Коментари и реакции на Годишния доклад на ЕК за България
Портал ЕВРОПА ви представя обзор на гледните точки на политици и експерти на съдържанието на Годишния доклад на ЕК за изпълнението на Механизма за сътрудничество и оценка в областите правосъдие и вътрешни работи.
Припомняме ви, че утре (четвъртък) от 10.00 часа в пресклуба на БТА, Европейският институт организира пресконференция за експертен прочит на изводите и препоръките в доклада. Какво означават конкретните препоръки на Брюксел и какви стъпки следва да предприемат българските институции? Отговори на този въпрос ще търсят експертите от Европейския институт Юлиана Николова, Любов Панайотова и Надя Димитрова, говорителят на Съюза на съдиите в България Нели Куцкова, Калин Калпакчиев – наказателен съдия в Софийския апелативен съд, преподавател на настоящия випуск от младши съдии в Националния институт на правосъдието и други.
Експертен прочит на Доклад’2009
Още полезни връзки:
Вижте Годишния доклад'2009 ТУК.
Какво представлява Механизмът за сътрудничество и проверка? Вижте ТУК.
Вижте за сравнение доклад'2008 ТУК.
Меглена Плугчиева, вицепремиерът по управление на еврофондовете в оставка: "Tози доклад е значително по-добър от миналогодишния, което показва определен напредък във взаимодействието на институциите и висока оценка за работата по администриране и контрол на еврофондовете. Споделям мнението на комисията, че процесът трябваше и можеше да бъде ускорен. На базата, която сега е постигната, се дава добра основа на следващото правителство. Трябва да се ускорят процесите и да се опитаме през 2010 година като страна да докажем резултати, които водят до прекратяване на действието на механизма." (по ФОКУС)
Министърът по европейските въпроси в оставка Гергана Паси: "Механизмът за сътрудничество и проверка на напредъка на България в областта на Правосъдието и вътрешните работи може да отпадне лятото на 2010 г. Този механизъм ще се прилага до тогава, докато е необходимо. Най-силният аргумент за приключване на използването му ще бъде оценката, че реформите в България са задвижени и че системите работят по европейски стандарти. Категорично определям доклада като солидно доказателство за това, че въведеният преди година нов подход в комуникацията с Брюксел по всички тези въпроси и нов тип координация на по-високо ниво дава резултат. Механизмът е успешен, но трябва да се разглежда като интегрална система от критерии, която в крайна сметка има за цел да ни доведе до една стабилна съдебна система." (по ФОКУС)
Това което пише в доклада, вече сме в третата година от действието на механизма и можем да повторим това което сме казвали и друг път - той е обективен, има конкретни констатации за напредък в областта на борбата с организираната престъпност и корупцията, нещо което се търсеше от нас, заяви за Портал Европа външният министър в оставка Ивайло Калфин. Конкретните резултати не са просто в изброяване на случаи, а създаване на структури, промени във законодателството, въобще трайни промени в положителна посока. Това което за мен е много важно, е че в доклада се казва, че в България е създадена инерция, че политическите промени в положителна посока са набрали скорост и това според мен е много добра констатация. Очевидно е че усилията, които положихме до сега дават резултати и се оценяват.
Според мен също е положително, че с този доклад се слага точка на въпроса дали на България ще бъде наложена предпазна клауза в областта на правосъдието - няма да бъде наложена. Не сме дали повод очевидно с работата си за налагане на такава предпазна клауза.
В същото време в доклада се говори, че този механизъм може да продължи дълго време, което за мене не е приемливо, трябва новото правителство с новата Комисия да потърси приемлив за всички начин, промените, които се случват в България да бъдат оценени и този механизъм да отпадне след известно време.
Освен това в доклада има констатации, че липсва обществен или политически консенсус по въпроса за организираната престъпност и корупцията -нещо по което аз много бих могъл да споря. Не познавам политическа партия в България, която да не поставя този въпрос като най-важен. Така че имаме политически консенсус, въпроса е действията, които трябва да се извършат.
Вече има ново мнозинство в парламента, много скоро ще има и ново правителство и аз съм сигурен, че всяка една подкрепа, която е нужна на това правителство, то ще я получи и от опозицията в усилията си да се пребори с организираната престъпност и корупцията.
Според вас следващото правителство няма да може да се оправдае с предишното управление, че все още има проблеми и мониторинг?
Как ще се оправдае с предишното управление като в този доклад виждаме, че се оценява и се казва, че е създало скорост в промените, те вече са необратими и дават конкретни резултати. Така че следващото правителство би трябвало да продължи и ускори тези действия. Не виждам нито една причина да се търсят скелети в гардероба и да се търси оправдание в предишни правителства. Докладът много ясно казва, че това което е свършено за последната година създава добра положителна скорост в промените.
Никой доклад не е добър за България, при положение, че страната ни има мониторингов механизъм., коментира за Портал Европа евродепутатът от ГЕРБ Румяна Желева. Не можем да го посрещаме с радост. Фактът, че неща, които ги имаше в предишните доклади, ги има и сега е много разочароващ и показва, че не е свършено много, да не кажа нищо в борбата с организираната престъпност и корупцията. Не напразно това е продължение на същите критики и същите препоръки, които бяха и в другите доклади. Това е наистина тежко наследство и беше показано на 5 юли от страна на българските граждани желание за промяна на политическото статукво. Много политически формации декларираха готовност да подкрепят антикорупционните мерки на ГЕРБ, програмата която цели да покаже, че България може да реализира конкретни ефективни мерки и да покаже на практика резултати в борбата с организираната престъпност и корупцията.
Надявам се през следващата седмица правителството да получи подкрепа за да можем най-сетне да изпълним тези препоръки. Не е важно какво пише в тези препоръки и доклади, важното е, че българското общество изпитва дефицит на справедливост и не е убедено, че правовата държава действа и върховенството на закона е принцип, който важи за всички.
Бившият вече външен министър Ивайло Калфин коментира, че дългото продължаване на механизма за сътрудничество е неприемливо за България и трябва да се търси начин за промяната му.
Много хубаво от страна на господин Калфин, че препоръчва това на новото правителство. Аз отново повтарям, че никак не е справедливо по отношение на новото правителство да заварва състояние на нещата, което за пореден път се отчита, че няма ефективни резултати в борбата с организираната престъпност и корупцията.
Ако правителството, от което беше част и господин Калфин беше правило поне малко за да напредва по отношение на препоръките, ние днес щяхме да можем да кажем, че са се случили конкретни положителни неща.
Не напразно тези доклади съдържат конкретни препоръки за това, което трябва да се направи. Колко пъти трябва да ни казват че имаме нужда от промяна на НПК? Ние го знаем всички които живеем в България.
Очаквате ли следващият доклад през 2010 да е последен?
Иска ми се и ще работя за това. Ние отдавна полагаме усилия, но вместо да намаляват областите, в които имаме проблеми и дефицити - в началото знаете бяха само правосъдие и вътрешен ред - предишното правителство колкото и да ми е мъчно да го кажа успя да добави и проблемите с еврофондовете. Проблемите са много и трябва да се решават стъпка по стъпка. Трябва да се създаде национален консенсус за това, че България има исторически шанс чрез своето еврочленство и трябва да се възползваме от всички инструменти на европейската солидарност. Нагласата сега към нас след 5 юли е позитивна и трябва да се обединим за да се възползваме от уникалния момент с обществената нагласа за положителни промени.
За мен това е доклад на големите очаквания спрямо новото правителство, те са много конкретни и според това което прочетох в доклада ЕК сочи, че трябва да намерят незабавна реализация в лицето на новото правителство на ГЕРБ и само така ще започне да се възстановява европейското доверие към България, за което новите управляващи поеха толкова сериозен ангажимент и сега всички ние, както и Европейската комисия очакваме да се изпълни. Така коментира днешния доклад за Портал Европа евродепутатът от Синята коалиция и бивш външен министър Надежда Михайлова.
Това че ЕК отчита известен напредък в усилията на България за подобрение в съдебната власт и борбата с корупцията в сравнение с предния доклад е факт, но същевременно за пореден път се отчита, че борбата с корупцията не е приоритет за страната ни и за мен това е изключително притеснително, тъй като се повтаря непрекъснато във всички евродоклади. Европейската комисия смята, че не съществува нито широк политически консенсус, нито убедителна стратегия за справяне с корупцията по високите етажи на властта. В доклада се говори за некоординирани действия, за липса на достатъчен политически ангажимент, за липса на присъди по високите етажи на властта или за организираната престъпност. Казано с две думи има още много какво да се свърши и естествено в момента голямата отговорност ляга на плещите на новите управляващи.
Имат ли основание социалистите да са доволни от доклада?
Според мен социалистите за пореден път четат доклада както дявола евангелието. Те търсят в доклада това, което ще успокои гузната им съвест. За мен най-важното и не случайно го подчертах, е че ЕК за пореден път отчита, че борбата с корупцията не е приоритет за България. От това по-тежка политическа оценка трудно може да има. Естествено има стъпки, които бележат напредък, но има още много да се направи. Именно този извод за липса на политическа воля, липса на достатъчен политически ангажимент показва, че не става дума за експертиза, а за политическа воля и отговорност, с които бившите управляващи не успяха да се справят.
Синята коалиция как ще участва в обещанието на ГЕРБ за бърза промяна в критикуваните области?
Ние ще подкрепим всички категорични действия срещу корупцията и поемането на ясен ангажимент от страна на новото правителство, защото като хора, които сме работили за европейското членство на България е много болезнено да видим как страната ни не може да се възползва от вече реализираното де юре членство. Но ние ще следим много внимателно за изпълнението на ангажиментите, които ЕК изисква от България. В този смисъл ако използваме това, което казах за бившите управляващи, че няма политическа воля, ние ще очакваме от новото правителство да дефинира много ясна политическа воля за борба с престъпността и корупцията. Така също наистина да има много ясно скъсване между власт имащите и хората, които представляват организираната престъпност - да няма политически чадъри. Трябва да има функционална и политическа независимост на структурите които се борят с корупцията, организираната престъпност и измамите с еврофондове.
Председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов: "Констатацията на Европейската комисия се припокрива с констатацията на политическите формации, които са спечелили парламентарните избори. Ние ще се съобразим с всички констатации в доклада на комисията. В доклада e оценена ролята на звеното за борба със злоупотреби в еврофондовете, оглавявано от Маргарита Попова. Това е една добра практика и смятам, че ще можем да я продължим, за да може следващият доклад да бъде много по-добър”. (По "Фокус")
Михаил Миков, министър на вътрешните работи в оставка: "Докладът е окуражаващ, оценяващ постигнатия напредък. Смятам, че това е обективен доклад, който показва постигнато добро равнище на взаимодействие с Европейската комисия, включително и в техническата част. Най-главното е, че размахваната предпазна клауза от опозицията, включително в предишното Народно събрание, не съществува като опасност." (по "Фокус")
Миглена Тачева, министър на правосъдието в оставка: "Брюксел има много точен поглед върху това, което се случва тук
Оценката ми за доклада е, че оставяме добро наследство. Досега никой не ми е показал къде е формализмът в Наказателно-процесуалния кодекс, той се е пишел така, че да е в удобно на разследващите органи." (пред БНР, по "Фокус")
Борис Велчев, главен прокурор: "Докладът не е голяма изненада. В сравнение с предходния, този доклад изразява ясен напредък в някои ключови области. Този напредък не е достатъчен и трябва да се съобразим с конкретните мерки. Дали има политически натиск, може да отговори всеки един от хилядите магистрати. Всеки си носи кръста дали да се поддава на натиск." (по "Дарик" и БТА)
Константин Пенчев, председател на Върховния административен съд (ВАС): "Съгласен съм с извода, че липсва политическа воля, защото ако имаше такава, щяхме да сме много по-напред. Въпросът е тази воля дали е нещо абстрактно или сбор от волята на всички, които са по върховете на всички власти. Критиките в евродоклада ми се струват обективни. Ако докладът е своеобразен изпит, нямам високо самочувствие да сме се представили добре, има още много да се работи. Критиките към ВСС са оправдани, че няма докрай чувство за обективност, аргументираност и убедителност защо се избира този, а не онзи. По-добре е атестирането да бъде премахнато, защото в 99 процента кандидатите получават много добра оценка."
Проф. Лазар Груев, председател на Върховния касационен съд (ВКС): "Трябва да се върви към опростяване на процеса и премахване на формализацията. Това би дало възможност за по-бързо гледане на делата. Трябва да намерим баланс между присъдите и споразуменията с подсъдимите, за да бъдат избегнати критиките. Критиките по отношение на кадровата политика във ВСС най -вероятно се дължат на обществения дебат у нас, а не толкова на липсата на прозрачност." (по БГНЕС)
Филиз Хюсменова, евродепутат от АЛДЕ-ДПС: "Редовният доклад на Европейската комисия по механизма за сътрудничество и проверка за напредъка на България показва ясно, че страната ни и европейските ни партньори работим в една и съща посока, осъзнавайки целите, към които се стремим. Всеки следващ доклад е все по-позитивен. Отчетени са всички положителни стъпки на правителството и са оценени като такива. Като най-важно постижение намирам подобрената комуникация между България и Брюксел, тъй като тя е голяма част от волята ни да се преодоляват проблемите ни. Разбира се в доклада има констатации, които се повтарят от предишни доклади. Те се отнасят до ефективното функциониране на съдебната система, борбата с корупцията по високите етажи на властта и престъпността. Брюксел явно ни сочи, че това са задачите, които трябва да бъдат поставени с приоритет в дневния ни ред. Това съвпада и с очакванията в българското общество. Освен че докладът е обективен, намирам за негово голямо достойнство, че е много по-конкретен в сравнение с междинния доклад на Европейската комисия. В този вид той изпълнява още по-добре функциите си и е по-полезен за България. Докладът подпомага в голяма степен управляващите бързо да пристъпят към решаване на очертаните изисквания за промяна в законодателството и в налагане на стриктното му изпълнение."