Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
29-06-2005

РАВНОСМЕТКА НА ЛЮКСЕМБУРГСКОТО ПРЕДСЕДАТЕЛСТВО НА СЪВЕТА НА ЕВРОПА

Председателството на Съвета на Европа се сменя на всеки шест месеца, като малките и големите страни членки на общността се редуват. През това време съответната държава отговаря не само за актуалните европейски дела, но и поставя акцентите на бъдещата политика. От първи януари до 30-ти юни председателството на Съвета на Европа беше в ръцете на европейската държава образец Люксембург. На първи юли отговорната задача поема Великобритания.

Конституцията е мъртва, преговорите за европейския бюджет бяха обречени на провал още преди започването им, а Европа като цяло се намира в дълбока криза. Поемайки преди шест месеца ротационното председателство на Съвета на Европа, люксембургският премиер Жан-Клод Юнкер надали си е представял развитието на европейските дела толкова негативно. След категоричното “не” на Тони Блеър на европейския бюджет и отрицателния вот на французите и холандците на референдумите за Европейската конституция Жан-Клод Юнкер, който така или иначе се слави със сухите си и цинични коментари, е вече не само огорчен, но и изморен.

Юнкер трябва да осъзнае, че вече не съществува онази стара Европа на поддръжниците на интеграцията, за част от която се смятат самият той и Люксембург в ролята си на европейска държава образец. Юнкер трябваше да забрави мечтата си да е първият дългогодишен президент на Европейския Съюз – пост, предвиден в текста на Европейската конституция, която като проект обаче е замразена поне до 2008-ма година.

В края на председателството си на Съвета на Европа Юнкер предупреди, че днешните политици нямат право да разрушат онова, което поколението преди тях е изградило с многобройни усилия. Той има предвид естествено британският премиер Тони Блеър, но също и Швеция, Холандия и някои от новите страни членки на Европейския Съюз. Защото всички те се застъпват за съществени промени в поетия от обединена Европа курс. Предстои воденето на дебати за този курс, за бъдещето на Европа като съюз или по-скоро като обединен пазар. Това е положителният сигнал на финала на люксембургското председателство. Европейският Съюз трябва да даде най-сетне дългоочаквания отговор на въпроса, кой път ще поеме европейският кораб с 25, скоро 27, а после дори 30 държави на борда си.

Чиста случайност е, че европейската криза избухна точно под председателството на Люксембург. За възникналите трудности не носят вина нито Юнкер като личност, нито усърдният му екип, техният мениджмънт през последните шест месеца бе повече от похвален. С невероятна точност и ефективност малката държава с едва 400 000 души население успя да се прави с подготовката и организацията на десетки съвещания, визити, конференции и срещи на високо равнище.

Малка утеха за люксембургския премиер, който между другото е и шеф на европейските министри на финансите, е осъществената реформа на Пакта за стабилност и растеж. Дали разводняването и облекчаването на строгите правила е добро дело, ще покажат идните години.

Юнкер ще наблюдава много внимателно работата на наследника си британския премиер Тони Блеър. Ще превърне ли Блеър в дела обещанията си за модернизиране на общността, на бюджета и целите й? Шест месеца са прекалено кратко време за осъществяването на толкова съществени реформи. Блеър  ще се нуждае при всички положения от подкрепата на унизения европеец от Люксембург.

Би било ирония на съдбата, ако точно собственият му народ го свали от европейската политическа сцена. Ако на насрочения за 10-ти юли референдум люксембургските избиратели отхвърлят европейската конституция, Юнкер ще подаде оставката си. Това би било горчиво поражение за него самия и невъзвратима загуба за цяла Европа.        



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter