Europe.bg
  Home - News & Events - Highlights
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Highlights

RSS
  • A+
  • A-
25-05-2005

ЕИБ ЩЕ ПОИСКА ОТТЕГЛЯНЕ НА КОНЦЕСИОНЕРА ЗА МАГИСТРАЛА “ТРАКИЯ” И ОБЯВЯВАНЕ НА ТЪРГ ЗА ИЗБОР НА НОВ

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) счита, че концесионерът на магистрала “Тракия” не е избран честно и ще настои той да се оттегли и да се обяви търг за избор на нов. Това заявява вицепрезидентът на банката Волфганг Рот пред в. “24 часа” в броя от сряда. Новината, че ЕИБ няма да подкрепи проекта за изграждането на магистралата с избрания от правителството без търг концесионер, предаде в понеделник и Би Ти Ви.

“Досега сме убедени, че не е имало достатъчно честна конкуренция за избора на концесионер”, казва пред вестника Рот.

Той не се ангажира дали банката ще поиска обратно над 50-те милиона евро, които банката е отпуснала досега по двата лота – 1 и 5 – за изграждането на участъците “Оризово – Стара Загора” и “Карнобат – Бургас”. “Ще трябва да обсъдим още въпроса с българското правителство, преди да вземем някакво решение”, каза вицепрезидентът на ЕИБ.

Волфганг Рот категорично заяви, че следи концесионирането на магистрала “Тракия” от самото начало на сделката и е абсолютно сигурен, че в първоначалния договор е имало клауза, че той ще се сключи след търг.

Шефът от ЕИБ каза още, че институцията му ще продължи разговорите с правителството по проблема с концесията на магистралата, независимо какви ще са резултатите от изборите и какво ще е новото правителство.

Твърдата позицията на ЕИБ бе изказана, след в четвъртък миналата седмица от централата й в Люксембург заявиха официално, че институцията няма да продължи с финансирането на отсечките “Оризово – Стара Загора” и “Карнобат – Бургас”, защото са включени в концесия и стават частен проект.

Ден след това обаче в Министерството на регионалното развитие и благоустройството обаче бе договорен следващият превод по двата лота. Волфганг Рот не можа да даде отговор защо банката е договорила следващите плащания, след като категорично е против концесионни договор. Той се оправда с предизборната ситуация в страната и че банката не иска с действията си да става част от предизборната кампания у нас.

Оттеглянето на ЕИБ от проекта за магистрала “Тракия” може да се окаже решаващо за разваляне на концесионния договор с българо-португалския консорциум “Автомагистрала Тракия”.

На 15 март т.г. правителствената информационна служба официално съобщи, че с решение на подпис Министерският съвет е поставил три условия, за да влезе в сила концесионният договор за магистралата. Едното, според съобщението, гласи буквално следното: “Получаване на писмено съгласие на Европейската инвестиционна банка съгласно финансов договор активите на новоизградените участъци Лот 1 “Оризово-Стара Загора” и Лот 5 “Карнобат-Бургас” да бъдат включени в обекта на концесията при сключването на концесионния договор”.

Второто условие бе становище от Комисията за защита на конкуренцията, че при отдаването на концесията без търг и конкурс няма държавна помощ. КЗК вече положително становище.

Последното условие е получаването на безусловно становище от Евростат, че инвестициите се отразяват по баланса на концесионера и не се включват при измерване на дефицита на т.нар. консолидирано европейско правителство.

В петък миналата седмица регионалният министър Валентин Церовски отрече отрицателното мнение на ЕИБ да доведе до разваляне на концесионния договор, подписан в края на март т.г. Като единствено условие за задействане на концесионния договор той посочи вече взетото положително решение на КЗК. Тогава министър Церовски каза още, че не знае ЕИБ официално да е заявила, че се оттегля от финансирането на проекта.

Преди десет дни еврокомисарят по въпросите на конкуренцията Нели Крус заяви при посещението си в София, че Европейската комисия и антитръстовият орган на ЕС ще изготвят до няколко месеца заключения по договора за отдаването на концесия на автомагистрала “Тракия” на българо-португалския консорциум.

Тя не се ангажира да определи какво ще е заключението, нито дали след като влезем в ЕС няма да се наложи преразглеждане на концесията, предоставена без търг. Според Нели Крус обаче Европейската комисия гледа много сериозно на контракта за 35-годишното стопанисване на магистралата срещу дострояването й за 715 млн. евро.


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.