Дневник: България може да загуби 543 млн. евро по програма ИСПА
По вестник "Дневник" България може да загуби 543 млн. евро по програма ИСПА на Европейския съюз, се казва в междинния доклад за усвояването на средствата от еврофондовете за първите шест месеца на 2010 г., изготвен от Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове на Народното събрание, твърди вестник "Дневник". Както Портал ЕВРОПА съобщи, документът ще бъде представен днес.
Програма ИСПА приключва в края на годината. По нея се изпълняват 40 големи инфраструктурни проекти в областта на транспорта и водоснабдяването. Бюджетът й е 1.47 млрд. евро, като към началото на юли са изплатени близо 800 млн. евро. Според "Дневник" в доклада пише още, че до края на 2010 г. се очаква да бъдат платени още 137 млн. евро. Най-рискови са водните проекти. За една година усвоените средства по тях са се увеличили с 9%.
Изданието цитира: "Съществува реална опасност голяма част от проектите по ИСПА да не завършат до 31 декември 2010 г. и в този смисъл са идентифицирани като рискови. Основните рискове са свързани с нарастване на договорните стойности, вероятност от загуба на част от европейското съфинансиране и последващо увеличаване на средствата от националния бюджет и държавни кредити с цел успешното им приключване".
"Рано е да се каже колко ще загубим, защото в момента вървят преговори с Европейската комисия за удължаване на сроковете", коментира министърът по еврофондовете Томислав Дончев. Той припомни, че има принципно становище на ЕК за удължаване с една година на договорите за изпълнение на водните проекти на Кюстендил, Сливен и София, както и за изграждането на сероочистващите инсталации на ТЕЦ "Марица-изток ІІ". Принципно "да" има и удължаването с две години на срока за изграждане на втория мост над Дунав при Видин - Калафат.
Освен това се водят преговори за увеличаване с година и на сроковете за водните проекти на Варна, Шумен, Смолян и Балчик. Неофициално има съгласие от Европейската комисия, че част от водните проекти на Шумен и Балчик могат да се удължат с една година, а останалите дейности да се финансират по оперативна програма "Околна среда".
Има принципно съгласие и с пари от "Околна среда" да се довърши част от водния проект на София, а модернизацията на жп линията Димитровград - Свиленград - със средства от оперативна програма "Транспорт", посочи Дончев.
България все още не е изпратила официално исканията си за удължаване на сроковете по тези проекти в Брюксел. Очаква се това да стане най-късно през октомври.
За да продължи изпълнението на водните проекти, които трябваше да се финансират по ИСПА, министерството на околната среда е поискало в бюджет 2011 г. да бъдат заложени 231 млн. лв., каза заместник-министърът на околната среда Ивелина Василева. Тя уточни, че това е консервативна прогноза, която не отчита евентуалното удължаване на сроковете, за които в момента текат преговори с Еврокомисията.