Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
10-11-2010

Балканите не може да бъдат изгубени

Сорен Йесен Петерсен, Даниел Съвър за Ню Йорк Таймс

НАТО, САЩ и ЕС, ОССЕ се подготвят за срещи  на върха тази есен, но темата за Балканите може да развали доброто настроение. Миротворческият процес в региона постигна значителни успехи - края на войната в Босна, падането на режима на Слободан Милошевич и изгрева на демокрацията в Сърбия, независимостта на Косово, успешния предприсъединителен процес към ЕС за Хърватия. Но все още е възможен провал на Балканите и това притеснява американските и европейски партньори.

Три са основните проблеми в региона: Босна и Херцеговина е държавата, която продължава да е огнище на етническо напрежение, макар и без насилие, проблемите в отношенията Косово-Сърбия остават неразрешени, Македония е неспособна да се присъедини към НАТО или ЕС заради претенциите на Гърция по името й.

Проблемите на Босна се коренят в Конституцията, която бе приета под натиск преди 15 години на Дейтънските мирни преговори. Тя създава нефункционираща държава, която не може да се справи в многото изисквания както на НАТО, така и на европейското членство. Необходими са поправки, които да премахнат дискриминацията на етническа основа и да осигурят на правителството в Сараево автономност и авторитет, от които има нужда, за да преговаря с НАТО и с ЕС за членство.

Опитите за такива изменения на основния закон се провалят. Това, което Вашингтон и Брюксел трябва да направят, е да се срещнат преди и по време на предприсъединителния процес към ЕС. На последните избори в Босна бяха разкрити нови възможности за реформи.

Но и напредъкът на Сърбия към ЕС трябва да зависи от готовността й да настоява босненските сърби да си сътрудничат с мюсюлманите и хърватите за промени в Конституцията, така че европейското членство да се случи.

По отношение на Косово Общото събрание на ООН през октомври препоръча да се започнат преговори между Белград и Прищина относно практическите въпроси (като например търговията, енергетиката, околната среда, здравеопазването, граничните съоръжения и изчезналите лица). Разговорите трябва да бъдат проведени с подкрепата на ЕС и САЩ. Въпреки това Белград ще се опита да използва преговорите, за да предложи „корекции" в косовските граници.

Това действие на Сърбия е опасно и ще предизвика гранични въпроси на Балканите, особено в Македония и в Босна, както и в населените с албанци райони в Южна Сърбия и Черна гора.

Сърбия и Косово трябва да се придържат към създаването на добри отношения по редица практически въпроси на основата на взаимно уважение. Това е и едно от изискванията за присъединяване към ЕС.

От своя страна правителството в Скопие е изправено пред трудна битка срещу Атина, относно името "Македония". Гърците настояват, че те имат права върху него. Без да разреши този спор Македония няма да може да стане член нито на НАТО, нито на ЕС.

Брюксел и Вашингтон трябва да помогнат за разрешаването на този проблем, който продължава от 1991 г. Тогава Македония обяви своята независимост. От своя страна Атина не е в добра позиция да спори с Брюксел сега, тъй като отчаяно се нуждае от икономическата подкрепа на ЕС.

При условие, че Скопие е готово да добави приемлива географска квалификация към името си, ЕС може да  определи  дата за началото на преговорите за присъединяване. Този ход допълнително ще стабилизира страната и ще създаде силен стимул за Скопие и Атина да се споразумеят.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter