ЕК: Румъния забавя реформите
Днес Европейската комисия публикува доклад и за напредъка на Румъния в областта на правосъдието и борбата с корупцията. Букурещ е наблюдаван по четири показателя.
В съдебната реформа се наблюдават само ограничени резултати, като в същото време не се отбелязва никакво реално подобрение на трудната ситуация с човешките ресурси в съдебната власт, а капацитетът на съдебната система е поставен под допълнително напрежение вследствие на нетните загуби на персонал. Проведените през втората половина на миналата година избори забавиха парламентарните дискусии по проектите на граждански процесуален кодекс и на наказателно-процесуален кодекс, които са важна следваща стъпка в съдебната реформа. Румъния продължава да предприема някои мерки за подобряване на съгласуваността на съдебната практика. Въпреки това все още не е постигната целта за общо и непрекъснато публикуване на всички съдебни решения. Подети са и други инициативи за подобряване на ефикасността на съдебните процедури посредством уравновесяване на работната натовареност на съдиите и прехвърляне на административни задачи на съдебни служители, но все още не могат да бъдат отчетени конкретни резултати.
По отношение на борбата с корупцията в доклада се изказва похвала за устойчивите убедителни резултати на Националната дирекция за борба с корупцията в разследването и съдебното преследване на случаи на корупция по високите етажи на властта и се отбелязва по-нататъшно консолидиране на постиженията на Националната агенция по интегритет по отношение на административните действия по случаи на несъвместимост, конфликт на интереси и необосновано забогатяване. Данните за предприетите действия по случаи на корупция на местно равнище сочат значително активизиране на дейността на местната прокуратура. В отговор на препоръките на Комисията Румъния е предприела някои мерки за засилване на координацията и мониторинга на националната стратегия за борба с корупцията за уязвимите сектори и местната публична администрация. Първият проект на предназначен за съдилищата наръчник за начините на подобряване на съгласуваността, пропорционалността и възпиращата сила на прилаганите за корупция санкции е в процес на обсъждане от практикуващите юристи. Продължаващите забавяния на дела за корупция по високите етажи на властта, както и непоследователните и снизходителни санкции, постановявани от съдилищата, обаче все още са важни предизвикателства за Румъния.
Комисията призовава Румъния да разгледа като въпрос от национално значение установяването на тясно и конструктивно сътрудничество между различните политически участници и съдебната власт, с което да се подкрепят нужните реформи. Румъния трябва по-специално да увеличи усилията си за бързо приемане на проектите на наказателно-процесуален и на граждански процесуален кодекс, както и на необходимото законодателство за прилагане и на проучванията на въздействието.
Комисията ще продължи да подкрепя Румъния в тези усилия и ще представи следващата си задълбочена оценка на напредъка до лятото на тази година.
Когато Румъния се присъедини към Европейския съюз (ЕС) на 1 януари 2007 г., в страната все още съществуваха някои слабости в областта на съдебната реформа и на борбата с корупцията, които можеха да попречат на ефективното прилагане на законите, политиките и програмите на ЕС и да не позволят на румънските граждани да се възползват в пълна степен от правата си като граждани на ЕС. Ето защо Комисията пое задължението в рамките на механизма за сътрудничество и проверка1 да помогне на Румъния да преодолее тези слабости, а също и да проверява редовно постигнатия от страната напредък по четири показателя, отнасящи се до съдебната реформа и борбата с корупцията. Тези показатели са свързани помежду си и трябва да се разглеждат в съвкупност като част от широкообхватна реформа на съдебната система и борбата с корупцията, за които е необходим дългосрочен политически ангажимент.
Докладите на Комисията по механизма за сътрудничество и проверка се публикуват два пъти годишно. Те се изготвят въз основа на информацията, предоставена от румънските органи, службите на Комисията, експерти в държавите-членки, технически експерти и гражданското общество.
В последния доклад, публикуван на 22 юли 2009 г., беше направена цялостна оценка на напредъка по всеки от четирите показателя. В доклада се отбелязваше, че Румъния е предприела ефективни мерки в отговор на опасенията, изразени от Комисията през февруари 2009 г., и че въз основа на предишните постижения е даден нов тласък на процеса на реформи, по-конкретно чрез приемането на нов граждански и нов наказателен кодекс. Тези положителни тенденции обаче все още не бяха твърдо установени и останаха откъслечни. Противоречивата съдебна практика, недостатъчният капацитет на съдебната система, несъгласуваността на законодателните мерки и особено липсата на недвусмислена подкрепа за процеса на реформи от страна на политическите партии продължиха да са основни предизвикателства за Румъния.
Тъй като времето, изминало след публикуването на този доклад, се смята за твърде кратък срок, за да може Румъния да коригира тези недостатъци, а Комисията - да преразгледа оценката си, настоящият доклад съдържа само актуализирана фактическа информация за напредъка. В него съзнателно не се дава подробна оценка на постигнатите резултати по всеки показател, а е представено резюме на развитието на ситуацията от средата на 2009 г. насам.
В рамките на механизма за сътрудничество и проверка за Румъния са определени следните показатели:
1. Да осигури по-прозрачен и ефикасен съдебен процес, по-специално чрез повишаване на капацитета и отчетността на Висшия съдебен съвет. Да наблюдава и да докладва за ефекта от новия граждански процесуален кодекс и новия наказателно-процесуален кодекс.
2. Да създаде, както е предвидено, агенция по интегритет, която да отговаря за проверка на имуществото и средствата, несъвместимостта и потенциалните конфликти на интереси и да произнася решения със задължителна сила, въз основа на които могат да се налагат възпиращи санкции.
3. Като се опира на вече постигнатия напредък, да продължи провеждането на професионални и надпартийни разследвания по обвинения за корупция по високите етажи на властта.
4 Да предприеме по-нататъшни мерки за предотвратяване на корупцията и за борба с нея, по-специално на равнище местно управление.