо-културните и етническите различия.

Тази посока води и към нашия либерален приоритет за полезно съвместяване на професионалната кариера и семейния живот, а той е здравата основа на хармонията, към споделянето и равенството в отговорностите между двата пола.



 
Заедно
Highlights
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
2009: Election
 
 
 
    More 
In advance
 
 
 
    More 
Analyses
 
 
 
    More 
News
 
 
 
    More 
News & Events
 
 
 
    More 
Tenders
 
 
 
    More 
EP News
 
 
 
    More 
Analyses
 
 
 
    More 
Events
 
 
 
    More 
EUROPE Gateway presents
 
 
 
    More 
European Parliament
 
 
 
    More 
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.