Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
28-08-2006

ЕС Е СТРАНИЧЕН НАБЛЮДАТЕЛ НА БЪЛГАРСКАТА “САПУНЕНА ОПЕРА”

Юлиян Попов

Корупцията и некомпетентността на институциите правят българите все по-подозрителни към политическите партии, парламента, правителството, съдебната система и полицията в България.

Българското президентство беше единственото, което се радваше на висока популярност, но с последните разкрития, че президентът Георги Първанов е работил за комувистическите тайни служби, репутацията на тази институция също вероятно ще се срине. В същото време Европейската Комисия изглежда като бездеен и понякога сърдит страничен наблюдател.

Българите гласуват с краката си. Отнасяйки се цинично към перспективите наперените съдебни власти или Европейската комисия  да имат възможностите или желанието да поведат сериозна борба с корупцията, българите учат във Франция и Германия, работят в Мадрид и Лондон и почиват в Гърция и Австрия.

Хората се чудят къде беше ЕК, когато в края на 2004 г. една от гравните магистрали на страната бе отдадена на концесия без публичен търг; когато поредица от приватизационни сделки в областта на енергетиката, тютюна и телекомуникациите, бяха забавени или спрени от правителството; когато съдилищата на базата на съмнителни процедурни правила, блокираха сделките за ключовите концесии за летищата в Бургас и Варна първо с Copenhagen Airports през миналата година, а сега с Fraport - а тези инфраструктурни обекти са жизненоважни за развитието на туризма, където са насочени толкова много надежди.

От време на време един прям посланик в България разбунва духовете с освежаващо силни изказвания. За срам на ЕС това е американският посланик.

Най-накрая финландският посланик Кауко Ямсен бе цитиран широко от пресата като се оплакваше през юли, че корупцията е във възход. В момента "Трансперънси Интернешънъл" поставя България на едно ниво с Колумбия. Европейската Комисия обаче се задоволява със своя "мониторинг" - ритуал, който комбинира наблюдаване, кимане и мръщене.

Това е добра среда за българските министерства и регулиращите органи да се опитват да влязат в ролята на Робин Худ и да предприемат отвреме на време антикорупционни и антимонополни кампании. Те искат да бъдат възприемани като мъдри и справедливи защитници на хората - наказващи богатите за да дадат на бедните. За съжаление в българският случай "бедните" изглежда означава обществените служители да разделят благата помежду си.

Индексът за икономическа свобода за 2006 г. на фондация "Heritage" класира България на 64-то място, зад всички страни от ЕС, нови или стари. С общ резултат 2.88 (1 е отличен, 5 е слаб), страната се класира в графата "като цяло свободна". Това се дължи на чуждите инвестиции, банковата и финансовата сфера, и цените и заплатите, които имат оценка 2.00. Ако се взимаха само законодателството и правата за собственост (с оценка 4.00), рейтингът на България за икономическа свобода щеше да бъде "потисната".

Перспективите за върховенство на закона в България се подобряват. Новият главен прокурор има амбицията да поправи щетите в правосъдната система, причинени по време на седемгодишният мандат на ексцентричният му предшественик, който милостиво бе изпратен за посланик в Казахстан.
 
Регулациите обаче могат да се окажат по-трудни за преборване. Цитирайки търговското министерство на САЩ, Индексът за икономическа свобода обяснява причините за ниският рейтинг като: "прекомерното наличие на лицензионни и разрешителни режими, възможностите за различното им интерпретиране и налагане от страна на бюрокрацията, и възможностите за корупция, които се предлагат по този начин, което ет дълго време налага пречки пред инвестициите".

"Economist Intelligence Unit" добавя, че "корупцията остава проблем в държавната администрация и е сериозна пречка пред възможностите за бизнес". Проучване от януари 2006 г., проведено от MBMD, показва, че 60 % от българските обществени служители заявяват, че корупцията представлява значителен проблем в тяхната работа, а 37 % смятат, че корупцията е проблем в известна степен. През 2000 г. тези числа бяха 48 и 39 процента съответно.
 
Вярата в европейските институции също се изпарява. Българската преса описва Европейската Комисия главно като институцията, която ще наложи абсурдни данъци на домашната ракия и ще увеличи количеството на глупавите правила и регулации, като в същото време ще остави налагането им в ръцете на изгубилите доверие български власти. А това означава, че повече кафяви пликове ще сменят притежателите си.

Комисията не прави много за да промени този образ. Тя само чака на крайната спирка като Дебелият контрольор в "Томас танковият двигател", за да види дали българският влак идва навреме.

Юлиян Попов е български журналист и политически коментатор, той живее във Великобритания от 1994 г. и е един от създателите на Нов Български Университет. Той активноучаства в благотворителна дейност за развитието на образованието и е автор на книгата "Английска България".

 



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter