Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
10-05-2005

ДЕБАТЪТ ЗА ФИНАНСОВА ПРОЗРАЧНОСТ В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

Продължаващите дискусии около безплатно пътешествие по море на луксозна яхта на един корабопритежател и банкер , което направи миналото лято тогава все още бъдещия председател на европейската комисия Жозе Мауел Барозо разкрива за кой ли вече път щекотливата проблематика относно финансовата независимост на политици.Барозо се противопостави на критиките с аргумента , че ставало дума за чисто частна покана , която нямала нищо общо с неговите политически функции.Сега европейската комисия иска чрез така наречена “инициатива за прозрачност” да се внася повече яснота във връзка с такива покани . Факт е че съществуващият регламент за приемане на подаръци не е достатъчен за да гарантира желаната прозрачност и да очертава рязка граница между частни и политически интереси.

Шампанско , пресни ягоди , басейн и всеки ден масаж-такава отпуска на луксозна яхта буди приятни чувства и месеци след това.Ако отпускарят  обаче е високопоставен политик и притежателят на яхтата наистина негов приятел , но и притежаващ милиарди бизнесмен , тогава приятното чувство много бързо може да изчезне. Така беше в случая с Жозе Мануел Барозо в момента по професия председател на европейската комисия.Нелицеприятни  въпроси на журналистите убиха у Барозо хубавите отпускарски спомени.Той обаче уверява , че е напълно независим и че не е корумпиран.Могат ли обаче политици действително да бъдат напълно независими? По този въпрос политологът от Бон доктор Маркус Хьориц казва :

“ Не.Разбира се че не могат да бъдат напълно независими.Въпросът обаче е дали ние действително очакваме това от политиците. Ние не трябва да имаме депутати , които са напълно незвисими. Повечето имат политически интереси дори и да е само интересът да бъдат преизбрани или номинирани в канидатската листа.Решващото в цялата проблематика е , че обществеността , избирателят трябва да знае какви са интересите на всеки отделен депутат.”

За един експерт са меродавни само намеренията и делата на политика  но не и неговите връзки.Политиците не са монаси.Те са огледален образ на своето общество , посочва политологът Маркус Хьориц като критикува прибързаните скандални повици на някои медийни прдставители. Д-р Хьориц отблязва:

“ Естесвено че не одобряваме че стават такива неща , които трябва да се сакнкионират и да се правят публично достояние .Не бива обаче да се преувеличава с политическите последици , които се изискват в такива случаи.”

Едн депутат обаче трябва да може да прави ясна разлика между частни и професионални интереси.За това е необходим строг контрол. В тази връзка за депутатите в Европейския парламент важат следните правила.За странични приходи и и подаръци над 50 евро трябва да се информира Европейския парламент.З съпоставка-депутатите в германския Бундестаг имат право да приемат подаръци на стойност до двеста евро и не са длъжни да съобщават на председтеля на Бундестага за странични приходи  под три хиляди евро. За гражданите обаче тези правила не винаги са разбираеми.Те изискват по-голяма прозрачност. Това желание лесно може да бъде изпълнено от всеки политик казва депутатката от партията на зелените Хайде Рюле като добавя:

“ От години полагам усилия да публикувам  на моята интернетна страница всички данни и смятам че всеки депутат би могъл да прави същото тъй като не се изисква много труд  , но дава повече прозрачност.”

Депутатите от Европейския парламент обаче не са зависими от подаръци и странични приходи.Наистина те печелят различно , но достатъчно. Заплащането се ориентира според възнагражденията за депутатите в съответния национален парламент.Така един германски депутат в Европейския парламент получава бруто 7009 евро месечно. Но един депутат от Словакия  получава бруто само 900 евро на месец. И двамата обаче получават допълнително по 3700 евро месечно за извънредни разходи  които не трябва да се отчитат  плюс по 262 евро дневни пари за парламентарните заседания.Разходите за офиси в родината на депутатите  и в Брюксел както и заплатите за сътветните сътрудници се отчитат отделно.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter