ДРУГИТЕ ЛОБИСТИ
Портал ЕВРОПА се свърза с някои от водещите агенции, предоставящи консултантски и PR-услуги на ниво Европейски съюз, след като МВНР обяви резултата от обществената поръчка, спечелена от I. J. International Ink. На специализирания сайт EurActiv.com са изброени много компании. Сред тях не фигурира I. J. International Ink, нито друга фирма с лице за контакт Shimon Sheves. (между другото имейл адресът, посочен в сайта на обществените поръчки, не е регистриран - sheves.com е свободен за закупуване).
Вторият кандидат за тази обществена поръчка обаче фигурира в този списък – установи проверка на ЕВРОПА.БГ.
Преди всичко ще уточним, че всяка от компаниите в списъка на EurActiv.com се занимава всекидневно с десетки кандидатствания по десетки обществени поръчки в най-различни държави. България не е на едно от челните места сред тях, най-малко пък в сферата на лобизма и обществените комуникации.
Заради деликатността на темата експертите, с които разговаряхме, не пожелаха да бъдат назовани и изрично цитирани.
Малцина от водещите имидж-мейкъри в Брюксел, с които ЕВРОПА.БГ се свърза, познават в детайли механизмите около българските обществени поръчки. Те бяха категорични, че решението кой печели една или друга обществена поръчка е както суверенно право, така и политическа и управленска отговорност на съответната държавна администрация, обявила търга.
Често срещана реплика в нашите разговори беше, че както решението, така и критериите за оценка, са “в ръцете на възложителя” – изискванията, критериите за оценка и крайното решение “са в логическа зависимост от това, което ведомството всъщност желае да постигне” като резултат с възлагането на поръчката... Подобно обобщено разсъждение на експертите, с които Портал ЕВРОПА.БГ разговаря, обикновено завършваше с думите, решението е нормално, имайки предвид критериите. И последствията.
Едва ли може да се очаква, че процедурата ще бъде съдебно атакувана отвън като опорочена или свързана с корупция, като за подобно наше заключение има поне две причини – от една страна, консултантските компании не биха искали да горят мостовете си за бъдещи обществени поръчки и въобще за работа в и с България, и от друга – хората, с които разговаряхме, са експерти по европейска комуникация и лобиране, но не са наясно с правилата и законовата уредба в България, регламентираща подобни търгове. Затова и се въздържат от употреба на квалификации като “(липса на) прозрачност”, “корупция” и “обжалване”. Освен това те не са кой знае колко много в течение с обществените реакции у нас, последвали обявяването на решението за Шимон Шевес.
Самата личност Шевес е известна в Брюксел. Когато на професионалните политически посредници и комуникатори се каже името Шевес, те веднага казват “Ицхак Рабин”. Лицето за контакт от българската обществена поръчка има репутацията на човек, свързан с близкоизточните процеси. Никой от хората, с които ЕВРОПА.БГ разговаря, не можа да назове конкретна имиджово-комуникационно-посредническа дейност, с която Шимон Шевес се е занимавал наскоро на ниво Европейски съюз. Нито пък местоположението на някой от офисите на регистрираната на Вирджинските острови компания.
Събеседниците ни допускаха, че компания / личност извън тяхното съсловие, може би пък би била в състояние да помогне. Особено ако става дума за кауза, която излиза извън периметъра на техния професионален кръг.
Портал ЕВРОПА.БГ завършваше всеки от разговорите, проведени днес, с един и същи стандартен въпрос – какво прогнозират професионалните PR-експерти за приемането на България в ЕС. Отговаряха ни, че в момента Съюзът има далеч по-важни неща за неотложно решаване, а темата “разширяване” почти е снета от реалния дневен ред на институциите на ЕС като е оставена “на произвола” на политическите решения. В момента по-вълнуващи в дневния ред на ЕС са теми като конкуренцията, въобще икономическото развитие. Държави като Индия и Китай например били по-приоритетни за Брюксел, отколкото България и Румъния.
Така че – смятат нашите събеседници – е трудно да се каже какво ще стане с нашето присъединяване.