Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
25-07-2008

След докладите на Европейската комисия: мнението на гражданския сектор

Портал ЕВРОПА потърси мненията на представители на Институт „Отворено общество” и Центъра за изследване на демокрацията, по отношение на оценките в последния доклад на ЕК за корупцията, организираната престъпност и управлението на европейските фондове у нас.

Директорът на Институт „Отворено общество” Георги Стойчев коментира, че докладът на ЕК ни казва неща, които отдавна знаем:  

„Нещата са писани в предишни доклади. Основния акцент този път е, че проблемът в България не е, че има престъпления, а че няма наказания. И когато в този доклад многократно се споменава думата резултат, се има предвид именно липсата на напредък в областите, които са отчитани в предишните доклади.” Г-н Стойчев поясни, че след присъединяването на страната към Европейския съюз Институт „Отворено общество” не е извършвал специален мониторинг в областта на правосъдието и вътрешните работи. „В България проблема не е, че не се знаят проблемите, а че не се взимат ефективни мерки за решаването им. Отново повтарям, че Комисията не казва нищо ново, което ние да не сме знаели – при това от години. Новото е в тона, в по-голямата фрустрация от страна на Комисията и в това, че имаме качествено ново състояние на загуба на доверие в управлението.”

Портал ЕВРОПА проучи подробния мониторинг, извършен от „Отворено общество” в последната година преди членството. Съпоставката на изводите в този доклад от 2006 година с тазседмичните оценки на ЕК сочи, че през последните две години нещата са се влошили.

Институт „Отворено общество” изпълни в периода декември 2005 – септември 2006 година проект „Граждански мониторинг за присъединяването на България към ЕС”, чиято цел беше създаване на механизъм за гражданско наблюдение и контрол на мерките, които трябва да се изпълнят, за да се присъедини България към ЕС на 1 януари 2007 г. Читателите на Портал ЕВРОПА си спомнят, че „Отворено общество” даже подписа специално споразумение с тогавашния министър по европейските въпроси и сегашен еврокомисар Меглена Кунева за гражданско наблюдение на работата на държавната администрация по препоръките на Европейската комисия в критичните области.
 
Резултат от проекта беше т.нар. Граждански доклад за готовността на България към 31 август 2006 г. за пълноправно членство в европейския съюз от 1 януари 2007 г.

Констатациите тогава на експертите в независимото наблюдение бяха, че е налице „политическа воля и действия за преодоляване на проблемите”, което „…дава основание да се заключи, че тези области не създават значим риск от отлагане на членството на България в Европейския съюз от 01. 01. 2007 г.” Към 31 август 2006 г. „Отворено общество” беше оптимист – че корупцията няма да пречи на „пълноправното членство” на България в ЕС: „Най-сериозни притеснения предизвикват изоставането и пропуските по изграждане на капацитет на Комисията за превенция и противодействие на корупцията да прилага ефективно антикорупционната политика. Напредъкът по останалите антикорупционни мерки обаче показва наличието на политическа воля за адресиране на проблема и дава надежда, че 86 институционалната слабост ще бъде преодоляна. Предприетите мерки бележат напредък и позволяват да се заключи, че при продължаване и ускоряване на антикорупционните усилия, корупционните проблеми няма да препятстват пълноправното членство на България в Европейския съюз от 1 януари 2007 г.” – пише в заключенията на доклада. В същия доклад по реформата в съдебната система, „Отворено общество” оцени кабинета Станишев така: „Прави впечатление, че повечето от мерките са изпълнени още през юни и юли, което безспорно свидетелства за стремежа на властите и администрацията към наваксване на изоставането. В този смисъл би могло да се каже, че съществува ясно заявена политическа воля за успешно и ефективно изпълнение на мерките.”
 
Всичко за докладите - в тематичната рубрика на Портал ЕВРОПА - "Докладиада".  
 
Друга влиятелна гражданска организация – Центърът за изследване на демокрацията (ЦИД), която също се занимава отдавна с проучвания и анализи относно организираната престъпност и корупцията в България, смята, че за неизпълнените ангажименти трябва да бъде търсена отговорност.

Сн: "Дневник"
Експертът – икономист от ЦИД Тодор Ялъмов, който участваше в изготвянето на доклад през 2007 г. за оценка на корупцията в България, коментира днешното положение пред Портал ЕВРОПА така:

ЦИД отдавна работи и публикува доклади в областта на корупцията. Намирате ли във вчерашните доклади на ЕК потвърждение на вашите изводи и как бихте ги коментирали по принцип?

Докладите на ЕК представят една реалистична картина на случващото се в страната, в частност на най-големите проблеми, които стоят пред нас. Съвсем естествено е, че те разглеждат исторически въпроса с корупцията. В нашите доклади показваме, че в сравнение с последните пет – шест години има напредък в борбата с корупцията, но за съжаление това е само в областта на т.нар „малка” или административна корупция. За съжаление напред стои проблемът с политическата корупция. Така че докладите на ЕК акцентират вниманието върху горещите проблеми, по които трябва да се вземат бързи политически решения и не коментират толкова какво се е случило до този момент.И като че ли похвалите за това, което сме направили, са служебни и са с по едно изречение.

Представяли ли сте изводите от вашите доклади на властите, за да вземат те мерки именно във връзка с процеса на европейската ни интеграция?

Да, разбира се, представяли сме в различни формати както междинни, така и крайни резултати и позиции по различни проблеми. Случва се доклади и позиции не само на ЦИД, но и на други неправителствени организации, да бъдат цитирани и показвани от властите: те се позовават на тях, когато това е от полза за страната. Винаги има предложения, които не са възприети – например все още редица предложения, свързани с уреждането на конфликта на интереси, не са приети. За съжаление обсъждането на конфликта на интереси остана за след доклада на ЕК, а това е една от основните критики в доклада.

В този смисъл виждате съвпадение между вашите изводи и тези на Комисията, но няма реални действия по много от тях?

Европейската комисия има същите очаквания за резултати, каквито имат и българските граждани. Иначе по детайлите на доклада доста може да се спори. Например критиките за управлението на предприсъединителните фондове в доклада са несправедливо насочени само към българските власти, докато се подминават чиновници от самата Комисия, които също са имали ключова роля в тяхното управление, защото децентрализацията се случи едва миналата година. В този смисъл има какво да се желае в подобряване на работата и на тези органи на ЕК, които партнират на нашата администрация. Естествено това не е доклад за самооценка на Комисията, а за това какво ние сме или не сме направили.

Споменавайки, че има проблеми и в самата Комисия, смятате ли че българското правителство трябва да оспори оценките в докладите?

Българското правителство като правителство на –държава-член е задължено да говори и за проблемите, които вижда във функционирането на ЕК. Не бива такива проблеми обаче да бъдат разменна монета за критиките. Критиките са справедливи и ние трябва да си понесем политическата отговорност за тях и да демонстрираме, че бързо можем да вземем даващи резултат управленски решения. В същото време трябва да покажем, че гледаме системно проблема и предлагаме реални решения и на Европейската комисия. Проблемът с корупцията, включително политическата, не е само български. Според световните класации за корупция – например на „Трансперънси интернешънъл” – България не е на първо място по корупция в ЕС. Така че има проблеми и в други страни, но в момента реториката на отговорите на официалните български власти, включително и съдебната система, е реторика на обидено дете, на което само се карат, а не е реториката на зрял човек, който вижда грешките си, и е готов в партньорство с ЕК да оправи не само собствените си проблеми, но тези на Комисията…

Портал ЕВРОПА своя публикация от края на април 2006 г., в която цитира изводите от доклад на Центъра за либерални стратегии (ЦЛС) – „Индикатори за ефективност на съдебната система”.

В този доклад се заключаваше, че по основни показатели за ефективност българската съдебна система е съпоставима с тези на страните членки от ЕС, а България не изостава от страните-членки на ЕС по продължителност на съдебните и досъдебните процедури. „Смятам, че проблемът с организираната престъпност бе прекалено осветен в последните няколко години, не без помощта на ЕС и евроекспертите: те непрекъснато настояваха, че трябва да има осъдени по висшите етажи на властта за корупция. Това се прави много трудно не само в България, а и навсякъде по света. Действително, не отричам, че организираната престъпност нанася огромни финансови вреди на обществото, но от друга страна – от обществена перспектива – обществото някак си не го касае директно как влияят организираните престъпни групи на бюджета” – коментира на 28 април пред Портал ЕВРОПА експертът от ЦЛС Рашко Доросиев. 


Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.