Europe.bg
  Home - Month focus
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Month focus

  • A+
  • A-
14-06-2007

БЪЛГАРИЯ, САЩ И ЛОБИЗМА: ПРЕДИ ВИЗИТАТА НА ДЖОРДЖ БУШ В СОФИЯ

Американските публични регистри отчитат редовно ползване на лобистки фирми от страна на българската държава. Изненадващо за периода юли-декември 2006 г. договори между България и американски компании не фигурират в последния доклад на Департамента по правосъдие.

Посещението на американския президент Джордж Буш в България си има предистория. Портал ЕВРОПА използва тази ключова визита като повод да припомни някои факти, свързани с българско-американските отношения и с външнополитическата дейност на Георги Първанов като президент.

В проучването на Портал ЕВРОПА става въпрос за лобизъм. В използването на лобистки фирми няма нищо осъдително. Проблемите обаче идват по две други направления - първо, не може хем да ти помагат лобисти, хем да го отричаш и публично да изразяваш съмнения в ефективността от техния бизнес; и второ - не можеш да плащаш значителни суми от държавния бюджет на компании, без да ги подбереш с обществена поръчка. Когато правиш и трите неща едновременно - ползването, отричането и безконкурсното плащане, вредиш както на собствения си политически образ, така и на имиджа на самите авторитетни световни компании. Несъмнено вредиш и на интереса на дапъкоплатеца: българския и европейския.  

Първанов и Овчаров в САЩ през 2005 г.: енергетика, лобисти и мълчание

Неизяснени остават мистериите около визитата на българския президент Първанов в Съединените щати през 2005 г., както и връзката между това посещение, чуждата лобистка компания „McGuireWoods Consulting", българската държавна фирма „Техноекспортстрой" и Министерството на регионалното развитие.

Почти две години след това посещение и часове преди Джордж Буш да бъде приет от Първанов на „Дондуков" 2 в София, мълчание обвива случилото се през трите октомврийски дни на 2005-а в САЩ...

Екипът на Първанов пише на президентския сайт, че по време на визитата през 2005 г. са обсъждани въпроси на енергийната сигурност. Сред водещите американски корпорации, с чиито представители Първанов е разговарял, са били такива от сферата на енергетиката и отбранителната промишленост. Първанов и Овчаров се срещнаха със секретаря по енергетиката Самюел Болдман. „Непосредствено след визитата бяха предприети конкретни стъпки за реализация на изключително важни енергийни и инфраструктурни проекти у нас като "Марица-Изток", проекта АМБО и др." - пише на сайта на Първанов.

Дали някой е помагал на България по ключовата в отношенията ни със САЩ тема за енергетиката, която ще бъде застъпена и при сегашната визита на Джордж Буш в София?

Портал ЕВРОПА пръв разкри, че американска частна фирма е "оказала съдействие по въпросите на енергетиката" на Георги Първанов по време на официалното му посещение в САЩ като президент през октомври 2005 г., начело на делегация, в чийто състав е и бившият вече енергиен министър Румен Овчаров. Лобистката фирма „McGuire Woods Consulting " „помага" на Първанов да си организира срещите като президент. За три дни - 9 459 долара: толкова струват услугите й, които били безвъзмездни, "в знак на традиционното американско гостоприемство".

Когато публикувахме нашето разследване, всички отрекоха лобист да е помагал за визитата. Прессекретарят на Първанов Бойка Башлиева каза, че „Държавният глава не е използвал посредници при подготовката на посещението си в САЩ през 2005 година." Обаче впоследствие се оказа, че изнесеното в публичния регистър на чуждестранните лобисти в САЩ е вярно:

На 17 януари 2007 г. Уйлям Алкот от „McGuire Woods Consulting" потвърди, че компанията е предоставила „ограничено количество помощ по време на визитата в САЩ на българския президент през октомври 2005 г."

Уйлям Алкот не отговори на въпроса на Портал ЕВРОПА в какво точно се е изразявала тази „помощ": „Заради етичните ни задължения не сме в състояние да отговаряме на специфични въпроси относно нашите клиенти и сферите, в които ги представляваме."

Дипломат предположи пред Портал ЕВРОПА, че характерът на услугата може да е бил, че компанията е уредила срещу заплащане присъствието на някой от българската делегация на т.нар. "Sponsored dinner" с Джордж Буш: „кувертът" е горе-долу 10 000 долара. Ако го платят, представители на бизнеса получават възможност за кратка среща и ръкостискане със стопанина на Белия дом. „На sponsored dinners ходят хора, които нямат друг начин да се срещнат с президента", поясни дипломатът.

Прес-службата на секретаря по енергетиката Самюел Болдман потвърди за Портал ЕВРОПА, че разговорът с Овчаров се е провел в конферентната зала на Болдман, а този с Първанов - по време на коктейл в българското посолство на "Организацията на Американските щати". От Вашингтон ни казаха, че са били обсъждани "последните развития на българския енергиен пазар, газопроводът Албания-Македония-България, ролята на България на енергийния пазар в региона на Югоизточна Европа и българското присъединяване към ЕС."

Кой е „помагал"?

Става дума за американската компания „McGuire Woods Consulting", регистрирана във Вашингтон, която се занимава с лобизъм, посредничество и PR пред американските държавни институции. McGuire Woods Consulting е дъщерна компания на регистрираната в Ричмънд (Вирджиния) юридическа фирма McGuireWoods LLP, чийто клиент по това време - както пръв разкри Портал ЕВРОПА - е била българската държавна фирма "Техноекспортстрой" с шеф Емил Коцев - брат на зам.-вътрешния министър Бойко Коцев. Договорът включва юридически услуги по концесията на Автомагистрала „Тракия".

През април 2006 г. „Техноекспортстрой" отрече пред Портал ЕВРОПА да има нещо общо с дъщерната PR- и лобистка фирма. Договорът ни е с компанията-майка и е за юридически услуги, поясниха хората на Емил Коцев. Стана ясно, че „Техноекспортстрой" не е плащала директно за лобистката услуга, свързана с Георги Първанов.

Уйлям Алкот от „McGuire Woods Consulting " обясни през януари 2007 г., че фирмата дори не е и очаквала да й се плати за това. „Потвърждаваме изявлението на „Техноекспортстрой", че не са те тези, които са поискали от нас услугите, свързани с Първанов, и не са били длъжни да плащат" - писа Уйлям Алкот.

Поръчител на услугата е компанията-майка - „McGuire Woods", потвърди представителят й Уйлям Алкот пред Портал ЕВРОПА, обаче избегна отговор на въпроса защо „McGuire Woods" е поискал такова нещо от дъщерната си PR-фирма, при това без заплащане, а само с остойностяване, докладвано съобразно закона в публичния регистър.

Няма стопроцентова яснота дали по време на посещението на Първанов, Овчаров и другите хора от делегацията в САЩ, „Техноекспортстрой" е била в договорни отношения с юридическата компания („майка" на лобистката и PR-фирма). Американците отказват да ни кажат кога е изтекъл договорът за правни услуги - „Без позволение на клиента нямаме право да съобщим това", казват те - а от екипа на Емил Коцев дадоха последователно два различни отговора: отначало твърдяха, че е договорът изтекъл в края на 2005 г. (т.е. бил е в сила, когато се е състояло Първановото посещение), после обаче отсякоха, че е прекратен през септември 2005 г. - месец преди президентската визита в САЩ.

И в двата случая излиза, че ОКОЛО посещението на Първанов, българска държавна фирма е плащала по договор на чуждестранна юридическа компания, чиято дъщерна фирма се занимава с PR и лобизъм, а тази дъщерна компания е правила нещо, свързано с Първанов, на стойност десетина хиляди долара.

голям размер
Ако McGuireWoods Consulting е "помагала" на Първанов, в това не би имало нищо странно. Фирмата има интерес в Източна Европа. Дори на 1 март McGuireWoods Consulting откри свой офис в съседен Букурещ. Целта била да се предоставят услуги на всички в Румъния, които имат нужда от връзки с обществеността, пише на сайта на компанията и гордо се припомня, че McGuireWoods Consulting "е представлявала държавата Румъния и й е помагала да получи членство в НАТО." Интересно е, че букурещкия офис на PR-агенцията се води от... бившия първи секретар на румънското посолство във Вашингтон Надя Крисан.

И Първанов, и Коцев досега не са се отзовали на поканата на Портал ЕВРОПА за интервю по темата. Поканата е изпратена на 12 декември 2006 г. и е получена както на „Дондуков" 2, така и в офиса на Емил Коцев. Коцев е уведомен за поканата за интервю - потвърди обслужващата го PR-агенция „Д енд Д".

„Техноекспортстрой" и консултациите: юридически или PR-ски?

В ответ на серията разкрития на Портал ЕВРОПА, „Техноекспортстрой" изпрати писмо до нашата редакция, в което отрече да е свързана с външнополитическата дейност на Георги Първанов. Емил Коцев ни написа, че българската държавна фирма никога не е работила с консултантската дъщерна компания на юридическия си посредник.

От „McGuireWoods Consulting" обаче са отчели в публичния регистър на лобистите, когато са декларирали „услугата", свързана с Първанов, че техен възложител е именно „Техноекспортстрой". Портал ЕВРОПА повторно запита консултантската фирма дали потвърждава, че поръчител е „Техноекспортстрой". От там отговориха утвърдително.

Хората на Емил Коцев предоставиха документи на Портал ЕВРОПА, от които става ясно, че „Техноекспортстрой" е писала директно до правосъдното министерство в САЩ, искайки това вписване на бъде заличено, понеже не отговаряло на истината.

Това вписване обаче не е заличено от регистъра - явно, защото не противоречи на истината.

Хората, които се занимават с регистъра по FARA - Дийн Бойд и Хийдър Хънт от американския Департамент по правосъдието - казаха, че „Вписване № 5408 е валидно и това е така от 19 октомври 2005 г., а принципал е „Техноекспортстрой"."

Политиката на ведомството не допуска служителите му да коментират дали наистина са разменяни писма между „Техноекспортстрой" и Департамента, с което българската фирма да е искала заличаване на вписването от регистъра - обясниха Бойд и Хънт.

Аргументите на „Техноекспортстрой" да иска вписването да се изтрие от публичния регистър са, че нямало писмен договор между фирмата на Емил Коцев и "McGuireWoods Consulting".

Дийн Бойд и Хийдър Хънт от американския Департамент по правосъдието обаче коментираха пред Портал ЕВРОПА, че уговорките за лобистка или друга дейност, подлежаща на регистрация по FARA „...могат да бъдат както под формата на писмен договор или на споразумително писмо, така и на устно споразумение."

Кой всъщност е бившият юридически консултант на „Техноекспортстрой"?

Фирмата „McGuireWoods" е участвала в множество големи енергийни проекти в България. Уйлям Алкот от „McGuireWoods" потвърди пред Портал ЕВРОПА, че компанията е давала съвети за приватизацията на "Марица Изток-3" и модернизацията на стойност 350 млн. долара на 800-мегаватов ТЕЦ, както и "свързания с това износ на електроенергия за Турция"; била е съветник на България по приватизацията на държавната инфраструктура за транзит на природен газ и преструктурирането на енергийната й система; представлявала е "Ентерджи" и нейните консултанти в придобиването и модернизацията на ТЕЦ в България, включително по споразумение за трансграничен износ на електроенергия; а така също е предоставяла консултации на "Уестингхаус" при модернизацията на техен проект в България."

„Проектите за евентуална приватизация на транзита на природен газ, преструктурирането на електропреносната мрежа и свързаното с нея концесионно законодателство бяха преди приблизително 10 години", пояснява Уйлям Алкот.

„Техноекспортстрой" същевременно потвърди пред Портал ЕВРОПА, че предметът на договора й с „McGuireWoods" са юридически услуги по концесията на Автомагистрала „Тракия".

Покрай прекратяването на договорните отношения за правни услуги между „Техноекспортстрой" и "McGuireWoods" е текла още една мистериозна кореспонденция - този път между американците и... Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие. Това става ясно от документацията, която „Техноекспортстрой" предостави на Портал ЕВРОПА. От МРРБ нито потвърдиха, нито отрекоха Гагаузов да си е кореспондирал с "McGuireWoods". На 11 януари 2007 г. Портал ЕВРОПА попита писмено началника на кабинета на Асен Гагаузов - г-н Гунчев какви са отношенията между "McGuireWoods" и МРРБ и имат ли те нещо общо с концесията за Автомагистрала „Тракия". Отговор досега не е получен.

ИЗ РАЗСЛЕДВАНЕ НА ВЕСТНИК СЕГА, М. МАЙ 2007 Г.: Официално не е известно фирми на Красимир Георгиев да са кандидатствали за "Тракия", макар че "Фронтиер" е била своеобразна свръзка между българските компании в концесията с американската правна фирма McGuire Woods. Американците представляват българските държавни фирми в преговорите с португалските партньори. Въпросната американска консултантска компания за пръв път нашумя в България след визита на представител на регионалното министерство и на "Техноекспорстрой" в САЩ по времето на кабинета на Симеон Сакскобургготски. За първи път обаче американците са доведени в България през 1998 г. от съдружника на Красимир Георгиев във "Фронтиер" - Едуард Манукян.

И „Уайт енд кейс" е прекратила регистрацията си по FARA за България

Друга голяма американска фирма „Уайт енд кейс" - White & Case - с над 2000 адвокати, работещи в 35 кантори в 23 страни, също е прекъснала внезапно отношенията си с българския си клиент - държавата, която й е била щедър и редовен платец повече от десетилетие. Това е фирмата, която се занимаваше с външния ни дълг и брейди-книжата още от 1997 г., не без участието на сегашния финансов министър Пламен Орешарски.

От сайта на фирмата става ясно, че сред адвокатите, работещи в „Уайт енд кейс", има и българи - Севдалена Стайкова, Силвия Тонова и Владимир Няголов. Стайкова е съветвала „представителството на водеща европейска енергийна група във връзка с придобиването на мажоритарния дял акции в българските електроразпределителни дружества". Дамата е била в екипа представители на ЕБВР във връзка с придобиването на дялове в български енергийни компании. Стайкова е давала и съвети на водещите инвеститори в сектора на електроенергията, тя е "допринесла за създаването на българския Закон за енергетиката с оглед на предстоящото й присъединяване към ЕС", пише още на сайта на „Уайт енд кейс".

„Уайт енд кейс" написа през март 2007 г. специално изявление заради разследването на Портал ЕВРОПА от месец декември миналата година, в което описвахме коя фирма колко пари е получила от България за лобиране, правни и финансови консултации - впрочем без обществена поръчка.

Тогава наш екип писа, че българското правителство е изплатило на адвокатското дружество над 1 милион долара само за периода 2005-2006 г. „Уайт енд кейс" не реагира три месеца и отказваше да отговори на серия запитвания на Портал ЕВРОПА, отправени към фирмата в стремеж да й дадем право на отговор на компанията, понеже е спомената в нашите публикации. Когато случаят бе цитиран  и от много медии, лично директорът на отдел „Връзки с медиите и комуникации" в „Уайт енд кейс" Роджър Коен написа изявление до Портал ЕВРОПА, с което „желае да внесе яснота относно характера на услугите, които дружеството е предоставяло на България".

В писмото си до нашата редакция „Уайт енд кейс" признава, че предоставя „правни услуги" на България повече от десетилетие и уточнява, че става въпрос за даване на „съвети на България във връзка с преструктуриране на дългове, предлагане на ценни книжа, недвижими имоти и решаване на спорове." Като пример се посочва, че от 2003 г. „Уайт енд кейс" представлява България в делото „Плама Консорциум Лимитид срещу Република България", арбитражно дело № ARB/03/24 пред Международния център за разрешаване на инвестиционни спорове към Световната банка във Вашингтон.

По повод заглавието на Портал ЕВРОПА „Над един милион долара платила България на американска лобистка фирма за 2005-2006 г.", от компанията отсичат: „Уайт енд кейс" не е предоставяло други видове услуги на България."

По-нататък в изявлението си „Уайт енд кейс" обяснява защо е регистрирала България като чуждестранен принципал по FARA - Роджър Коен от „Уайт енд кейс" пише до Портал ЕВРОПА, че услугите на фирмата, поръчани от България, са регистрирани по FARA, „... защото изглеждаше вероятно да се наложи „Уайт енд кейс" внезапно да започне разговори с правителствени служители на САЩ във връзка с преструктуриране на дългове."

„След рутинен преглед на докладите по FARA и разговори с американското Министерство на правосъдието през 2006 г., „Уайт енд кейс" прекрати регистрацията си за България" - се казва в заключение в писмото на Роджър Коен до Портал ЕВРОПА.

Регистърът на лобистите в САЩ не отчита българско присъствие за втората половина на 2006 година

„Уайт енд кейс" е регистрирала за първи път, че работи за български възложител, на 9 април 1992 г. и е прекратила регистрацията си относно България на 31 март 2006 г., това Портал ЕВРОПА научи официално от американския Департамент по правосъдието.

Няма фирми, които да са регистрирали лобистка дейност с поръчител България за второто полугодие на миналата година, допълниха от правосъдното министерство във Вашингтон. „McGuireWoods Consulting" е регистрирала договора си с българската държавна фирма „Техноекспортстрой" на 19 октомври 2005 г. и е прекратила регистрацията си на 28 февруари 2006 г., казаха още отговорните служители за Портал ЕВРОПА.

Сега възниква въпросът защо България изведнъж е спряла да работи с компании, които да й помагат по тези изключително важни въпроси. Или може би ползва нечии услуги, които не се отчитат пред американските власти?

Припомняме, че редът в САЩ изисква пред Правосъдното министерство да се отчита всяка дейност, която лобистките и други компании и извършват от името на чуждестранни поръчители (суверенни държави или граждани). Тези отчети се докладват до Конгреса на САЩ и са публично достъпни. Законът за регистрация на чуждестранните представители - Foreign Agent Registration Act - стана известен у нас като „регистър на лобистите" и е един от малкото автентични източници, от които българските медии могат да разберат на кого правителствата ни са давали пари в чужбина, за какво точно и какви суми.

Хубаво или лошо нещо са лобистите: премиерът противоречи на президента

Темата за ролята на лобистите във външнополитическата дейност на Георги Първанов не е нова. При предишното му посещение в САЩ - през 2002 година - близката до Републиканската партия на САЩ лобистка Клер Секлър Меркел е организирала срещите на българския президент там. Това е регистрирано в регистъра на FARA. Не пише обаче какъв е бил хонорарът за услугите по подпомагането на Първанов. Тогава от „Дондуков" 2 обясниха, че поръчител на услугите на Клер Секлър Меркел не бил Първанов, а българското посолство в САЩ. Посланик Елена Поптодорова е назначена на този пост с указ именно на Първанов, а президентът по конституция има участие в ръководенето на външната политика на страната. Прочее, през 2002 г. Първанов нямаше лична среща с Джордж Буш, а с вицепрезидента Ричард Чейни. При това не на живо, а чрез видеоконферентна връзка „заради засилените мерки за сигурност във връзка с годишнината от терористичните нападения срещу САЩ". С Буш Първанов успява през 2002 г. да се види по време на приема, който американският президент дава на държавните ръководители, участващи в сесията на Общото събрание на ООН.

Излиза, че Клер Секлър Меркел и клиентът й - българското посолство, не успяват да уредят лична среща на българския президент с американския президент.

Четири години по-късно, след скандала с Шимон Шевес, разкрит от Портал ЕВРОПА, Георги Първанов сам каза, че е „резервиран" към ефективността на услугите на лобистките фирми и от смисъла да се харчат държавни пари за това. Самият Първанов не използвал чужди фирми за своя образ, отсече президентът по БНР.

А само няколко месеца по-късно, на 16 февруари 2007 г., министър-председателят Сергей Станишев изрази становище, точно обратното на това, което мисли президентът: „Не се гордея с това, че България е използвала малко лобисти! У нас предубежденията към този тип бизнес все още са големи; това, че не използвахме чуждестранни консултанти и лобисти, беше един от проблемите при подготовката за членството на България в ЕС." Станишев каза това от парламентарната трибуна на парламентарен контрол.

В отговор на депутатско питане от Евгени Чачев относно политиката на правителството при ползването на чуждестранни лобистки и консултантски фирми, Станишев каза, че предстои да се обявяват още обществени поръчки за нови чуждестранни консултанти, както било по света. Чачев попита и за връзката между "Техоекспортстрой", Георги Първанов и правителството - сегашното и предишното, във връзка с либийския дълг към България. Отговор на този въпрос не беше получен.

Припомняме в заключение част от стенограмата от парламентарния контрол на 16 февруари 2007 година:

ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ: Г-н премиер, вие на практика не ми отговорихте на въпроса. Аз ще ви улесня, ще ви задам два леки за отговор от ваша страна въпроси: каква е връзката между правителството на Симеон Сакскобургготски и на вашето правителство, президента Първанов и "Техноекспортстрой"? Сто процента държавна фирма, която се явява основен играч в най-големите проекти в момента - автомагистрала "Тракия" и нефтопровода "Бургас-Александруполис", за която вчера вашето правителство взе решение. Самият вие оприличихте сделката за "Тракия" дни преди изборите през 2005 г. като грабежа на века. Има ли тази връзка отношение по въпроса, България да загуби няколко стотици милиони долара от загубата на двете нефтени и газови концесии в Либия? И втория ми въпрос - къде отидоха договорените от правителството и "Техноекспортстрой" през 2002 г. сто милиона щатски долара либийски дълг към "Техноекспортстрой" по формулата 50-25-25? Ще ви разшифровам тази формула - 50 милиона по сметката на "Техноекспортстрой" във Франкфурт, 25 милиона за изграждане на детска болница за болни от СПИН деца в Бенгази, която досега трябваше да бъде построена от същия този "Техноекспортстрой" съгласно договорката; и 25 милиона долара - за така наречена от правителството - "добра услуга" на Кадафи-син за изплащане на тази сделка?!

СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Г-н Чачев, очевидно когато сте формулирали вашето питане, не сте имали никакво желание да получите конкретен отговор на въпросите, които поставяте. Защото това, което вие поставяте, и това, което задавате сега като питания, има много малко общи неща като конкретика. Затова, ако ви интересуват конкретни отговори на въпросите, които поставихте допълнително, ще ви моля да ми представите тези ваши данни, за да ви отговоря конкретно и изчерпателно. Що се отнася до фирмата "Техноекспортстрой", не е тайна, че това е една от авторитетните български строителни и инженерингови фирми със 100% държавно участие. И мисля, че именно участието й в такива проекти като Автомагистрала "Тракия", дава възможност да се защити държавният интерес в максимална степен. Така че, г-н Чачев, предвид вашия интерес, може би си заслужава да препоръчам на министъра на регионалното развитие и благоустройството, да ви вземе като съветник или консултант, за да може да се занимавате с пълна пара с тези въпроси.

ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ: Изумен съм от вашия отговор - от безотговорността на вашето правителство, от това, което се случва през тези дни. Защото и днес по БНТ вашият министър Асен Гагаузов заяви, че се предвижда приватизация на "Техноекспортстрой" и на неговото участие в "Бургас-Александруполис". Съжалявам, че не е тук бившият финансов министър Милен Велчев, да ви каже за формулата, която те предвиждаха: "Техноекспортстрой" да бъде приватизиран чрез фондовата борса. И това може би ще се случи много скоро. Извинете, г-н премиер, но така или иначе не може премиерът на република България да не може да отговори по един такъв въпрос като загубата на над половин милиард долара в Либия, да не говорим за пропуснатите ползи. Вие знаете много добре, че само с 16-дневен добив на газ от двете концесии, България може да задоволи годишната си нужда и да реши своята енергийна независимост. Но вашето правителство явно няма нито политическата воля, нито може, нито иска да направи нещо в това отношение...

ОЩЕ ТЕМИ В ОРИГИНАЛ: "Конгрешънъл куотърли": Шум около българска банка преди визитата на US-президента. СИБанк била мишена на Северна Корея за пране на фалшиви пари.



 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.