Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
06-04-2006

ЮЛИАНА НИКОЛОВА, ДИРЕКТОР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ИНСТИТУТ: БЪЛГАРИЯ ЩЕ Е ПЪРВАТА СТРАНА С ПРЕДПАЗНА КЛАУЗА

Мнозинството в НС и кабинетът трябва да поемат отговорност, ако ни я наложат


От последната реч на комисаря по разширяването Оли Рен става ясно, че България трябва да прави нови промени в конституцията си едва ли не за 25 дни. Възможно ли е да се вместим в такива срокове?
- Е, не точно за 25 дни, но Европарламентът препоръчва до края на годината да се променят текстовете, които будят притеснения и у експертите, и у комисията. Впрочем, всички опасения, които ни бяха казани сега, отдавна бяха изговорени от българските академични и експертни общности. И бяха изпратени до Народното събрание. А сега се оказа, че народните представители са силно изненадани. Само те, никой друг.
- Проблемът е  по каква процедура ще поправяме за пореден път конституцията си?
- Думата за това имат конституционалистите. Проблемът е, че следва нов кръг от съгласуване между политическите сили и представителите на съдебната власт, за това каква съдебна система искаме да имаме. И не че не може да се случи такова нещо. Но то пак е въпрос на политическа воля. В предварителната оценка на комисаря Рен най-много ме впечатли едно изречение, което, за съжаление, не беше за България. В него се казва: "Румъния за първи път демонстрира, че никой в тази страна не стои над закона." Съвсем не е задължително България да успее да демонстрира подобно нещо единствено чрез промените в основния си закон. Повтарям, че е важно да се усети политическата воля.
- Откъде идва това усещане за безволие в момента?
- Ако слушаме политиците, всички са преизпълнени с решимост. Само че аз нямам  усещане за екипност в правителството и в парламентарното мнозинство. Само екипът дава силна воля за силно действие. А сега всеки сякаш говори от свое име. Вчера бяхме свидетели на грозни прехвърляния на топката за това кой ще е виновен, ако ни наложат предпазна клауза - дали правосъдният или вътрешният министър. От своя страна, министърът на земеделието казва, че ако ни наложат предпазна клауза по вътрешен пазар, тя ще е не заради земеделското министерство, а заради агенцията по храните, която пък  била в правомощията на здравния  министър. Такова нещо не помага на никого. Министерският съвет е колегиален орган, решенията се вземат колективно. Отговорността се носи екипно. Но в държавата липсва единомислието и единното говорене. Предпазната клауза няма да бъде наложена на министрите, а на България.
- Но кой все пак конкретно трябва да признае вина, ако ни наложат предпазна клауза?
- Правителството и управляващото мнозинство в парламента. Така е във всяка парламентарна република.
- Може ли да се говори за провал, ако влезем в Европа по начина, който се очертава?
- Не, не бива да говорим за провал. Но е обидно за държавата. Защото досега такава клауза не е налагана на никого. Ние ще сме първият случай. Това ще е изключително лош удар по имиджа на държавата. Но през юни Европейският съвет все пак трябва вземе  решение дали България и Румъния ще станат членове на ЕС на 1 януари 2007 г. Възможно е и разделянето на двете страни. Яснота обаче е нужна, защото ЕС трябва да започне да подготвя бюджета си за 2007 г.  Разликата от това дали България и Румъния ще са вътре или вън е цели 2 млрд. евро. Ако бъдем приети, предпазните клаузи могат да бъдат задействани и три години след датата на членството ни. Ако комисията прецени, че в определени области сме демонстративно неподготвени да спазваме определени норми и стандарти,  може да прибегне до такава мярка. За нас най-доброто, разбира се, би било да влезем на чисто, без ограничения въпреки всички негативни оценки и предупреждения, въпреки това, че в мониторинговите доклади се съдържат т.нар. "червени области". Но и Полша имаше девет "червени области", а  влезе без рестрикции. Важно е усилията на правителството, на мнозинството, на администрацията, да бъдат насочени към  членството ни от 1 януари 2007-ма. Така че нека мислим как да не ни наложат предпазна клауза, а не какво ще стане, когато ни я наложат.
- Нямате ли си свои доверени източници, които да ви подшушнат какво точно ще ни се случи?
- Имаме, разбира се. Ние сме българска неправителствена организация. Ако влезете в нашия портал europe.bg, ще видите, че правим интервюта с евродепутати, с министри. Интересуваме се от сигналите, които при това не са еднократни. Използваме и всичките си връзки със страните-членки, които в крайна сметка решават какво да се случи след предложение на комисията. Знаете ли, дори в рамките на една политическа сила в Европарламента често се чуват различни оценки. Но общата нагласа според мен е, че България ще влезе в ЕС на 1 януари 2007. Обаче също така обща е нагласата, че това ще стане с предпазна клауза. Тя дава възможност комисията да наблюдава реформите и да вземе мерки, ако се отклоняваме от поетите ангажименти. Освен това предпазната клауза по глава "Правосъдие и вътрешен ред", от която зависи борбата с организираната престъпност, с трафика на хора и с корупцията, би успокоила общественото мнение в най-чувствителните страни на ЕС. Комисията има интерес да покаже, че държи нещата под контрол.
- Сигурно и вие сте чували гласовете, които твърдят, че европейците просто си играят с нас и ни предупреждават толкова шумно, за да тушират недоволството срещу разширяването в някои от страните на ЕС…
- Разширяването се извършва в определен контекст. В 2004 г. ентусиазмът беше по-силен от страха. Като останахме  във  формулата 10 плюс 2, ние поехме риска да изпитаме на гърба си умората от разширяването. Налице е и разочарование, че новите страни-членки не са толкова изрядни, колкото се очакваше да бъдат. От друга страна, европейската конституция не дава гаранции, че Европа е такава, каквато я виждат нейните граждани. Тези фактори предполагат по-високата степен на критичност към нас. Но пък очаквал ли е някой, че  ще бъде друго? Жалкото е, че малко хора разбраха какво точно се крие в натъжаващата новина от 2001 г., че България ще остане във втората вълна. Сега не трябва да даваме никакви поводи да се подклаждат съмненията към нас, особено в страни като Австрия, в които подкрепата за България е по-ниска. Наскоро гледах по БНТ едно предаване за български деца, просещи по улиците на Виена. Полицията ги събира, връща ги на България съобразно собствените си закони и след известно време същите тези деца са пак по същите виенски улиците. Нали разбирате, че не  събуждаме кой знае какво доверие, че ефективно се борим с проблемите си?
- Каква е тази нова система на мониторинг, която била въведена изключително и само заради нас?
- Системата с така наречените съвместни проверки по различните сектори се въведе малко преди началото на 2000 г. Ако сега се различава малко,  то е в това, че предишните десет подписаха договора си на 25 април 2003, а на 1 май 2004 станаха членове на ЕС. Т.е. имаше време само за един мониторингов доклад. Но от подписването на договора до членството България я делят повече от 2 години и половина. Това налага повече и по-сложни проверки. За съжаление, ние оставихме голяма част от ангажиментите за най-последния момент. Това поражда съмнението, че няма да успеем да се справим.
- Част от общественото мнение смята, че този тип конкретни препоръки за това колко действащи политици трябва да бъдат съдени, са намеса в работата на българския съд. Вие как мислите?
- Не съм чувала да бъдат натрапвани конкретни цифри. И съм много сериозен противник на говоренето, че трябва да отчетем напредък под натиска на Европейския съюз. Като граждани ние трябва да сме сигурни, че в държавата трябва да има справедливост и че всеки получава заслуженото, ако е престъпил закона. И че правилата са за всички. Нима имате такава увереност?! Погрешно е схващането, че Европа предрешава съдебни дела и се меси в правораздаването ни. Ако тази теза се поддържа умишлено от медии и публични фигури, значи нищо в България няма да се промени. Никой няма пред вид инсценирането на показни процеси. По-добре е вместо да говорим големи приказки, да ценим повече малките стъпки в правилната посока: спазването на правилата, но от всички. Вчера видях на улицата главния прокурор без охрана. И си помислих, че това е добра стъпка. Него не го е страх. Пожелавам му да продължи така. За да ни убеди и нас, че съдебната система в България работи; че в нея има ефективно правосъдие и че може да бъде част от европейското пространство на сигурност, свобода и справедливост.
- Вярно ли е, че отлагането е по-малко опасно от предпазната клауза?
- Чувам такива мнения, но дълбоко не съм съгласна с тях. Защото демотивацията на обществото ни при отлагане ще бъде много по-жестока. Докато предпазната клауза, освен че е удар по имиджа, не ни допуска само до определени сфери като приемането на решенията по граждански и наказателни дела. Но тази част по-малко ще се усети от гражданите. Затова пък ще имаме свободата за движение на хора и на стоки, за предоставяне на услуги. Отлагането ще доведе до това, че за още една година няма да имаме достъп до тези свободи.
- Чух депутата от БСП Михаил Миков да казва иронично в едно предаване: "Е, нали не смятате, че ако един български съд ви разведе, разводът ви няма да се признае в Европа". Прав ли е?
- Едно решение на граждански съд, разбира се, ще бъде признато и при предпазна клауза. Но ще ви се наложи да преминете през цялата процедура, която и сега ви се налага да извървите като български гражданин извън ЕС. Ако обаче не ни сложат предпазна клауза един френски съд автоматично ще приеме решение на български съд. Това ще е голямо улеснение.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter