Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
20-03-2006

МЕДИАПУЛ: НАД 320 МЛН. ЛВ. СА ИЗТОЧИЛИ ПАРТИИ ЧРЕЗ ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ

Фирми платили 55 млн. лв. подкупи за осигуряване на договори, сочи Центърът за изследване на демокрацията (ЦИД)

Петдесет и пет милиона лева подкупи са платени от фирми за осигуряване на договори за обществени поръчки през миналата година. Средният размер на подкупа за политическа поръчка е 7,4% от стойността на договора. Това са данните от годишния доклад на Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД), който ще бъде представен във вторник.

В него се посочва, че финансирането на политическите партии и на предизборните им кампании през миналата година е ставало чрез обръчите от фирми около тях, предимно конкурсите за обществени поръчки.

След това спечелилите конкурса фирми връщат част от парите като рента на организаторите на обръчите и от там парите отиват в партийните централи.

По този начин само през миналата година партийните обръчи са отклонили към себе си между 320 и 370 млн. лева държавни средства.

ЦИД констатира, че институционализирането на тези приятелски кръгове създава нелигитимен контрол на партиите върху важни сектори от икономиката и осигурява наказателна неприкосновеност на участниците.
За миналата година обществените поръчки са нараснали драстично до 3, 3 млрд. лева или над 31% от националния бюджет. На първо място е община Варна с 199 договора за обществени поръчки. За София тези поръчки са два пъти по-малко.

Според данните от доклада, срещу 130 корупционни прояви месечно за половин година са осъдени само 72-ма души – те са получили предимно условни присъди, най-голямото наказание е 3 години затвор.
В същото време обаче се отчита, че у нас се наказва основно дребната корупция, а ефективността на наказателната политика срещу корупцията е твърде ниска.

Такива са заключенията и на Европейския съюз, който настоява да види дадени на правосъдието случаи на корупция по високите етажи на властта.

След като в периода 1998-2004 г. е отбелязан постепенен спад на реалната и потенциалната корупция, през 2005 г. броят на случаите на оказан корупционен натиск от страна на служители и на реално осъществените корупционни сделки се връща към по-високите средни стойности, характерни за периода 1999 – 2001 г., смята ЦИД.

През 2004 г. е достигнато най-ниското измерено равнище на осъществени корупционни сделки от 80 000 броя средно на месец. Причина за това, според института, е засилването на натиска на гражданското общество и на бизнеса.

В сравнение с 1998 г. през 2005 г. административната корупция сред населението в страната е приблизително два пъти по-ниска. Средномесечният брой измерени осъществени корупционни сделки през 2005 г. е 120 000 - 130 000.

Равнищата на потенциална и реална административна корупция в стопанската сфера са два пъти по-високи, отколкото при населението и остават устойчиво високи през последните пет години.        

Корупционният натиск върху бизнеса се повишава през 2005 г. Тенденцията е за намаляване на дела на фирмите, които дават подкупи, което най-много се очертава в сферата на частния сектор и по-специфично в банковото кредитиране и е свързано с развитието на пазарните институции и със стабилния икономически растеж в страната.

Корупцията в стопанската сфера се съсредоточава в сферата на обществените поръчки, концесиите, фондовете на ЕС, източването на ДДС, както и съответните назначения в изпълнителната и съдебната власт, имащи за цел улесняване на корупционните схеми и осигуряване на наказателна неприкосновеност.

От ЦИД посочват, че приемането на новата новата правителствена стратегия срещу корупцията през януари 2006 г. открива нови възможности пред антикорупционните реформи в България. Те се свързват и със създаването на нова комисия по превенция и противодействие на корупцията, която ще изработва държавната антикорупционна политика и ще контролира изпълнението на стратегията и динамиката на корупцията в страната.

Институтът е бил поканен от правителството при изработването на новата стратегия, заедно с други неправителствени организации. В съобщение на ЦИД се казва, че правителството е приело по-голямата част от предложенията на гражданския сектор, най-важните от които са свързани с предотвратяване и противодействие на политическата корупция, измамите с ДДС, унифициране и периодично актуализиране на статистическа информация за образуването и хода на наказателните дела за корупционни престъпления въз основа на единна система от показатели и възлагането на по-големи правомощия на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.

Не бяха включени препоръки, засягащи конфликта на интереси, мерки срещу корупцията в стопанската сфера и за финансова децентрализация.

Новата стратегията за прозрачно управление, превенция и противодействие на корупцията (2006-2008) се приема непосредствено преди решаващия доклад на Европейската комисия през май, като борбата с корупцията е една от най-строго наблюдаваните области.

публикуването през май на доклад на Европейската комисия за напредъка на България. Докладът ще бъде решаващ за членството на страната в ЕС през 2007 г., а корупцията ще бъде една от най-строго наблюдаваните проблемни области.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter