Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
20-07-2010

България и Румъния: смесен напредък в съдебната реформа и борбата с корупцията

Според тазгодишните доклади за усилията на България и Румъния да извършат съдебна реформа и да се справят с корупцията ситуацията в двете държави е различна. Докато България е положила усилия за извършването на реформи и е постигнала значими резултати, Румъния е изгубила устрема си и в доклада се посочват сериозни недостатъци в усилията ѝ за постигането на напредък, коментира Рапид. И в двете страни е необходимо ръководството на съдебната власт да поеме по-голяма отговорност в полза на реформата. За да дадат насока на този процес, докладите включват серия от конкретни препоръки, които двете страни трябва да изпълнят през следващата година.

Както в предходните доклади, анализът на Комисията се основава на оценка на напредъка на българските и румънските власти и на информация от държавите-членки, международни организации, независими експерти и различни други източници. Комисията осъществи няколко мисии в България и в Румъния, включително с подкрепата на експерти от други държави-членки. Докладите отчитат и отговорите на България и на Румъния на изготвените от Комисията подробни въпросници.

В доклада за напредъка на България се обръща внимание на силния устрем за реформи, който се забелязва след последния годишен доклад на Комисията от юли 2009 г. Според Комисията съществува политическа воля за реформа на съдебната власт и тя препоръчва на България да продължи да полага усилия в тази насока.

Страната прие подобрения в наказателните си процедури и успя да отчете увеличаване на броя на повдигнатите обвинения по случаи на корупция по високите етажи и случаи, свързани с организираната престъпност. Въпреки това прекалено малко са случаите, които са приключили в съда. Нужно е да се подобри професионалната практика на полицията, прокуратурата и съдилищата, за което ще бъде необходимо външно съдействие. Съдебната власт трябва да поема инициативата по-често и да проявява по-силно чувство на отговорност. Публичните средства трябва да бъдат по-добре защитени срещу измами и конфликт на интереси.

Новата стратегия на България за реформа на съдебната власт, която правителството одобри на 23 юни, е доказателство за наличието на политическа решимост за осъществяването на задълбочена реформа на съдебната власт. В стратегията се посочват настоящите недостатъци, които България трябва да счита за национален приоритет и които трябва да се преодолеят със съвместните усилия на политическите кръгове, съдебната власт и българското общество.

В доклада за Румъния се посочват сериозни пропуски в усилията на страната за постигането на напредък. Въпреки че Румъния отбеляза значителен напредък с приемането на Гражданския процесуален кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс, като цяло страната не е показала достатъчен политически ангажимент за подкрепа на процеса на реформи. Освен това ръководството на съдебната власт, изглежда, не желае да сътрудничи и да поема отговорност в полза на реформата. Неефикасният съдебен процес и непоследователната съдебна практика продължават да бъдат основните слабости на Румъния. Освен това отчетността на съдебната власт и дисциплинарните процедури трябва да се подобрят. Комисията приканва Румъния незабавно да преодолее тези слабости, за да се даде нов тласък на процеса на реформи. По-специално, Румъния трябва да изгради тясно и конструктивно сътрудничество между различните политически и съдебни участници в процеса и да насърчи ангажимента на съдебната система за реформи.

Измененията в закона за Националната агенция по интегритет, гласувани на 30 юни, представляват сериозна крачка назад. Законът излага на риск положителните резултати, постигнати от Националната агенция по интегритет, и поставя Румъния в безспорно нарушение на ангажиментите, поети при присъединяването ѝ. Комисията приканва Румъния да изпълни поетите ангажименти, като намери най-подходящите правни средства, с които да възстанови правомощията на Националната агенция по интегритет да прави предложения за действителното конфискуване на неоправдано натрупано богатство. Румъния следва да се стреми към изграждането на широка политическа подкрепа за прозрачността и действителната защита от корупция и конфликт на интереси.

След забавяне на парламентарната дейност Румъния отчете сериозен напредък през второто тримесечие на 2010 г. с приемането на 22 юни в парламента на Гражданския процесуален кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс. Освен това Министерството на правосъдието започна консултация относно стратегия за реформа на правосъдието. Подготовката за влизането в сила на четирите нови кодекса, планирано за октомври 2011 г., е важна възможност за цялостна реформа на съдебната система в Румъния. В подкрепа на този процес на реформи Комисията приканва Румъния да се опре на силната парламентарна поддръжка за процесуалните кодекси и да разгърне тази политическа воля и в други области.

И в двата доклада се признава необходимостта от допълнителна помощ и мониторинг от страна на Комисията в подкрепа на процеса на реформа в България и в Румъния, докато не бъдат изпълнени всички индикативни показатели и не бъде отменен механизмът за сътрудничество и проверка. За да помогне на двете държави-членки да съсредоточат усилията си за реформи, Комисията отправи препоръки към всяка от тях. Комисията ще продължи да подкрепя България и Румъния в усилията им за осъществяване на реформи и ще представи следващата си оценка на напредъка през лятото на 2011 г.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter