ЗАПАДНИТЕ МЕДИИ ПОСВЕЩАВАТ НЕДЕЛЯ НА БЪЛГАРИЯ
"Всекиден": Статии за кражбите на металите, студентските бригади и обирите по р. Дунав.
Неделните издания на битански, френски и американски медии са посветили обширни материали за България. Франс прес публикува днес материал за повишаването на изкупните цени на металите в пунктовете за събиране на вторични суровини в България, пише БТА днес. Според френската медиа това е тежък проблем за националната ни железопътна компания, тъй като води и до увеличаване на кражбата на релси и други метални части, именно с цел рециклиране.
"Нарастването на цените на металите автоматично води и до повече кражби на релси, свързочни части, семафори и, най-вече, на медни електрически кабели, които са най-скъ", обяснява пред агенцията Румен Колев, директор на отдел "Управление на кризи и вътрешна сигурност" в Националната компания "Железопътна инфраструктура".
Компанията, която стопанисва 4500-те километра железопътни линии в България, е претърпяла тази година 772 кражби само до юни, при условие, че броят им е бил 986 за цялата 2005 и 1152 през 2004 г. Пресата редовно съобщава за сензационни удари, при които, например, са били откраднати 13 тона релси от влак, транспортиращ метали за рециклиране, или 3000 метра кабели с високо напрежение, отбелязва агенцията.
Крадците не се свенят да посягат дори на национални светини, коментира Франс прес. Колев припомня, че един ром е починал тази година от токов удар, докато се е опитвал да открадне кабел с високо напрежение, който захранва железопътна линия близо до София. "Кражбите предизвикват закъснения на влаковете и излагат на опасност пътниците и товарите", предупреждава той.
Франс прес отбелязва, че основна мишена за крадците са влаковете,транспортиращи метали за рециклиране. Банди, състоящи се от по 15-20 човека, поставят препятствие на релсите, принуждават влака да намали скоростта, качват се на него и изхвърлят на земята толкова метали, колкото успеят, обикновено между три и четири тона, обясняват експерти.
Агенцията обръща внимание и на това, че компаниите за рециклиране на вторични суровини са длъжни да попълват формуляри за произхода на металите и повечето спазват правилата. Съществуват обаче малки нелегални предприятия, където откраднатите метали се претопяват, преди да бъдат препродадени на компаниите за рециклиране, обяснява Валери Накев, началник на сектор "Лицензиране и контрол на търговската дейност с отпадъци и отломки от черни и цветни метали" към министерството на икономиката и енергетиката.
Този занаят е доходоносен в една страна, където бедността е широко разпространена, по-специално сред ромите, посочва още Франс прес. Накев обяснява пред агенцията, че крадците печелят между 100 и 200 лева от едно парче релса и дори има хора, които крадат от складовете, където се съхраняват предназначените за рециклиране метали. Между 2000 и 2004 г. най-засегнати бяха националните електрическа и телекомуникационна компании, но през последните две години проблемът е станал най-сериозен за железниците, отбелязва експертът.
Накев обръща още внимание, че по-голямата част от крадците са непълнолетни роми, които не могат да бъдат осъдени. Хванати на самото местопрестъпление, те твърдят, че са намерили парчето и тъкмо са щели да го върнат, разказва той.
"Пиратите се завръщат в Европа", публикував неделното си издание "Сънди телеграф" кореспонденция на пратеника си във Виена Боян Панчевски. "В безлунна нощи те плъзгат малките си лодки покрай кораба и се качват на борда, използвайки абордажни куки и въжета, за да оберат всичко, което им попадне в ръцете, преди да изчезнат в тъмнината. Това не е сцена от новия филм "Карибски пирати", а последният от серията инциденти по река Дунав", пише авторът на статията.
Панчевски допълва, че при един от обирите в румънския град Галац този месец крадците са са качили на борда на ферибота "Петър Берон", натоварен с камиони, коли и пътници, по време на непредвидено спиране за митническа проверка от румънските власти, които свалили екипажа и пътниците на брега. Крадците претърсили колите за пари и ценнни вещи, после прерязали кабелите за осветлението на ферибота и заедно с плячката изчезнали с бързи моторни лодки в тъмнината.