Март'2010: "Има воля за реформи"; юли'2009: "Все още липсва достатъчен политически ангажимент"
Докладът на ЕК за напредъка на България по Механизма за сътрудничество и проверка от 23 март 2010 г. отчита, че през последните шест месеца България предприе редица важни инициативи, които показват воля за реформи.
Въпреки че достойнствата на тези инициативи могат да се преценят само след като те доведат до конкретни резултати, тези действия все пак сочат, че все по-ясно се признава необходимостта от съществени и далновидни реформи.
Същевременно докладът се спира на все още лошите резултати по отношение на съдебната система и функциите й да разследва, преследва и съди за корупция по високите етажи на властта и организирана престъпност.
Пълен текст на доклада - html.
От пресконференцията.
В сферата на съдебната реформа България предвижда подобрения в Наказателно-процесуалния кодекс, за да съкрати и оптимизира ефективността на следствието и съдебното производство. През последните шест месеца в България продължиха проверките на съдилища и прокуратури и те доведоха до многобройни препоръки и нарастващ брой дисциплинарни производства срещу магистрати. От средата на 2009 г. насам, в отговор на препоръки на Комисията, България предприе най-вече мерки за повишаване на обективността при годишното атестиране на магистратите. Резултатите от тези мерки обаче все още не могат да бъдат оценени. Похвално е също така, че повече дела за корупция по високите етажи се следят в рамките на мониторинга на съдебната практика, но въпреки това някои важни дела все още протичат неоправдано бавно.
През втората половина на 2009 г. репутацията на съдебната система бе подкопана от подозрения за тежка корупция при назначения на висши длъжности и тези случаи трябва да бъдат задълбочено проучени.
Цитати:
През последните шест месеца България предприе редица важни инициативи, които показват желание за реформа. Тези усилия са похвални.
Неотдавнашните усилия на България доказват все по-голямо признаване на необходимостта от задълбочени и широкообхватни реформи.
Реформите, препоръчани от Комисията през юли 2009 г., следва да се превърнат в национален приоритет.
остават малобройни резултатите, постигнати от съдебната власт по дела, свързани с корупция на високо равнище и организирана престъпност.
На 5 януари 2010 г. в София бе убит евентуален свидетел по важно дело, свързано с организираната престъпност.
Като цяло разглежданите от съда дела за организирана престъпност отбелязват слаб напредък от средата на 2009 г.
От средата на 2009 г. не е докладвано за издадени присъди за организирана престъпност.
Все още е необходимо цялостно разследване на твърденията за сериозна корупция, свързани с назначения на високи постове в съдебната система и засягащи членове на ВСС.
До лятото трябват действия по опасенията за конфликт на интереси и измами при усвояване на средства от фондовете на ЕС. Що се отнася до борбата с корупцията и организираната престъпност, България възнамерява да бъде по-ефективна в конфискуването на имущество, придобито от престъпна дейност, като прилага конфискацията към по-широк кръг лица, свързани с престъпния свят, освен в случаите когато законният произход на имуществото може да бъде доказан.
България взе решение също така да укрепи структурите на прокуратурата със създаването на съвместни екипи за разследване на корупция и организирана престъпност. Освен това България предприе структурна реформа на Националната агенция за приходите и агенция „Митници“ и започна работа по всеобхватна стратегия за борба срещу корупцията и организираната престъпност. Въпреки че напоследък се докладва за редица нови разследвания и повдигнати обвинения за корупция по високите етажи на властта и организирана престъпност, забавянето при важни дела продължава, а от средата на 2009 г. не е произнесена нито една присъда по знаково дело. През януари 2010 г. бе извършено още едно улично убийство, свързано с организираната престъпност.
Комисията призовава България да активизира още повече усилията си за реформи, за да постигне конкретни, измерими и съществени резултати. Реформите, препоръчани от Комисията през юли 2009 г., следва да се превърнат в национален приоритет и да бъдат предприети в повече области, за да се постигне пълно реформиране на съдебната власт. България следва да продължи усилията си за реформиране на наказателните процедури и за по-категорични действия за конфискуване на имущество. Освен това България трябва да укрепи капацитета на съдебната власт, за да покаже конкретни резултати при знакови дела.
До лятото на тази година ЕК ще представи следващата си подробна оценка на напредъка.
Настоящият доклад съдържа само актуализирана фактическа информация за напредъка спрямо последния доклад от 22 юли 2009 г. Днешният доклад съзнателно се въздържа от подробна оценка на постигнатите резултати по всеки показател, но прави кратък преглед на развоя на процесите от средата на 2009 г. насам. Причината е, че времето от юли досега се счита за твърде кратък срок за България да преодолее посочените през юли 2009 г. недостатъци, а Комисията - да преразгледа оценката си, която плез юли 2009 г. беше: "все още липсва достатъчен политически ангажимент за по-мащабни инициативи".
През лятото се отчиташе, че има "тласък на реформите" и постигнати "първи резултати" като нарастване на броя на делата за измами със средства от фондове на ЕС с последващи действия на съдебната власт, "окуражаваща статистика" за извършени проверки на съдилища и прокуратури, "известен напредък" в еднаквото прилагане на законодателството и по отношение на идентифицирането на забавяния при дела за организирана престъпност и корупция по високите етажи на властта. Обаче - пишеше още в юлския доклад - "на фона на продължаващите улични убийства и неуспехите със задържането на известни престъпници докладът заключава, че все още липсва достатъчен политически ангажимент за по-мащабни инициативи."
(По Rapid.)