Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
12-01-2011

Другият дефицит на Унгария

По "Икономист" Европейският съюз разполага с малко средства, с които да предотврати подкопаването на демокрацията от страна на унгарските лидери.

Ротационното председателство на Европейския съюз е, за щастие, нещо силно отслабено, в резултат от Лисабонския договор. Минало са дните, когато страните начело на срещите в ЕС за шест месеца се опитваха да надминат пищните събития на останалите, когато изтънчена кухня и комюникета хвалеха малките им мании. Срещите на върха сега са по-еднообразни, провеждат се в Брюксел и са водени от постоянен председател, в момента - Херман Ван Ромпой.

Председателството на Белгия, което приключи току-що, беше пример за начина по който без да бие на очи беше начело на делата в Европа, подпомогнато от липсата на подходящо управление от месец юни насам. На 1 януари дойде ред на Унгария, която никога не е имала намерение да бъде умерена. Случаят е ознаменуван от огромен банер на пистата на летището в Будапеща. Председателството предлага на малка бивша комунистическа страна възможността да се рекламира. Свадливият министър-председател на страната Виктор Орбан също пожела да улови момента на славата.

Орбан обаче не си даде сметка, че ще бъде толкова грубо осмян, в момента, в който се появи на сцената. Забравете европейските му цели, като реформа на еврото, по-голяма енергийна сигурност и общоевропейска програма за интеграция на ромите; светлините на прожекторите сега са насочени към случващото се във вътрешната политика на Орбан.

На 21 декември партията му Фидес прие втората част от спорно законодателство, което поставя медиите под надзора на нова служба, която има правомощия да налага големи глоби за зле дефинирани нарушения като нарушаване на "човешкото достойнство". Всички членове на органа бяха посочени от Фидес, докато партията има само две-трети мнозинство в парламента.

Партията обяви, че няма желание да пречи на медийната свобода, като цитира историята си на политическа сила, която се противопоставя на съветския комунизъм. Въпреки това опозиционните вестници излязоха с празна първа страница в знак на протест. Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) изрази тревога. Германия, Франция и Великобритания също изразиха притесненията си по случая. Външният министър на Люксембург Жан Аселборн заяви, че случилото се "повдига въпроса за това дали такава страна е достойна да води ЕС". Един немски вестник нарече Унгария Führerstaat.

Ако фурорът беше предизвикан само от медийните закони, Орбан можеше да се размине с твърдението, че мерките са взети от закони на други демократични държави. Но действията му тревожно изглеждат като най-новата част от кампания за отслабване на независимите институции и централизиране на властта. Пал Шмит, привърженик на Фидес, беше назначен и за президент на страната. Следвайки "патриотична" икономическа политика, правителството отхвърли предписанията на МВФ, нападна частните пенсии, предприе действия за замяна на фискалния съвет, който оказва надзор над бюджета, опита да отнеме поста на управител на централната банка и ограничи правомощията на конституционния съд.

Еднократните "кризисни" данъци обезпокоиха чуждестранните инвеститори и предизвикаха въпроси от страна на ЕС. Пропагандата върху обществените сгради парадно съобщава, че Унгария едва сега е възстановила самоопределението си, въпреки че страната е свободна от две десетилетия.

Това не е възвръщане на към тоталитаризма. Но разграбването на власт от страна на унгарското правителство поставят труден въпрос. Ако една страна се движи по подобен път, тя би ли могла да се присъедини към ЕС? Вероятно не. Но в насърчаването на демокрацията, ЕС има по-малко влияние върху членовете си, отколкото върху страните-кандидати. Както каза един дипломат: "За да се присъединиш към ЕС, трябва да миришеш на рози. Но ако си член и започнеш да вониш, няма кой да те накара да се изкъпеш."

Обонянието на Ромпой със сигурност му измени, когато той посети Будапеща, за да отпразнува председателството на Унгария в деня, в който беше приет медийният закон. Той заяви че Орбан му е направил "отлично впечатление".

Европейската комисия набръчка нос и поиска пояснения от Унгария, но не иска да спори след преживяното унижение през месец септември, когато се оттегли от съдебната битка с Франция за експулсирането на ромите.

Еврократите твърдят, че е малко вероятно Унгария да бъде съдена в Съда на ЕС, въпреки че хартата с основните права на ЕС посочва, че "свободата и плурализма на медиите трябва да бъдат спазвани". Комисията заяви, че това е ограничено до действията на институциите на ЕС и държавите, които прилагат европейското законодателство, но не се отнася до вътрешната политика на страните, дори ако, какъвто е случаят в Унгария, двояки мерки бъдат включени към закони, които транспонират европейски директиви.

Евродепутати социалисти представиха взривоопасна възможност: временно прекратяване на правото на глас на Унгария за "сериозно и продължително нарушаване" на основните ценности на ЕС, сред които са "свобода, демокрация, равенство, върховенство на закона и спазване на човешките права." Засега нито една страна не показва готовност за предприемането на толкова драстични действия.

А загрижените еврократи казват, че компенсации могат да се търсят от Европейския съд по човешките права в Страсбург, което обаче е институция на Съвета на Европа, а не на Европейския съюз.

Демократичният дефицит

Така правилата на ЕС се оказват странно изкривени. Кризата с еврото води до по-тежка система за наблюдение на икономиките в страните, с ранни предупреждения и санкции за контрол на фискалните дефицити. Въпреки това няма механизми, които да предотвратят демократични дефицити. Вярно е, че демокрацията не може да бъде количествено измерена, както публичните заеми. Но ЕС може да се нуждае от това да намери начин да приложи минимални политически стандарти, особено ако радикалните виждания бъдат допълнително подсилени от икономическата криза и от исканията на ЕС за по-големи икономии от всякога.

Натискът от останалите държави е най-добрият отговор. Политически бойкот от типа на този, приложен на австрийските министри, когато крайно дясната Партия на свободата на Йорг Хайдер се присъедини към правителството през 2000 е неподходящ към настоящия момент. Вместо това, европейските лидери трябва да бъдат по-категорични. На публични и частни срещи, на министерски срещи и официални приеми трябва да се съобщава на Орбан, че е необходимо той да промени посоката на управление. От администрацията на Ангела Меркел заявиха, че като страна начело на ротационното председателство "Унгария естествено носи особена отговорност за образа на Европейския съюз като цяло."

В центъра на вниманието през следващите шест месеца, Орбан е по-уязвим. Председателството може да се окаже проклятие за него, но и благословия за демокрацията в Унгария.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter