ЕК ОТЛОЖИ РЕШЕНИЕ ЗА ЕКОЛОГИЧНОСТТА НА АВТОМОБИЛИТЕ ЗАРАДИ ВЪТРЕШНИ РАЗЛИЧИЯ
Значителни различия между европейските комисари принудиха председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу да отложи важното решение, целящо да направи автомобилите по-екологични, съобщава EUobserver.
Говорител на Барозу вчера потвърди, че колегията на комисарите не е успяла да се споразумее за решението, което трябваше официално да бъде прието днес, за принуждаването на автомобилните производители да ограничат емисиите на въглероден двуокис.
„Председателят на комисията реши да отложи автомобилния пакет", заяви говорителката.
„Просто ни трябва малко повече време за да изградим широк консенсус в комисията за най-добрите начини за постигане на целите, за които сме се споразумяли", добави тя.
В центъра на разделението в комисията стои борбата между комисаря на индустрията Гюнтер Ферхойген и комисаря по околната среда Ставрос Димас.
Димас иска да наложи задължителни цели за автомобилните производители, които не можаха да изпълнят доброволните задължения, приети през 2004г. Ферхойген обаче не иска автомобилната индустрия да бъде обвързана със задължителни цели.
Според споразумението от 2004г. автомобилните производители обещаха да намалят емисиите на СО2 до 140 грама на километър до 2008г., но няма да успеят да постигнат заложените показатели.
Барозу изглежда, че клони повече към позицията на Димас, като говорителката му обяви, че „председателят смята, че има нужда от законодателство за да бъдат изпълнени поставените от комисията цели".
Брюксел ще се опита да постигне компромис по въпроса на някоя от следващите срещи, но различията са неприятни за комисията само две седмици след като Барозу обяви, че ЕС ще води света към нова постиндустриална революция.
Междувременно Германия се обяви на страната на гръцкия комисар Димас, а не на собствения си представител - Ферхойген.
Федералният министър на екологията Сигмар Габриел заяви, че „автомобилната индустрия не се противопоставя на правните мерки". „Може би разговорите, които Ферхойген води с автомобилната промишленост са различни от тези, които автомобилната промишленост води с мен", заяви министърът от страната, която е най-голям производител на автомобили в Европа.
Изказването на Габриел е по повод писмо от Ферхойген до Барозу от ноември, в което германския комисар се обявява против екологичното лидерство на Европа за сметка на индустриалната конкурентноспособност.