Europe.bg
  Начало - Портал ЕВРОПА представя
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Портал ЕВРОПА представя

  • A+
  • A-

ПРЕМИЕРЪТ ОЦЕНЯВА СТОТЕ ДНИ НА ПРАВИТЕЛСТВОТО (23 НОЕМВРИ 2005)

Портал ЕВРОПА помества пълната стенограма от разговора на живо по Канал 1 на представители на 8 водещи медии с премиера Сергей Станишев на 23 ноември 2005 г.

Сергей Станишев, министър-председател на Република България:Уважаеми дами и господа, искам да ви приветствам още веднъж с добре дошли в Министерския съвет и да ви благодаря, че се отзовахте на моята покана за тази среща и разговор.

Да обясня какъв е поводът - разбира се, това са стоте дни на новото българско правителство, което е естествен рубеж, своеобразен Рубикон и оценка за неговата работа досега. Но искам да напомня, че още преди изборите аз като лидер на социалистическата партия поех ангажимента управлението да бъде прозрачно и смятам, че освен парламентарният контрол, който, както забелязвате, го уважавам много и досега съм отговорил на 27 въпроса и питания, което може би е своеобразен рекорд в съвременната българска история, смятам, че най-ефективният начин за контрол от страна на обществото това са медиите. И тъй като наскоро чух, тези дни, пък и видях и в медиите, коментара за господин Пламен Орешарски като четвърти коалиционен партньор, все пак реалната четвърта власт това сте вие, медиите, вие сте най-ефективният посредник, медиатор между изпълнителна власт и общество. Затова държах на тази среща, за да можем да поговорим - аз да ви кажа как оценявам работата на правителството досега, какви приоритети виждам оттук нататък, вие да ме попитате това, което ви вълнува.

Бих искал да кажа още две думи за начало на нашия разговор, тъй като много неща се изприказваха за коалицията. Още в хода на преговорите за нейното създаване имаше много скепсис, недоверие, квалификации от типа на това, че коалицията е зачената в грях, че това е коалиция на сделката. Но управляващата коалиция между левицата, НДСВ и ДПС е резултат от свободния демократичен избор на българските граждани, с който всички политици трябва да се съобразяват. Нещо повече. Аз лично, анализирайки ситуацията в някои други европейски страни, виждам, например Германия, че ние всъщност извървяхме пътя към ефективна коалиция малко по-бързо, отколкото политиците в една такава установена демокрация като Германия. И това според мен не е лош атестат за българските политици. И основният мотив за нейното създаване беше да се гарантира стабилността на институциите, приемственост в посоката на развитието на страната по пътя на европейската интеграция и промяната в начина, по който се управлява държавата. И мисля, че досега с немалко трудности, които са естествени за първите сто дни, коалицията се утвърждава и започва да работи доста ефективно. Това пролича и в работата на политическия съвет на коалицията, и в подготовката и приемането на бюджета за 2006 година на първо четене, и в работата и утвърждаването на програмата на правителството, което стана факт днес след много дискусии и сериозна работа, в това число дискусии със синдикати, работодатели, гражданския сектор, което стана и чрез публично обсъждане, и немалко от предложенията, които бяха направени, в това число и писмено, и устно, са включени в окончателния вариант на програмата и тя дава достатъчно добра концептуална рамка за развитието на страната през следващите 4 години и ясна задача и на правителството.

С това бих приключил, защото все пак е важно да бъде разговор.

Величко Конакчиев,БНР:Господин премиер, надявам се нямате нищо против в мое лице Българското национално радио, като най-старата електронна медия, да започне този разговор.

Благодаря ви за домакинството и за разговора. Виждам го разговора като откровен и съвсем нормален, а предполагам, че няма да е и последен.

И в началото на мен ми се иска. . . ще има сигурно немалко въпроси за изминалите сто дни, но на мен ми се иска да погледнем заедно и напред, за да видим какви препятствия, какви препъникамъци може да има в следващите сто дни и повече, затова. . . ето, зимата ще отмине, синоптиците казват - ниски температури, има и високи цени, но тя ще си отиде и ще дойде пролетта. И ми се иска в началото на този разговор да говорим за средата на пролетта, когато ще стане ясно дали ще бъде активирана, надявам се, че не, предпазната клауза за членството ни в Европейския съюз, и дали тази мечтана дата - 1 януари 2007, няма да се отдалечи, аз се надявам, че няма, недай, Боже. Оптимизмът е много важен, той е мобилизиращ наистина, но все пак, ако недай си, Боже, се задейства тази предпазна клауза, господин премиер, има ли коалиционното правителство някакъв спасителен план, план за прегрупиране, план, който да запази коалиционното правителство на европейската интеграция при това нерадостно положение? Предполагам, че това ще бъде към края на април, началото на май. И по този повод да ви попитам. . . ето, аз имам и тази. . . параграф 25, а не параграф 22 на уважаемия Джефри ван Орден, който, надявам се, че по-късно ще стане обичан, ако всичко е наред, за атомната електроцентрала “Козлодуй”, това, което той предлага, тази гъвкавост, дали, ако тогава, през април-май, се активира предпазната клауза, бихме могли да преговаряме за отлагане на затварянето на III и IV блок на атомната централа, дали и тогава парите от еврофондовете няма отново да се разискват? Имате ли някакви планове, все пак евроскептицизмът, евронегативизмът може би ще се увеличи? Да погледнем заедно към пролетта на 2006-а.

С. Станишев: Да погледнем. Първо, искам да кажа, че определено това не е последен разговор, и не само в този формат, защото съществуваха въпроси защо с електронните медии, защо с националните медии. Аз ще търся като министър-председател максимално разнообразни формати, за да достига информацията за това какво прави правителството до българското общество, максимално обективно да чуват нашата гледна точка, която не винаги сигурно е изчерпателна, но е важна според мен.

Второ, по отношение на Европейския съюз. Вие знаете, това е национален приоритет не само в рамките на управляващата коалиция. Това, което аз мога да кажа като мое впечатление от първите месеци, когато тази тема беше и остава водеща, тъй като на 25 октомври имахме годишния доклад на Европейската комисия, е, че в нашето общество по принцип съществува скептицизъм в доста висока степен. Ние сме малко песимисти, ние сме склонни да се отпускаме, когато чуваме неособено добри новини, и да казваме - ето, нас не ни искат, търсят повод да ни отложат. Факт е, че в Европейския съюз политическата ситуация в момента, моментът е различен от този, който беше през 2004 година, когато в Европейския съюз влезнаха първите десет страни от Централна и Източна Европа, защото имаше два неуспешни референдума във Франция и Холандия, има неуспех в преговорите за финансовата перспектива, сиреч за бюджета на Европейския съюз. И това естествено се отразява върху отношението към България. Тоест към нас са много по-стриктни, бих казал, отколкото към първите десет страни, защото и Европейската комисия, и националните парламенти, и Европейският парламент трябва да убедят европейското обществено мнение, че България действително изпълнява своите ангажименти.

Какво заварихме като правителство от тази гледна точка? Първо, до края на миналата година естественият акцент беше върху преговорите, поемането на ангажименти. 2005-а, втората половина, и 2006 година са годините, когато ние трябва да показваме изпълнението на ангажиментите. И не е тайна, че покрай изборите държавната администрация работеше не толкова ефективно, което се случва във всяка една държава, и имаше известно забавяне.

Аз мога да кажа съвсем откровено и отговорно, че докладът на Европейската комисия, първо, е доста по-добър, отколкото бяха първоначалните намерения, и това е резултат от много динамичната активна работа и на Народното събрание, и на правителството и във вътрешен, и във външен план. Затова аз смятам, че ако сравните оценките например за Полша или за други страни от 2003 година, съвсем реалистично е ние да се справим въпреки забавянето с тези червени зони, жълти зони, които са посочени, при много активна работа на правителството.

След разговори, които ние имахме с Европейската комисия, на 1 декември, след една седмица, правителството ще утвърди окончателния списък на конкретни мерки и действия, за да наваксаме и за да свършим нашата работа.

Цветанка Ризова, Нова телевизия:Извинете, повече се надявате или повече вярвате, господин премиер?

С. Станишев: Значи, мога да кажа, че правителството няма план Б, защото за България е важно да влезе в Европейския съюз 2007 година. . .

В. Конакчиев: Първи януари. . .

С. Станишев: ... 1 януари, и не само самоцелно като дата, но смятам, че това действително е важно политически. Нашето общество 15 години върви към това членство, ние направихме много сериозни и реформи, и жертви като хора, като граждани, за да постигнем тази цел. Едно отлагане ще даде много негативен знак, разбира се, за нашето общество преди всичко, но не само. И по отношение на Западните Балкани като перспектива за европейско членство, а това е според мен не по-малко важно, защото в крайна сметка вие знаете, че в съседните ни държави и стабилността, и демократичното развитие, и пазарните реформи са достатъчно крехки. Затова много внимателно следят какво ще се случи с България, какво ще е отношението към нас.

Впрочем докладът на господин Ван Орден е доста положителен и по принцип европейският парламент винаги е демонстрирал по-голяма гъвкавост и разбиране към България, в това число и по отношение на атомната електроцентрала “Козлодуй”.

Ц. Ризова:Още повече, че стои един друг проблем, извинявайте, че ви прекъсвам, но един от заместник-председателите на вашия коалиционен партньор НДСВ, господин Свинаров, каза, че е възможно, в случай че се задейства тази лоша клауза, да я наречем, в крайна сметка да се разпадне и управляващото мнозинство, и управляващата коалиция. Вие как приемате подобни реплики? Страхувате ли се за целостта на вашия кабинет, господин Станишев?

Десислава Стоянова, Би Ти Ви:И в тази връзка, ако позволите да добавя, вие не един път, не два пъти сте казали, че за коалицията е много важен принципът на споделената отговорност. Смятате ли, че партньорите ви в достатъчна степен, партньорите в коалицията имам предвид, са склонни да поемат заедно с вас отговорността, включително и за неуспехите евентуално?

Веселина Петракиева, Дарик радио:Може би и аз едно уточнение, тъй като въпросът е важен и съм сигурна, че нашата аудитория иска да чуе отговора. Вие търсите ли по някакъв начин от коалиционните си партньори, специално от НДСВ, някакво обяснение за точно този тип изявления, те някак понякога се държат като опозиция вътре в тройната коалиция? Говорите ли с господин Сакскобургготски по тези въпроси и искате ли някаква отговорност за подобни изявления като това на господин Свинаров, цитирано от колегата Ризова?

С. Станишев:Вижте, една коалиция не се изгражда за един ден или за няколко месеца. . .

Ц. Ризова:Вашата особено - да.

С. Станишев:. . . това е съвсем обективно. Пак се връщам към германския пример. Да не мислите, че е лесно за германските социалдемократи и за немските християндемократи да седнат в едно правителство да се договорят по обща програма? Не е лесно, разбира се, особено пък за България, където никога не е имало коалиционно правителство. Затова много често аз чувам упреци към БСП по отношение на неизпълнение на нашата предизборна програма. Но искам да подчертая - правителството действително е коалиционно. И бюджетът, и програмата на правителството трябва да се сравняват с това, което ние сме се договорили като коалиционни партньори, тоест политическото споразумение на коалицията и именно в рамките на тази договореност реализира своята политика правителството.

Ц. Ризова:А отговорността коалиционна ли е?

С. Станишев:Що се отнася до отговорността. . .

Ц. Ризова:Дали е коалиционна?

С. Станишев:...има какво да се желае, винаги може би е така, но според мен нещата лека-полека се напасват и започва да има повече чуваемост. И затова според мен е много важно, че правителството утвърди своята програма и съответно действията на правителството на всеки един партньор ще се съпоставят с тази програма.

Милена Цветанска, БНТ:Според мен вие не отговаряте на въпроса дали вашите партньори, така, не се дистанцират мълчаливо от някои по-непопулярни действия и това няма ли да има ефект действително в един такъв момент, когато. . . ако България има проблем 2007-а? Това е въпросът.

С. Станишев:Всяка политическа сила и всеки политик, и човек, носи своята собствена отговорност. Аз не се страхувам, защото си спомням едно стихотворение, в което, така в проза ще ви кажа, се казва, че когато имаш много страхове, те те обземат и парализират. Няма време за парализа, няма време за бездействие и просто за политически маневри или за бягане от отговорности. Аз съм казал, че Българската социалистическа партия е влязла в коалицията с пълното съзнание и за рисковете, и за отговорностите, и е заложила в това число и своя лидер като министър-председател за успеха на това правителство. Вярвам, че подобно е отношението на коалиционните партньори, защото би било наивно да се смята, че някой може да избяга от своя дял от отговорността. В крайна сметка и бюджетът беше разглеждан на коалиционен съвет, и всички решения на правителството се вземат консенсусно от всички министри, и цялата дейност на правителството. . .

Ц. Ризова:В консенсус - така ли работите?

С. Станишев:Да.

В. Конакчиев:Две срещи на коалиционния съвет е имало. . .

С. Станишев:Точно така. . .

Д.Стоянова:Добре. Но, г-н премиер, прави впечатление, че не рядко се случва различни представители на правителството да говорят доста разминаващи се помежду си неща. Един от примерите е например изявленията на външния министър Ивайло Калфин и на правосъдния г-н Петканов по повод делото в Либия и за това в края на краищата водят ли се преговори за изплащането на компенсации, или не, и приемливо ли е това за България. В тази връзка, първо, как коментирате това, че двама членове на вашия екип абсолютно противоположни неща говорят, и,второ, в края на краищата преговаря ли България и да не би тихомълком позицията ни да е била изменена от това, което винаги досега сме чували, а именно, че всякакви преговори за компенсации биха означавали признаване на вина на медиците в Либия?

Юри Лазаров, БТА:Ако мога. . .

С.Станишев:Вие формулирахте много ясно позицията на българското правителство във втората част от вашия въпрос. Защото. . .

Д.Стоянова:Тогава как ще обясните. . .

С.Станишев:. . . ние имаме всички основания да смятаме, да твърдим убедено, че българските медици са невинни. За това има маса доказателства, които не бяха взети предвид от либийския съд на първа инстанция, и затова България успява да генерира толкова мощна международна подкрепа. Ние не можем да плащаме компенсации, кръвен данък за нещо, което не е извършено. Това е действително абсурдно, както е абсурдна тезата, че българските медицински сестри съзнателно са заразили либийски деца. Да, това е огромна трагедия за Либия, за семействата. Ние се отнасяме с много голямо съчувствие и ще търсим начини чрез нашите партньори от Европейския съюз, чрез неправителствени организации действително да се помогне на тези хора, на техните семейства. Но не като компенсации от страна на българското правителство. . .

Д.Стоянова:Да, но в същото време, простете ми. . .

Ю.Лазаров:Ако мога и аз да се вмъкна. . . като най-старата електронна медия, Величко, а не Българско национално радио. Понеже разговорът явно се завъртя около темата за взаимоотношенията в коалицията, вчера например министърът на отбраната Веселин Близнаков, завръщайки се от Брюксел, каза, че изпращането на 120 български военни в Ирак е само един от обсъжданите варианти за по-нататъшно българско участие там, и продължи, че конкретиката на този въпрос ще се обсъжда на съвет на тристранната коалиция. Кога очаквате управляващата коалиция да вземе решение по въпроса и кой е най-вероятният вариант това да се случи? И възможно ли е темата за това бъдещо участие, българско, в Ирак да доведе до проблеми вътре в тройната управляваща коалиция?

Ц.Ризова:А пък и вие нали непрекъснато казвахте, докато бяхте в опозиция, г-н Станишев, че идвате на власт и изтегляме всичко, което имаме в Ирак като военни контингенти, като военна намеса. Сега, сигурно у вас се бори министър-председателят и лидерът на БСП. Но това дали ще ви се пише като едно от неизпълнените обещания?

В.Конакчиев:И малко парадоксално - военно-хуманитарна мисия, звучи.

С.Станишев:Има такива мисии, но нещата не са решени. Първо, искам да ви припомня и че като лидер на опозицията винаги съм твърдял две неща. Първо, че българското участие в този вид, в който е сега - чрез военен контингент в Кербала, който се занимава с патрулиране, с доста рискови задачи, трябва да приключи след изборите. И този ангажимент ще бъде спазен от управляващата коалиция и от правителството. Както знаете, отнесохме се с необходимото разбиране към нашите партньори в Ирак в един критичен момент, когато се провеждат избори, които са важни за бъдещата стабилност, за политическите процеси - да не оголваме полето, зоната на нашата отговорност. Но контингентът ще бъде изтеглен незабавно след това.

Второ, и като лидер на опозицията винаги съм казвал, че България не може да остане безразлична към това какво се случва в Ирак, към сигурността там не защото така искат нашите партньори отвън, а защото просто това, което става в Ирак, засяга и България, не само съседните страни, тъй като хаос там, междуетнически ли, религиозни ли, фракционни борби или гражданска война, недай си, Боже, заплашват много по-далечни дестинации, в това число и нашата страна. Затова водим разговори за приемливи за нас форми за подкрепа на стабилността в Ирак.

Засега не мога да се ангажирам с конкретните параметри, защото ясно сме казали и на нашите партньори, че българското участие в стабилизирането на Ирак не може да бъде просто старо вино в нови бутилки, т.е. да повтаря сегашното участие по един или друг начин.

В.Конакчиев:Само да ви върна съвсем за кратко за атомната централа. Вашето мнение - трябва ли да се мълчи до април за евентуалното отлагане на затварянето на Трети и Четвърти блок?

С.Станишев:Вижте, вие знаете, че и аз, и “Коалиция за България” имаха много сериозни критики към предишното правителство за начина, по който се водеха преговори, преговорите от глава “Енергетика”. И смятам, че можеха да бъдат договорени по-добри условия. Но ние имаме договор с Европейския съюз. . .

В.Конакчиев:Подписан в Люксембург.

С.Станишев:. . . подписан в Люксембург на най-високо държавно ниво, който е ратифициран от Народното събрание. Отварянето на тази глава в момента със сигурност означава отлагане на членството от януари 2007 година. . .

В.Петракиева: Г-н Станишев, простете, че ви прекъсвам, договорът беше подписан и когато вие бяхте в опозиция, и когато хора от вашата партия, помня, Румен Овчаров казваше, че въпреки това България е длъжна да направи всичко възможно да удължи живота на реакторите в АЕЦ “Козлодуй”. В този смисъл нищо не се е променило, просто вие вече сте на власт.

С.Станишев:Ние и сега ще правим всичко възможно, но в рамките на поетите ангажименти и в рамките на диалога с нашите партньори.

Д.Стоянова:Кое е възможно. . .

С.Станишев:Вие знаете, че отварянето на тази глава в момента като позиция на българското правителство със сигурност сваля от нас отговорността да работим по изпълнение на ангажиментите за януари 2007 година. Просто няма смисъл да се занимаваме с всичко това, което е заложено като национален приоритет. Впрочем, казах също така и при ратификацията - да, не всичко е направено според мен както трябва, нали, по сравнение с някои други страни, които влезнаха в Европейския съюз, които според мен договориха по-добри условия. В това число по отношение на техните атомни електроцентрали. Но когато нещата стоят или - или, или Европейски съюз януари 2007 година, или запазваме Трети и Четвърти блок, както си искаме, обаче не влизаме в Европейския съюз, изборът за мен поне е достатъчно категоричен и ясен.

Ц.Ризова:А стои ли въпросът или - или, извинявайте, че ви прекъсвам отново, но ние очевидно помним предизборните обещания на БСП, тук, които сме се събрали, и аз се сетих за две неща, които и аз като журналист непрекъснато съм следила, докато вие бяхте в опозиция, в интервютата си с вас, с вашите заместници, с депутати от вашата парламентарна група. Две теми ме вълнуват.

Много бяхте против реституцията на имотите на г-н Сакскобургготски и автомагистрала “Тракия”. Сега или коалиционно правителство, или имоти и магистрала “Тракия”. Стои ли такава дилема, г-н премиер?

С.Станишев:Първо, искам да ви кажа, че никога не сме били против реституирането на законно притежавани имоти. Именно с тази цел .

Ц.Ризова:Бяхте против незаконно. . .

С.Станишев:С тази цел искахме. . .

Ц.Ризова:. . . приватизираните.

С.Станишев:. . . парламентарна анкетна комисия и мораториум върху разпореждането с имотите до изясняването на всички юридически казуси. Впрочем в Народното събрание и сега има, в новия парламент, внесен такъв проект от “Коалиция за България”.

Второ, по отношение на магистрала “Тракия”. Значи, нашето възражение беше достатъчно ясно, че договорът за концесия се подписва без търг и без ясни параметри, и без сериозно обсъждане на аргументите “за” и “против”. Затова възразявахме. И сега новото правителство поръча независим, международен финансов одит на параметрите на този договор, за да вземем отговорно решение пред гражданите на страната и да гарантираме строителството на магистралите. Защото наскоро например имахме своеобразна мозъчна атака с редица министри и експерти каква е ситуацията. Значи, ние имаме изградени твърде малко магистрали и не само магистрали. Като цяло нашата инфраструктура . . .

В.Конакчиев: Аз бих казал, че нямаме магистрали.

С.Станишев:Като цяло нашата инфраструктура е на много ниско ниво. Това се отразява върху конкурентоспособността на българската икономика, стоките, които произвеждаме, върху всичко. И затова. . .

Ц.Ризова:Самочувствието ни липсва дори от това.

С.Станишев:Естествено, че ни липсва. Когато пътуваш за Бургас и попадаш в едни безкрайни колони и след това влизаш в съседна Сърбия, която не е член. . .

Ц.Ризова:Европейци сме, но не съвсем, както е казал един литературен герой.

С.Станишев:. . . и не е кандидат дори за Европейския съюз все още официално, виждаш разликата. Затова изграждането на пътната инфраструктура, изобщо подобряването на инфраструктурата в страната за мен лично също така е изключително важен приоритет. За следващата година планираме. . .

Ц.Ризова:. Но магистралата. . .

С.Станишев:Сега ще ви кажа. За следващата година е планирано пускането в действие на около 60 километра нови магистрали. Не е достатъчно, но за следващата година това е възможно. Това е отсечката от Бургас до Карнобат и отсечката в посока Стара Загора от сега съществуващата магистрала “Тракия”, както и част от магистрала “Марица”. Но средствата от страна да държавата няма достигнат за изграждането на целия обръч. Затова ще търсим действително по-цялостна стратегия, която да позволи да използваме и фондовете на Европейския съюз по оперативна програма “Транспорт”, и кредитиране от Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, и всички други водещи международни институции, и концесиониране като форма. Но затова се. . .

Д.Стоянова:И след всичко това ще успеем да построим само 60 километра магистрали?

С.Станишев:Вие знаете ли как се строи една магистрала? Първо, какво е необходимо. .

Д.Стоянова:Признавам си, не съм строила, в този смисъл не знам.

С.Станишев:Първо е необходимо да изработиш концепцията, приоритетите - кое строиш първо, кое второ, кое трето, кое е най-важното. Второ, да се намерят необходимите финансови институции, гарантирането, че това ще бъде направено.Третото са вече изпълнителите. И четвъртото е експлоатацията. Така че трябва да се. . .

Д.Стоянова:Четири години по 60 километра прави, ако не бъркам, 240 километра. Ако с този темп се строят магистралите, очевидно до края на мандата. . .

С.Станишев:А четири години без нито един километър, както беше досега?

В.Петракиева:Чудесно е, че ще имаме 60 километра магистрала, обаче не разбрах за концесията на автомагистрала “Тракия”.

С.Станишев:За “Тракия” ви казах - след като получим данните, анализа на независима международна финансова институция, правителството ще вземе решение на тази основа и в рамките на общата стратегия за изграждането на българската инфраструктура.

М.Цветанска:Но така или иначе вие губите от категоричността си, която имахте като опозиция и като лидер на БСП по тези два въпроса - за имотите и за магистрала “Тракия”.

С.Станишев:Според мен ви казах достатъчно ясно. Значи, за “Тракия”. . .

Първо, аз никога не съм казвал категорично едно или друго. Казах, че за мен няма достатъчно аргументи да подкрепим тази концесия във вида, в който беше сключена от предишното правителство. И това е моя позиция и сега.

Д.Стоянова:Преди всичко .. .

С.Станишев:Именно поради тази причина, защото искам обективна, независима оценка, сме поръчали този одит, за да вземем. . .

Д.Стоянова:А преди всичко, което сме. . .

С.Станишев:. . . отговорно решение. . .

Д.Стоянова:Извинявам се.

С.Станишев:. . . което ще бъде също така ясно обяснено. И изобщо според мен един от недостатъците на всички правителства досега, не само пред медиите, пред хората, че не обясняват защо и как правят. И точно това се опитвам да коригирам и чрез нашата среща, и чрез други мои медийни изяви. . .

Ю.Лазаров:Аз искам да. . .

Д.Стоянова:Да, но, г-н премиер, предвид, че не можем. . . Само, още . . . искам едно уточнение. Тъй като не може да не ни направи впечатление в каква степен намаля активността ви, като цяло на БСП имам предвид, на говорене по темата царски имоти, затова искам да ви питам към днешна дата вашата оценка за. . . от морална и законова гледна точка за тази реституция каква е?

С.Станишев:Моята оценка е същата, каквато и беше - че трябва да се направи независима оценка за това кои имоти принадлежат действително на семейството на Сакскобургготски, кои имоти са били на Интендантството. И тук има много юридически, исторически спорове. Трябва да се сложат всички неща на масата, за да се вземе обективно, почтено решение и към двете страни.

В.Претракиева:Колко време е нужно, за да се вземе такова решение?

С.Станишев:Това е работа действително на експертите и на юристите.

Ю.Лазаров:Искам да върна разговора към темата, за която сме се събрали. . .

С.Станишев:Все пак.

Ю.Лазаров:. . .да. С оглед на влизането ни в Европейския съюз ясно, че политиката, нека да я наречем, на затягане на коланите няма алтернатива. Как кореспондира това с управленската програма, която пък според някои критици на програмата е, че правителството не е заложило в нея конкретика и задачи и има серия от декларации, чрез нея БСП се отрича от предизборните си обещания и намерения? И какво жертва левицата, “Коалиция за България”, от предизборните си обещания в името на тройната коалиция? Да се върнем пак към. . .

С.Станишев:Добре. Първо, аз не виждам. . .

Ю.Лазаров:Имам предвид анализи и писания, които се появиха покрай. . .

С.Станишев:Анализите са най-разнообразни и винаги спорни. . .

Ю.Лазаров:. . .стоте дни на правителството.

С.Станишев:Впрочем аз съм чувал от едни и същи хора, които участваха например в дискусията в петък по програмата, много разнообразни оценки,които сами на себе си противоречат.

Кое е новото обаче, нали, че за първи път една правителствена програма се подлага на обществено обсъждане, преди да бъде утвърдена. И много от нещата, които са заложени в нея, отразяват дискусията и предложенията на гражданския сектор - и на работодатели, и на синдикати.

Второ, програмата е концептуална. На нейна основа. . . Тя залага политики, приоритети в работата на правителството. На нейна основа ще бъдат реализирани програми на всяко едно отделно министерство. Впрочем новото в програмата е също, че тя не е затворена тясно ведомствено. Т.е. да се каже Министерството на труда и социалната политика прави това, това, това. Другото министерство, например на икономиката, прави нещо друго. Има приоритети, които са заложени, например повишаване на доходите, жизнения стандарт, конкурентоспособност на икономиката и икономически растеж. И по всеки един от приоритетите всяко министерство има своя ангажимент, има приложена и таблица с ориентировъчни срокове на изпълнение на конкретните мерки.

