Europe.bg
  Home - News & Events - Highlights
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Highlights

RSS
  • A+
  • A-
28-11-2007

ЕК ЗАПОЧВА НАКАЗАТЕЛНА ПРОЦЕДУРА СРЕЩУ БЪЛГАРИЯ ЗАРАДИ КРС

ДАИТС: "Няма конфликт нито на лични, нито на институционални интереси във връзка с участието на председателя на ДАИТС като представител на държавата в Борда на директорите на БТК"

Европейската комисия (ЕК) започва наказателна процедура срещу съобщителния регулатор в България заради "липса на независимост и ефективност".

 

Европейската комисия изпрати официално уведомление до България, след като установи липса на ресурси и проблеми при вземането на решения в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) като резултат от дългото забавяне при назначаваното на негов председател. Информационният сайт ЕКСПРЕС.БГ припомня, че мандатът на Георги Александров изтече още в края на януари тази година, но правителството така и не е назначило негов приемник.

В. Рединг

„Националните регулаторни органи са основна грижа на правилата на ЕС в областта на далекосъобщенията“, заяви европейският комисар по далекосъобщенията Вивиан Рединг. „Зле функциониращ национален регулатор означава зле функциониращи пазари на далекосъобщенията. Това от своя страна застрашава конкурентоспособността на българската икономика, като едновременно нанася щети на промишлеността и лишава гражданите от ползите, които носи доброто регулиране в областта на далекосъобщенията, а именно по-ниски цени, по-добри и по-иновационни услуги. Затова отправям настойчив призив към българското правителство да приеме спешни мерки за гарантиране независимостта на националния регулатор, така че той да изпълнява ефикасно задачите, които са му възложени.

Според Европейската комисия "още не се изпълняват такива съществени задачи за един съобщителен регулатор като извършване на пазарни анализи". Европейската комисия възразява, че сред членовете на сегашния борд на регулатора у нас фигурира и "председателят на друг орган с известни регулаторни компетенции - на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения". Това е Пламен Вачков от квотата на БСП, пояснява ЕКСПРЕС.БГ.

Това поражда конфликт на интереси, който може да подкопае независимостта на националния регулатор, отбелязва Комисията, която добавя, че "нито срещите, нито няколкото писма до България решиха проблемите".

ЕКСПРЕС.БГ пише още, че това е втората процедура за нарушения, образувана напоследък срещу България в областта на далекосъобщенията. Миналия месец Комисията образува дело срещу България заради липсата на европейски номер за спешни повиквания — 112. Правилата на ЕК са да изчака около два месеца,а след това да наложи санкции.

 

Комисията образува процедура за нарушение поради липсата на независимост и ефективност у българския телекомуникационен регулатор. Независимостта на националните телекомуникационни регулатори е ключов елемент за гарантиране на ефективното прилагане на правилата на ЕС в областта на далекосъобщенията. В законодателството на ЕС са налице някои минимални правила, уреждащи независимостта на националните телекомуникационни регулатори. Комисията пристъпи днес към образуването на процедура за нарушение срещу България, тъй като установи, че в България са налице сериозни нарушения на правните разпоредби на ЕС в тази област.

Снимка: Н. Чипева, в-к "Дневник"

Днес Комисията изпраща до България официално уведомление, вследствие на достигналата до нея информация за липсата на средства и за проблемите, които среща в процеса на вземане на решения българският национален регулатор в областта на далекосъобщенията в резултат на дълго отлаганото назначаване на председател.

Някои основни задачи на регулатора, произтичащи от действащите правила в областта на далекосъобщенията, като например провеждането на анализи на пазара, все още не са били изпълнени. Поради това вземането на някои регулаторни решения е било значително просрочено или отложено. Освен това, в управителния съвет на заварения оператор членува председателят на друг орган с известни регулаторни функции — Държавната агенция за информационни технологии и съобщения. Това поражда конфликт на интереси, който може да застраши независимостта на националния регулатор.

Решения на тези проблеми не донесоха нито срещите с българските власти, нито поредица от писма от страна на Комисията.

Това е втората процедура за нарушения, образувана напоследък срещу България в областта на далекосъобщенията. Миналия месец Комисията образува дело срещу България заради липсата на европейски номер за спешни повиквания — 112 (виж IP/07/1530).

Процедури за нарушение поради липса на независимост на националните регулатори в областта на далекосъобщенията са в ход по отношение на Полша (IP/07/888) и Словакия (IP/06/1798).

Укрепването и гарантирането на независимостта на националните регулатори, особено спрямо националните правителства, е отличителна черта на предложената реформа на правилата на ЕС в областта на далекосъобщенията (виж IP/07/1677).

Повече подробности за развитието на процедурите за нарушение са на разположение на интернет страницата на Генерална дирекция „Информационно общество и медии“, посветена на изпълнението и прилагането на действащото законодателство.

РЕАКЦИЯТА НА ДАИТС (ПРЕССЪОБЩЕНИЕ):

Няма конфликт нито на лични, нито на институционални интереси във връзка с участието на председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения/ДАИТС/ като представител на държавата в Борда на директорите на БТК . Това е становището на ДАИТС по повод съобщение на Европейската комисия от днес, 28 ноември, за намерение за откриване на процедура във връзка с нарушение поради липсата на независимост и ефективност на българския телекомуникационен регулатор.

Държавната агенция за информационни технологии и съобщения/ДАИТС/ заявява, че председателят на агенцията Пламен Вачков бе упълномощен през 2005 година от министъра на транспорта да защитава интересите на държавата в Борда на директорите на телекомуникационния оператор. Това бе необходимо в процеса на прехвърляне на обекти със специално предназначение от БТК на държавата след приватизацията на компанията. В много случаи обектите от националната мрежа за сигурност и отбрана „съжителстваха” със съоръжения на БТК. Периодът на прехвърляне на собствеността продължи през 2006 и 2007 година.

Ускоряването и улесняването на преминаването  на специалните обекти към ДАИТС, е основната причина за участието на Пламен Вачков в борда на директорите на БТК. Председателят на ДАИТС не е получавал възнаграждение за това. Пламен Вачков не участва в други бордове.  

ДАИТС  заявява, че с участието на нейния председател в Борда на директорите на БТК, не се поражда конфликт на интереси, тъй като агенцията няма регулаторни функции. Правомощията на ДАИТС са ясно определени в Закона за електронните съобщения, който бе приет от Народното събрание през май.

Във връзка с обявеното днес опасение на ЕК, свързано с независимостта и ефективността на работата на българския регулатор, ДАИТС заявява, че многократно са давани обяснения на Европейската комисия за независимостта на Комисията за регулиране на съобщенията/КРС/.

КРС е независим специализиран държавен орган, чиито състав се определя от Народното събрание, Министерския съвет и Президента, което действително гарантира неговата независимост. Правомощията на КРС, както и неговата юридическа и функционална независимост от организациите, предоставящи електронни съобщителни мрежи, оборудване и услуги, са уредени в Закона за електронните съобщения. КРС е първостепенен разпоредител с бюджетни кредити, което осигурява неговата финансова самостоятелност. КРС планира бюджета си на база очаквани приходи от административни такси и такси за ползване на ограничен ресурс, като в случай на недостиг има право да завиши размера на административната такса за контрол. Бюджетът и числеността на персонала на КРС прогресивно са били увеличавани през годините, с което са създадени достатъчно условия за регулатора да упражнява независимо и компетентно своите правомощия.

КРС приема устройствения си правилник, което гарантира самостоятелност при осигуряване на достатъчен административен капацитет за извършване на наблюдения и анализи на пазара.



 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.