Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
10-07-2007

БРЮКСЕЛ ЗОВЕ СТРАНИТЕ-ЧЛЕНКИ ДА СЪТРУДНИЧАТ ПО-АКТИВНО ПРИ РАЗКРИВАНЕТО НА ЗЛОУПОТРЕБИ С ЕВРОФОНДОВЕ

Европейската комисия призова страните-членки да сътрудничат по-активно с Брюксел за ограничаване на нередностите с пари от европейските фондове, пише EUobserver и цитира доклад, според който през 2006 г. в Европейския съюз над 1 милион евро са били обект на измама и злоупотреба с еврофондове.

Става въпрос за годишния доклад на ЕК, представен в понеделник вечерта от ресорния еврокомисар Сийм Калас, който отговаря за прозрачността и борбата с измамите. В доклада страните-членки се призовават да предоставят по-ясна, по-подробна и по-навременна информация за случаите, в които имат подозрения за злоупотреби с пари на европейските данъкоплатци. 

Калас, цитиран от EUobserver, е казал, че без сътрудничество между страните-членки борбата с измамите не е ефикасна, което уврежда репутацията на ЕС.

Докладът на ЕК отчита увеличаване броя на измамите със земеделските и предприсъединителните фондове и намаляване в структурните фондове и при т.нар. собствени ресурси.

EUobserver цитира и шефа на ОЛАФ Франц-Херман Брюнер, според когото Италия е "отличник" по сътрудничество с институцията, бореща се с измамите в ЕС. Италия е на второ място по брой активни разследвания на злоупотреби.

Брюнер същевременно разкритикува Белгия за липса на достатъчно активно сътрудничество, заключава EUobserver.

Необходимо е България да бъде по-активна в дейностите по предотвратяване на измами свързани със усвояването на средства от ЕС, тъй като темата за европейските фондове е много чувствителна и ползването им трябва да води до конкретни резултати. Това заяви генералният директор на ОЛАФ Франц-Херман Брюнер в Брюксел. По неговите думи в България се забелязва видим прогрес при борбата с измами от еврофондовете, но е необходимо още по-тясно сътрудничество с бизнеса. 

Междувременно друго базирано в Брюксел електронно издание - EUexpands - цитира ръководителя на Представителството на ЕК в София Майкъл Хъмфрис да казва -  вълната от оставки в българското правителство е добър знак за борбата срещу корупцията по високите етажи на властта, но не е достатъчно.

Изданието припомня за оставките на Овчаров и Петканов и за отстраняването на Нинова и Пеевски, както и за подадените в началото на месеца оставки на Караиванова и Килева и отново цитира Хъмфрис: "Не е наша работа да казваме, че този или онзи трябва да идат в затвора или да очакваме 25 присъди, но със сигурност досега направеното не е достатъчно." Цитиран от EUexpands, дипломатът заключава, че България има да извърви дълъг път в борбата срещу "високата" корупция.

ЕТО И СЪОБЩЕНИЕТО НА ПРЕССЛУЖБАТА НА ЕК ПО ТЕМАТА:

Европейската комисия публикува годишния доклад за 2006 г. относно защитата на финансовите интереси на Общностите и борбата с измамите. Комисията и държавите-членки имат съвместна отговорност в тази област. В доклада са посочени най-значимите мерки, предприети през 2006 г. от държавите-членки и от Комисията, с цел подобряване на превенцията и на борбата с измамите. В статистическа оценка на всички нередности, за които Комисията е била уведомена от държавите-членки, се посочва, че броят на нередностите е нараснал при селскостопанските, Кохезионния и предприсъединителните фондове, а е намалял при собствените ресурси и структурните фондове. Въпреки над 12 000-те оповестени нередности, целта остава постигане на напредък в бързината и качеството на предаването им.

„Добрият обмен на информация между държавите-членки и Комисията е от съществено значение за ефективни съвместни действия срещу измамниците" - каза Сийм Калас, заместник-председател на Европейската комисия и комисар, отговарящ за административните въпроси, одита и борбата с измамите. Той добави: „Именно затова е толкова важно държавите-членки да съобщават бързо за всичките си подозрения. Много от тях го правят, но при някои има какво още да се подобри." Заместник-председателят Калас заключи, че: „Няма причина да се плашим от прозрачността: Големият брой оповестени нередности може да послужи като добър показател за извършени задълбочени и ефективни проверки."

Тази година в доклада на Комисията относно защитата на финансовите интереси на Общностите и борбата с измамите се набляга на темите, свързани с анализ и управление на риска, бази данни за недопускане и инструментариум за ранно предупреждаване/сигнализиране за нередности.  В доклада се анализират системи за предизвестяване, основани на вътрешни информатори в държавите-членки и европейските институции, предоставящи първоначалната информация, която може да предизвика по-нататъшни разследвания. В другия край на процедурата по разследване в доклада се разглеждат стъпките, предприети за подобряване на събираемостта на несъбрани или възстановяването на погрешно изплатени суми, както и механизмите за събиране чрез прихващане съгласно националното законодателство. По-нататък в доклада се съдържа информация за събраните/възстановените суми и предприетите финансови корекции, особено когато дадено плащане не е направено в съответствие с правилата на Общността.
 
Подробни данни по сектори и по държави

  • В статистическото приложение към доклада са представени подробни данни по сектори и по държави-членки. В областта на собствените ресурси броят на разкритите и оповестени измами и нередности (случаи за суми над 10 000 EUR) е намалял с 12 % спрямо 2005 г., но сумата, засегната от нередности се е повишила с над 7 % (от 328 млн. EUR на 353 млн. EUR). Стоките, които през 2006 г. са най-засегнати от нередности, са телевизионните приемници, тютюневите изделия, маслата и мазнините, като най-често техният произход е от Китай, САЩ, Япония, Бразилия и Южна Корея.  
  • При разходите за земеделие броят на оповестените нередности се е повишил с 3 % спрямо предходната година. Общата сума за 2006 г. е с 15 % по-малко, т.е. 87 млн. EUR. Най-големият брой оповестени нередности се отнасят до развитието на селските райони, до сектора на едрия рогат добитък, както и до сектора на плодовете и зеленчуците. Очакваното въздействие на измамите е сравнително стабилно. Взети заедно, тези три групи съставляват почти 60 % от общия брой оповестени нередности и почти 70 % от общата сума, засегната от нередности.
  • Броят на оповестените нередности за 2006 г. относно структурните мерки (включително Кохезионния фонд) е намалял с 10 % спрямо предходната година, докато финансовото въздействие за 2006 г. се е увеличило със 17 % на 703 млн. EUR. Както в предишни години, повечето нередности (около 75 %) са констатирани в Европейският фонд за регионално развитие и в Европейския социален фонд. Очакваното въздействие на измамите е спаднало спрямо 2005 г.
  • Относно предприсъединителните фондове броят на нередностите е нараснал с 13,6 %. Предполагаемото финансово въздействие на нередностите се е увеличило при ФАР и САПАРД, но е намаляло при ИСПА (от 6,9 млн. EUR за 2005 г. на 1,2 млн. EUR за 2006 г.). Общата сума оповестени нередности за 2006 г. е намаляла с 26 % на 12,318 млн. EUR (от 16,7 млн. EUR за 2005 г.). Очакваното въздействие на измамите е спаднало спрямо 2005 г.
     
    Резултати от борбата с измамите през 2006 г. (вижте ги тук)

Обща информация

Законодателството на Общността изисква от държавите-членки да уведомяват Комисията за случаите на измами и други нередности, които са в ущърб на финансовите интереси във всички области от дейностите на Общността. Въпреки това, представата, която се добива от статистическите данни, не е съвсем пълна, тъй като Комисията разчита на оповестяването на случаите от страна на държавите-членки. Важно е да се прави разлика между измами и нередности: измамата се определя като нередност, извършена умишлено, представляваща престъпно деяние, което може да бъде определено като такова само от съд. Истинското финансово въздействие на измамите може да бъде измерено чак в края на съдебното производство.

Можете да намерите доклада и неговите приложения тук.

Докладът се публикува едновременно с годишния доклад за дейността на Европейската служба за борба с измамите (OLAF) за същата година.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter