Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
29-03-2006

ИЗВАДКИ ОТ ДОКЛАД НА КЛАУС ЯНСЕН ЗА ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ – ЕДИН ОТ ДОКЛАДИТЕ ПО ПАРТНЬОРСКАТА ПРОВЕРКА “ПРАВОСЪДИЕ И ВЪТРЕШНИ РАБОТИ”

Експерт – криминалистът Клаус Янсен, с 34-годишен опит в германската полиция, смята, че НСБОП, ако не е водеща, то поне трябва да се включва, при  разследването на поръчковите убийства.

Янсен е автор на един от докладите по партньорската проверка “Правосъдие и вътрешни работи”, писан в периода 22-24 февруари – по време на показното убийство на Иван Тодоров – Доктора в София. Той е писал за борбата с организираната престъпност.

В доклада му пише, че при срещите му в НСБОП е очаквал да види повече “ентусиазъм и отдаденост” към новите подходи за противодействие на организираната престъпност, които да са породени от новия НПК и новия ЗМВР. “Понякога събеседниците не изглеждаха убедени” – заключава експертът и пише, че много пъти е чул фразата “ЕК иска от нас да направим”. Според Янсен, “(те) понякога имаха възражения срещу позицията на ЕС”.

Експертът Клаус Янсен работи в Bund Deutscher Kriminalbeamter – Rheinbach и по време на мисията си в България, е провел 21 срещи, сред които с главния прокурор Велчев и вътрешния министър Петков.  

Янсен се опитвал да поиска допълнителна или по-различна информация, но щом прекъсвал предварително подготвените изказвания на хората, с които се срещал, те реагирали с нежелание. Понякога му казвали, че това, за което пита, е класифицирана информация.

В коментар за новия български НПК, криминалистът отбелязва, че агентите по случая няма да могат да се явяват като свидетели и да дават показания пред съда. “Това е доста уникална правна конструкция”, констатира той.

Янсен пише, че са му казали, че НСБОП не разследва поръчкови убийства, а това се прави “от местния отдел Убийства”. Той е попитал как се прави необходимият анализ на оперативната информация, за да се свържат тези престъпления с организираните престъпни групи. “Въпросът ми остана без отговор”, пише Янсен и допълва, че е научил с изненада, че НСБОП не работи по “комбинирани случаи на наркотици и пране на пари”.

Било му казано, че тъй като в България повечето от транзакциите се основават на парични разплащания, прането на пари във връзка с трафика на наркотици не може да бъде доказано. Категориите на ЕС това отношение са погрешни. За наркотици може да се плати в брой в Истанбул, да преминат транзитно през България и да бъдат доставени в Европа. Какво може да докаже едно разследване в България? Когато експертът препоръчва проследяване на кешовите плащания, подходът не бил одобрен. Според OLAF до 30-50% от всички подозрителни финансови транзакции са свързани с трафика на наркотици.

Трафикът на хора е един от най-големите проблеми на организираната престъпност за България. Много правителствени и неправителствени организации в Европа се занимават с този проблем. Експертът бе изненадан да научи, че това схващане не се споделя от представителите на НСБОП. Те виждат как жени от България се възползват от либералното законодателство в ЕС, за да изкарват прехраната си чрез проституция. Всички те идват от много бедни региони. “Повечето жени реално знаят каква работа да очакват; повечето от тях са проституирали в България. На тях им се помага да стигнат до Европа и често сменят страната, тъй като се опитват да избегнат престой повече от 3 месеца. Те започват да се оплакват едва, когато възникнат проблеми в страната домакин”. Това обяснение не отговаря на сериозността на тези престъпления.” – пише още експертът на Европейската комисия. 

Експертът беше още по-изненадан по време на срещата при Главния прокурор, когато неговият заместник, г-н Манчев, в контекста на актуалното към онзи момент поръчково убийство в София, започна да спори за общия брой на поръчковите убийства. От страна на ЕК се борави с цифрата 173 поръчкови убийства (в т.ч. и опитите за такива), за периода 1992 – 2005 година. Като се позова на проучване за периода 1999 – 2005 г., г-н Манчев твърдеше, че са станали само 95 убийства. Спорът по броя на убийствата въобще не е важен. Проблем е самият факт на извършване на въпросните убийства от години. Дестабилизирането на морала на обществото, включително морала на полицията, е дори по-голям проблем, който трябва да бъде решен, и който проблем само България може да реши. Отношението към проблема, отдаването на работата предопределят успеха в борбата с организираната престъпност. НСБОП като че ли вместо проактивно, взема само реактивно отношение по въпроса. В много от дискусиите събеседниците на експерта казваха, че изчакат да получат сигнали.

Точните препоръки на експерта във връзка с новия НПК и към НСБОП вижте в рубриката "Актуално".

По темата



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter