Europe.bg
  Начало - Преговори за присъединяване - Преговорни глави - Глава 17 Наука и изследвания
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Преговори за присъединяване / Преговорни глави / Глава 17 Наука и изследвания

  • A+
  • A-

Глава 17 – Наука и изследвания

ГЛАВА 17 – НАУКА И ИЗСЛЕДВАНИЯ


ИСТОРИЯ И ПРИНЦИПИ


Политиките на ЕС в тези области неотдавна бяха водени на нивото на отделните държави–членки. Липсата на политика на общностно ниво доведе не само до дублиране на усилията, но и до пропускане на много възможности. Към това се добавя и фактът, че съвременните научни изследвания са в голямата си част интердисциплинарни и скъпоструващи и изискват критична маса от научен потенциал. Поради това взетото решение за водене на политика в областта на науката и изследванията на общностно ниво в тясно сътрудничество с експертните познания на учените от държавите–членки е до голяма степен гарантираща ефективност. Целта на тази нова стратегическа политика е да се организира сътрудничество на различни нива, координация на национална, регионална и европейска политика, подпомагане на изграждането на мрежа от изследователски екипи и повишаване на мобилността на гражданите и на идеите с цел повишаване на конкурентноспособността на ЕС. Като релевантна национална политика ще се осигури разработване на интегрирана и координирана национална политика в европейски контекст.


ПОДГОТОВКА ЗА ЧЛЕНСТВО


Достиженията на правото на ЕС (acquis) се състоят от голям брой Решения на Съвета и на Комисията в две области:
1) Рамкови програми за дейностите на Европейската общност в областта на научните изследвания, технологическото развитие и доказателства и на Европейската общност за атомна енергия за научни изследвания и обучение;
2)  Cпоразумения за сътрудничество в областта на науката и технологиите с трети страни.
Рамкова програма (РП) е основният инструмент на Съюза за финансиране на научни изследвания в Европа. Предложена от Комисията и приета от съвета и парламента в съвместно решение, тя е отворена за всички обществени и частни организации, както големи, така и малки. 
Всички страни-кандидатки (с изключение на Турция) вече са се асоциирали към Пета Рамкова програма на Европейския съюз (1998-2002), а някои от тях също и към Пета Рамкова програма Юратом. Шеста Рамкова програма (2002-2006) беше приета на 27.06.2002 г (OВ L231/1 от 29.8.02), конкретни програми на 30.09.2002 г (OВ L294/1 от 29.10.02) и правилата за участие на 9.10.2002 г.  Общият бюджет, обхващащ  четиригодишния период 2003-2006 г, възлиза на € 17,5 милиарда (EО: € 16,27 милиарда + Евратом € 1,23 милиарда).  
Всичките 13 страни-кандидатки изразиха интерес към включване в Шеста Рамкова програма на Европейския съюз, а седем от тях (България, Република Чехия, Унгария, Латвия, Румъния, Словакия и Словения) се включиха и в Шеста Рамкова програма Евратом. Бяха подписани съответните меморандуми за разбирателство на 29.10.2002 г. 
Традиционните дейности по предходните Рамкови програми продължават (като например активното участие на МСП). РП6 обаче е по същество сериозен скок отвъд обикновеното финансиране на проекти. Тя е един от основните инструменти за развитието на Европейската зона за научни изследвания. Тя се стреми към научно съвършенство, подобрена конкурентна способност и иновативност посредством поощряване на по-тясно сътрудничество, по-голямо допълване и подобрена координация между участниците на всички нива.
Поради своята специфика достиженията на правото на ЕС (acquis) в областта на науката и научните изследвания не изискват транспониране в националния правов ред.
Капацитетът за прилагане не се отнася до прилагането и въвеждането в действие на законови разпоредби, а по-скоро до наличието на необходимите условия за ефективно участие в дейностите по Шеста Рамкова програма. Тези условия зависят от множество фактори като наличие на необходимата инфраструктура, ефективно функциониране на съответните институции и връзките между тях, качество на изследователите и тяхната способност за взаимодействие и др. Освен това държавните и частните институции трябва да са в състояние да осигуряват необходимото насрещно финансиране.
Сътрудничеството в областта на науката и технологиите е добре установено, а също така беше сформирана мрежа от Национални центрове за контакт (НЦК) във всяка от тези държави, като бяха осигурени и необходимите финансови и институционални условия за участие в Рамковата програма на Европейския съюз. 
За страните-кандидатки е необходимо засилване на административните умения, свързани с научните изследвания и на изследователската инфраструктура, за да се гарантира по-успешно участие в Рамковата програма (капацитет за прилагане). 
С цел успешното провеждане на общностната политика в областта на науката и технологиите е необходимо предприемането на следните законодателни мерки:
   - Разработване на стратегия за развитие на научната дейност;
   - Разработване на стратегия за иновации;
   - Приемане на Закон за насърчаване на научните изследвания;
За постигане на една от основните стратегически цели на ЕС - увеличаване на дела на брутния вътрешен продукт, отделян за наука, и достигането му средно до 3% до 2010 г. като основната съставна част идва от бизнеса, следва да се предприемат определени законодателни промени, като:
   - Приемане на изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане.
   - Изменения в Закона за обществените поръчки (една част вече е реализирана) и правилника към него;
   - Приемане на изменение и допълнение на Закона за облагане доходите на физическите лица;
   - Приемане на изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси;
   - Предприети са мерки за частично облекчение по ЗДДС (част от тези мерки е реализирана).



 
Заедно
Национални позиции
 
 
 
    Още 
Редовни доклади
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter