Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
28-11-2007

БСК НАСТОЯВА БИЗНЕСЪТ ДА РАЗРАБОТИ ПРИНЦИПИТЕ ЗА РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА КВОТИТЕ НА ЕМИСИИ НА СО2 ПО СЕКТОРИ И ПРЕДПРИЯТИЯ

Българският бизнес ще бъде ощетен с по около 770 млн. евро годишно за периода до 2012 г., заради решението на Европейската комисия за намаляване с 37% на квотата на България за емисии на парникови газове. Това заяви на пресконференция председателят на БСК Божидар Данев.

В пресконференцията участваха още председателят на парламентарната Комисия по околната среда и водите Георги Божинов, изпълнителният директор на Българската асоциация на металургичната индустрия (БАМИ) Политими Паунова, председателят на Браншовата камара на целулозно-хартиената промишленост Красимир Савов, и Димитър Бранков – директор на Център „Индустрия и околна среда” при БСК.

Божинов информира за резултатите от проведената вчера в Брюксел среща с еврокомисаря по екологията г-н Ставрос Димас, в която са участвали още българският министър на околната среда и водите Джевдет Чакъров, посланикът ни в Брюксел Бойко Коцев, както и експерти от българска и от европейска страна. По информация на г-н Божинов, българската страна се е ангажирала в едноседмичен срок да подготви и изпрати на вниманието на Европейската комисия официална писмена позиция, включваща пълната аргументация срещу решението на Комисията относно квотата за емисии на СО2.

Председателят на БСК Божидар Данев съобщи, че официалната позиция на българския бизнес е депозирана на вниманието на всички български евродепутати, в резултат на което евродепутатът Биляна Раева е подготвила официално питане в Европейския парламент по въпроса с редуцираните български квоти.

В изказването си г-н Данев подчерта, че сред причините за възникналия конфликт е недоброто качество на Националния план за разпределение на емисии на парникови газове, депозиран в Брюксел. Според председателя на БСК, особено спорно е решението на Европейската комисия от 26 октомври т.г., най-малко поради две основни причини:

1. Позоваването на нереалистичната прогноза за ръста на българския БВП в следващия 5-годишен период, направена от Атинския университет – 5.2%, след като последната прогноза на Главна дирекция „Финанси” на ЕК е за ръст от 6.1%, а българската прогноза е за не по-малко от 6.9%.

2. Невзимането под внимание на спирането на два от блоковете на АЕЦ „Козлодуй”, както и задължителни мерки по директиви на ЕС за намаляване на сярата в горивата и димните газове от ТЕЦ, което увеличава производството на енергия и емисиите от други източници, генериращи големи количества СО2.

Във връзка с изискването България да представи в ЕК новия си план за преразпределение на квоти на емисии , председателят на БСК настоя:

1. Бизнесът да разработи принципите за разпределение на квотите по сектори и предприятия,

2. Бизнесът да участва равноправно при вземане на окончателното решение за алокация.

Ако проблемът не бъде решен, голяма част от българската индустрия ще бъде поставена в изключително тежка ситуация и не е изключено да се стигне до увеличаване на вноса от трети страни, които не прилагат изискванията на Протокола от Киото, като Китай и някои съседни на България държави, заяви председателят на БСК и апелира за спешни действия на българските политици, съгласувани с представителите на бизнеса у нас.

Силно безпокойство изразиха и присъствалите на пресконференцията представители на браншовите организации от металургичната и целулозно-хартиената промишленост, според които отпуснатите от ЕК квоти са нереалистични и са крайно недостатъчни, с оглед направените през последните години инвестиции в съответните сектори, водещи до сериозен ръст на производството.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:  ЕВРОДЕПУТАТЪТ БИЛЯНА РАЕВА ОТПРАВИ ПИТАНЕ КЪМ ЕВРОКОМИСАРЯ ПО ЕКОЛОГИЯТА ЗА ВЪГЛЕРОДНИЯ ДИОКСИД

ЕТО И ТЕКСТА НА СТАНОВИЩЕТО НА БСК, ИЗПРАТЕНО ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НС, ПРЕМИЕРА, МИНИСТРИТЕ НА ИКОНОМИКАТА И НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ШЕФОВЕТЕ НА ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ КОМИСИИ ПО ИКОНОМИЧЕСКИ ВЪПРОСИ И ПО ЕКОЛОГИЯ

СТАНОВИЩЕ

Относно: проведени технически разговори на 22.11.2007г., между представители на МОСВ, МИЕ и българския бизнес и експерти на Главна дирекция Околна среда на Европейската комисия във връзка с РЕШЕНИЕ НА EВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ от 26.10.2007 г., по националния разпределителен план за периода от 2008 до 2012 г. за разпределение на квотите за емисии на парникови газове, нотифициран от България съгласно Директива 2003/87/ЕО на Европейския парламент и на Съвета

Българската стопанска камара – съюз на българския бизнес изразява следните позиции:


Основни заключения от проведените разговори

1. Разговорите протекоха на две нива с представители на МОСВ, МИЕ и БСК и експерти (Policy Officers) от отдел пазарни инструменти и търговия с парникови газове от ЕК, и като неофициална среща на експерти на ЕК и представители на сектори от енергетиката и производството на цимент.

2. Българската страна представи виждане относно констатираните дефекти на решението на ЕК от 26.10.2007г., които водят до значително намаляване на определените свободни квоти, вкл.:

- неотчитане (респективно необходимост от коригиране) на данните за емисиите на СО2 за 2005, приети за изходна основа за разпределение на средногодишните разполагаеми квоти по отношение на работата на 3 и 4-ти блок на АЕЦ Козлодуй, свръхпроизводството на ел. енергия от ВЕЦ, завишаване на емисиите от прилагане на европейското законодателство – десулфуризация на отпадъчни газове от ТЕЦ и от намаляване на съдържанието на сяра в горивата;

- технически грешки и общо занижаване на прогнозния темп на ръст на БВП през 2009 и 2010г., вкл., спрямо официалната прогноза на ЕК от 09.11.2007г.;

- непубликувани основни референтни документи и данни, на базата на които се определят квотите (например актуализацията на документа EU Energy and Transport Trends за България и Румъния, приет на 01.10.2007 от Лабораторията на Атинския технически университет по поръчка на ЕК и публикуван на Интернет страницата на ЕК на 14.11.2007г, т.е. след решението от 26.10.2007г.).

Представителите на ЕК обърнаха внимание, че:

- решението на ЕК се основава на т.н. ”най-добра достъпна информация” вкл., и по отношение на емисиите за 2005г., посочени в националния разпределителен план;

- представения разпределителен план е незадоволителен като методология и прозрачност при определяне на квотите при сравняване с плановете на останалите страни членки;

3. Българската страна ще представи по официален път всички възражения по решението на ЕК в най-кратък срок с оглед преценка от страна на ЕК на възможността за приемане на коригиращо решение (Corrigendum or Amendment Decision).

4. Експертите от българската страна остават на изразената по-рано неофициална позиция, че при липса на реакция в определените срокове от страна на ЕК, българските власти следва да предприемат предварителни процедурни стъпки за откриване на иск за отмяна на решението от Съда на ЕО в Люксембург.

5. На проведената в последствие неофициална среща на представители на бизнеса и Главна дирекция Околна среда бяха изразени позиции относно очакваните въздействия върху индустрията вкл., по отношение на огромния недостиг на квоти, дори спрямо сегашните нива на емисии в повечето сектори, постигнатото равнище на емисии спрямо най-добрите показатели по т.н. „На-добри достъпни техники” (Best Available Techniques), ръста на цените, ограничаване на производството и очакваните фалити, негативни ефекти върху търговския баланс и Валутния борд и други.

Представителите на ЕК изразиха необходимостта от бързо и широко развитие на ВЕИ и мерките на енергийна ефективност с оглед:

- намаляване на емисиите на парникови газове

- посрещане на новото предизвикателство – разпределението на общото намаление от 20% на емисиите в ЕС през 2020 спрямо 1990г по отделни страни членки.

Беше подчертано, че новите страни членки следва да сравняват своето общо икономическо равнище, развитие и емисии на парникови газове, не само с напредналите страни членки от ЕС, но и спрямо равнището и тенденциите в страните от Азия и Африка, вкл., Индия, ЧАД и други.

Следващи стъпки

6. БСК заедно със заинтересованите браншови организации ще обсъди състоянието и необходимите действия след проведените консултации.

7. Следва да бъде договорено общо становище вкл., обосноваващо необходимостта от :

- спешно представяне на официална правителствена позиция по решението от 26.10.2007г., обосноваваща необходимостта от последващо променящо решение от страна ЕК;

- незабавно въвеждане в действие на националния регистър на транзакциите с квоти СО2, с оглед покриване на задълженията за 2007г., по сегашните ниски цени от 0,03 – 0,04 Евро на тон;

- спешно приемане на методика, предложена от бизнеса за преразпределение на свободните квоти, отчитаща следните принципи: – изключване на всички инсталации от т.н. широко определение за горивна инсталация; - изключване на всички малки инсталации – емитенти с годишни емисии под 25 000 тона; приемане на относителния дял в общите емисии за 2005 и 2006г., на останалите инсталации, като база за разпределение на частта от общите квоти, определени от ЕК, намалени с квотите от резерва за нови инсталации;

- представяне на обща съгласувана позиция на БСК и браншовите организации в МРГ за съгласувано разпределение на квотите.


Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.