Europe.bg
  Home - Month focus
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Month focus

  • A+
  • A-
14-12-2006

ДЪРЖАВНИЯТ ГЛАВА НЕ ЗНАЕ КОЙ МУ ПОМАГА В САЩ? /3 част/

Трета, заключителна част от проучването на Портал ЕВРОПА.

Резюме от 1 част и 2 част:

Георги Първанов посещава САЩ от 17 до 19 октомври 2005 г. Консултантската фирма McGuireWoods consulting казва на Портал ЕВРОПА, че е помогнала за посещението - услужила е без да има писмен договор и без да получи пари, защото е помолена да стори това от компанията-майка McGuireWoods LLP: юридическа фирма. Подпомагащата българския президент фирма декларира, както го изисква законът в САЩ, тази своя дейност: услугата за подпомагането на посещението на българския президент е на стойност малко под 10 000 долара. Въпреки, че пари не са взети, работата е остойностена. В регистъра на лобистите обаче пише: поръчител - "Техноекспортстрой" ЕАД, изпълнител - McGuireWoods Consulting.

Междувременно г-н Първанов казва по БНР, че не използва чужди фирми за своя образ и че е резервиран към ефективността на услугите на лобистките фирми.

Месец април. "Техноекспортстрой" ЕАД казва на Портал ЕВРОПА: Договорът ни е за юридически услуги, той е с компанията-майка и изтича в края на 2005 г. Нямаме нищо общо с дъщерната фирма.

Месец декември. "Техноекспортстрой" ЕАД казва на Портал ЕВРОПА: Договорът ни за юридически услуги с компанията-майка е изтекъл не в края на 2005, а през септември 2005 г.

Посещението на Георги Първанов в САЩ е през октомври 2005 г.

Портал ЕВРОПА е забавил публикацията на своите материали по темата, защото не е искал да петни името на Георги Първанов, който беше в предизборна кампания за втори мандат.

Опровержението (вижте оригинала ТУК)

Вчера, 13 декември, изпълнителният директор на "Техноекспортстрой" Емил Коцев предостави на Портал ЕВРОПА два документа - единият е декларация от месец юни на McGuire Woods, че "Техноекспортстрой" никога не е подписвала договор с McGuire Woods в Ричмънд, САЩ, нито за лобизъм, нито за някакви други услуги. Вторият - писмо на г-н Коцев до McGuire Woods c копие до Департамента на правосъдието в САЩ от 13 септември 2006 г. От писмото става ясно, че предметът на договора между "Техноекспортстрой" ЕАД и McGuire Woods е за юридически услуги по концесията за Автомагистрала "Тракия". И също, че "Техноекспортстрой" иска от американския Департамент по правосъдието да заличи от регистъра на лобистите данните, отнасящи се до българската държавна фирма. Причината: "Техноекспортстрой" ЕАД никога не е възлагал на McGuirewoods задачата да подпомага организирането на каквото и да било посещение", категоричен е г-н Коцев. С това писмо той съобщава на доскорошния си юридически консултант, че отношенията им са приключили. 

В началото на писмото на Бойко Коцев до McGuire Woods се отбелязва: "Относно - ваше писмо до министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов..."

На сайта на McGuireWoods пише, че компанията е била юридически съветник на свои американски клиенти по проекти в сферата на енергетиката в България, както и на "...Отдела за концесии на Министерския съвет на България". Пак според сайта McGuireWoods е изготвила, по поръка на МС в София, проекто-законодателството за нова концесионна програма и развитие на природните ресурси. Тази информация бе отречена от Министерския съвет в отговор на запитване на Портал ЕВРОПА, но тя продължава да фигурира на сайта на американската фирма.

Снощи Портал ЕВРОПА прочете отново фирменото представяне на юридическата компания. McGuireWoods посочва на своя интернет-сайт част от по-важните проекти в сферата на енергетиката, в които юристите й са посредничили: сред тях се открояват и няколко български: например, съвети за приватизацията на "Марица Изток-3" и модернизацията на стойност 350 млн. долара на 800-мегаватов ТЕЦ, както и "свързания с това трансграничен износ на електроенергия за Турция". В профила си фирмата също така посочва, че е била съветник на Република България за приватизация на държавната инфраструктура за транзит на природен газ и преструктурирането на енергийната й система. По-нататък във фирменото представяне на McGuireWoods пише, че фирмата е представлявала "Ентерджи" и нейните консултанти в придобиването и модернизацията на ТЕЦ в България, включително по споразумение за трансграничен износ на електроенергия. Последният абзац, в който се споменава дейност на юридическата компания в България, гласи: "Предоставяли сме консултации на "Уестингхаус" при модернизацията на техен проект в България."

Портал ЕВРОПА кани за интервю по темата г-н Георги Първанов, г-н Емил Коцев и г-н Асен Гагаузов. Ние отправихме покана за интервю към господата Коцев и Първанов още през април, но вероятно тяхната голяма заетост ги е възпрепятствала да я приемат. През есента, както стана ясно, е текла усилена българско-американска кореспонденция, която попада в медиите чрез Портал ЕВРОПА едва сега. Ние предполагаме, че ако още тогава случаят беше изяснен пред журналистите, щеше да бъде запазен както имиджът на държавата и нейните ръководители, така и на крупните компании в нея.

Докладът на FARA

Тази сутрин Портал ЕВРОПА установи, че на сайта на FARA вече е поместен докладът за второто полугодие на 2005 г. Редакцията разполагаше с извадка от него в частта му, отнасяща се до България, където "Техноекспортстрой" фигурираше като клиент на McGuireWoods Consulting - лобистката дъщерна фирма на юридическата компания.

Ето, сега на сайта на FARA същите данни си стоят, съвсем официално:

 

Това означава, че американският Департамент по правосъдието не се е вслушал в призива на "Техноекспортстрой". И не е заличил никакви данни от документа.

 

Вижте и пълния текст в pdf-формат.

А ето и близък план на онази част, за която става дума.

 

 

Тук пък пише кои са били чуждестранните клиенти на фирмата за второто полугодие на 2005 г.: правителството на Етиопия, културният център на Тайпе и... българската държавна фирма "Техноекспорстрой".

 

Президентът

Още през април прессекретарят г-жа Бойка Башлиева посочи: "Държавният глава не е използвал посредници при подготовката на посещението си в САЩ през 2005 година. Не ни е известно визитите на ниво държавен глава да се организират от лобистки или каквито и да било други фирми. Подобни внушения не само че са неверни, но със сигурност и не създават приятелска атмосфера в междудържавните отношения."

По-долу поместваме писмените отговори на въпросите на Портал ЕВРОПА към президента Първанов, предоставени ни от г-жа Башлиева през април.

Портал ЕВРОПА изразява готовност и сега да помести гледната точка на президентската администрация по казуса, в който се споменава името на държавния глава. Предполагаме, че позицията му остава непроменена?

Сигурен въпрос, който бихме отправили към държавния глава в това интервю, се отнася до един пасаж от писмото на Бойко Коцев до McGuireWoods, в който става дума, че по време на посещението (на Първанов в САЩ през 2005 г.) били обсъждани въпроси на енергийната сигурност, както твърди дъщерната PR-фирма. По този повод г-н Коцев пише до McGuireWoods: "според администрацията на Президента на Република България, президентът Георги Първанов изобщо не е присъствал такива срещи по време на посещението си."

Въпросът е - наистина ли прессекретариатът е казал това, и не противоречи ли това твърдение на написаното в уебсайта на президента: "Във Вашингтон българският президент се срещна с представители на водещи американски корпорации в сферата на високите технологии, енергетиката, отбранителната промишленост, преработвателната промишленост и др. , пред които представи условията за инвестиции в България."

Трябва ли да сме резервирани към лобизма? 

Един от съдружниците във водеща американска консултантска агенция, лобирала многократно за българското правителство от 98 до ноември 2001 година, каза пред Портал ЕВРОПА, "Това, че институции и политици ползват лобисти не е знак, че тези политици са некадърни, а е знак, че са с малък опит за нашите, американските институции." Когато му цитирахме мнението на Първанов по адрес на лобистите - "Не съм убеден в ефективността на такова сътрудничество", консултантът коментира: "Няма нищо срамно в това да се ползват лобисти, всички посолства го правят. Лобистите осигуряват бърз достъп на клиентите си до съответния политик или институция във Вашингтон. Когато България е наемала нас, резултатът е бил перфектен. Политическата конфигурация при вас се промени, сега са други времена, сигурно изискванията към лобистите са други, затова страната ви наема други фирми."

Съдружникът каза, че България в момента предпочита да наема лобисти под формата на правни консултанти...

Засега без отговор остава въпросът дали е етично частни - или частно-държавни - фирми да /не?/ заплащат стойността на услугите, свързани с лобиране, подпомагане или каквото и да се е случило точно, в полза на представители на държавните институции?

Темата за ролята на лобистите във външнополитическата тема на Георги Първанов не е нова. Портал ЕВРОПА, както и други вестници, писаха преди време, че близката до Републиканската партия на САЩ лобистка Клер Секлър Меркел е организирала срещите на Георги Първанов в Америка през 2002 година. В старите доклади по FARA не пише колко пари е получила Клер Секлър Меркел - лобистката е предпочела да не декларира хонорара си от Георги Първанов. След като български седмичник описа работата на Клер Секлър за Първанов, Портал ЕВРОПА научи, че американската лобистка е била разочарована от медийния отзвук на дейността си за българската държава. Запознати довериха пред Портал ЕВРОПА, че г-жа Секлър се е обадила на посланик Поптодорова, за да я увери, че "ще се отметне" от признанието си за пряк ангажимент към визитата на президента във Вашингтон и ще каже, че просто е работела за БГ-посолството.

Наши читатели се питат, дали пре следващата президентска визита в САЩ - през 2005 г. - не възниква същата необходимост от външно "подпомагане" по дневния ред на посещението.

Прес-секретарят на президента Георги Първанов Бойка Башлиева отговори на 19 април 2006 на въпросите на Портал ЕВРОПА:

Г-н Първанов, в изявление на Вашата пресслужба от 21 март се казва, че не използвате помощта на чужди фирми. Това изявление отнася ли се до Вашата външнополитическа дейност и в частност задграничните Ви посещения и срещи?

По повод въпрос 1, касаещ изявление на прессекретариата на президента от 27 март т.г., позволете ми  да Ви припомня, че в него се казва дословно следното: "Президентът Първанов изгражда сам своята дейност и не използва помощта на чужди фирми". Това означава точно това, което се има предвид - цялата дейност на президента, без да бъде разделяна на вътрешно или външнополитечска.

Използвано ли е посредничество на чуждестранни фирми - независимо дали те са били наети от президентството или друга българска институция - в организирането на посещението Ви в САЩ през 2002 година, в частност за организацията на срещите Ви в там? Ако да - как оценявате резултата от това посредничество?

Президентът не е използвал посредничеството на чуждестранни фирми при подготовката на посещението си в САЩ през 2002 година. Ако имате информация, че друга българска институция го е правила, моля да се обърнете към нея за информация.

Използвана ли е помощ от лобисти, консултанти и(ли) посредници за посещението Ви в САЩ през 2005 г. и срещата Ви с американския президент Джордж Буш?

Отговорът отново е отрицателен. Държавният  глава не е използвал посредници при подготовката на посещението си в САЩ през 2005 година. Не ни е известно визитите на ниво държавен глава да се организират от лобистки или каквито и да било други фирми.  Подобни внушения не само че са неверни, но със сигурност и не създават приятелска атмосфера в междудържавните отношения.

Ползвани ли са услугите на лобисти при множеството Ви посещения в Москва?

Отново трябва да Ви отговоря отрицателно. Президентът не е ползвал услуги на лобистки фирми при посещенията си в Москва.

Има ли практика българската страна да приема различни форми на лобиране от страна на чужди фирми с определен интерес за укрепване на отношенията с България - в частност при посещения у нас на чуждестранни политици?

Бих искала да ви помоля да се обърнете към изпълнителната власт, тъй като не президентството е институцията, която може да Ви даде отговор на този въпрос.

Г-н Президент, в доклада на американския главен прокурор до Конгреса на САЩ е отбелязано, че фирмата Merkel, Claire Sechler е била наета от българското посолство в САЩ за посредничество при организирането на визитата Ви там през 2002 г. Какви са мотивите за избор именно на фирма, известна с близостта си до Републиканската партия?

Би било най-добре да се обърнете към посланика на Р. България във Вашингтон. Президентът не ръководи пряко дейността на българските посолства зад граница.

Какво е отношението Ви към необходимостта от приемане на Закон за лобизма в България?

По повод отношението на държавния глава към евентуалното приемане на Закон за лобизма бих искала да Ви припомня, че президентът вече даде обстоен отговор на този въпрос в интервюто си за програма "Хоризонт" на БНР на 14 април т.г. Държавният глава винаги е бил и продължава да бъде  резервиран към това да се наемат чужди лобистки фирми, защото не е убеден в добрите резултати от това взаимодействие. Президентът е на мнение, че българската държава има достатъчно потенциал да отстоява своите интереси и от нея зависи как изгражда своя образ в чужбина. Що се отнася до закон за лобизма, то такъв, според президента, трябва да има, но с цел да регламентира отношенията между политиците и бизнеса вътре в страната. Защото според него едно от големите подозрения сега към българските политици е, че реализират частни интереси чрез един или друг законопроект, чрез едно или друго свое действие.



 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.