Второ, по повод затягането на коланите, както вие се изразихте, и отказа от предизборни обещания. Значи, всяко едно правителство, всеки един политик съществуват в реалност, която не винаги отговаря на нашите желания. Какво мога да ви кажа? Когато например се пишеше програмата на “Коалиция за България” преди изборите, официално. . . официалната прогноза за дефицита по текущата сметка беше 7.6 процента от брутния вътрешен продукт за цялата година. Реалните очаквания в момента са около 13.5 - 14 процента. Двойно увеличение. . .

Ц.Ризова:Какво значи това?

С.Станишев:Което е реалност.

Ц.Ризова:Какво е вашето обяснение. . .

С.Станишев:Това означава, че ние много повече купуваме отвън, отколкото произвеждаме и изнасяме. И има няколко фактора, които повлияха върху това. Едното е увеличението с около 50 процента на цените на суров петрол, другото е според мен неограничените в достатъчна степен публични разходи. Защото, ако за цялата година очакваме ръст, икономически, до 5.8 - 6 процента в добрия случай, към септември публичните разходи бяха 11 процента повече, отколкото за миналата година.

Трето, извинявайте. . .

Д.Стоянова:Не, вие извинете.

С.Станишев:Трето, имахме наводнения, които са обективна реалност и които също така отнеха не малко средства и ще продължат да изискват средства за възстановяване, за компенсации и през следващата година.

Четвърто, има и много други фактори, като например това, че преди новото правителство не се знаеха конкретните параметри на споразумението на програмата с Международния валутен фонд. Те не бяха публично известни, поне широко.

В.Конакчиев:И сега не са.

С.Станишев:Ами, аз мога да ви ги кажа. Че ние нямаме право. . .

Д.Стоянова:И вашите експерти не са ги знаели, така ли?

С.Станишев:Да.

Д.Стоянова:Тези, които са писали програма, не са знаели. . .

С.Станишев:Да.

Д.Стоянова:. . . какво точно пише в споразумението с Международния валутен фонд.

С.Станишев:Вие чували ли сте април месец, когато беше подписано споразумението за тези конкретни параметри, че огромната част от излишъка например България няма право, българското правителство да ги разходва? Затова хората казват - има излишък, защо не ги харчите. Защото има такова споразумение с МВФ, което е подписано от българската държава и което трябва да се спазва. Първо, защото. . . значи отношенията с МВФ са важни за стабилността - макроикономическата, финансовата, и за други неща. И второ, защото действително има рискове.

Вижте, това, че дефицитът - и търговският, и по текущата сметка, са толкова високи, е реален ръст. Затова за следващата година са предвидени чрез данъчната политика 650 милиона лева да останат в икономиката, за да може да се модернизира, да влага средства в по-висока конкурентоспособност и да изнася повече, и да задоволява вътрешния пазар по-добре, и да се подготви за конкурентния натиск в Европейския съюз.

Д.Стоянова:Г-н премиер, това, което струва ми се никой разумно мислещ човек не би могъл да си обясни лесно, е как така по време на предизборната кампания всички вие, в смисъл имам предвид всички партии, бяха способни да правят изчисления, прогнози и т.н., които дават резултат, конкретни цифри, които се превръщат в обещания и ангажименти, а сега, след като вече сте реално във властта, изведнъж се оказва невъзможно да се направи някаква прогноза, всички осъзнават, че това са прогнози, да речем, каква ще е заплата в края на мандата, средната работна. И в тази връзка бих искала да ви попитам, защото те едва ли са много, но сигурно някои хора помнят какво пише в предизборната платформа на “Коалиция за България”, да речем, ще стане ли минималната работна заплата през 2009-та 270 лева. Според вас реалистично ли е това към момента, изпълнимо ли е и, да речем, ще стане ли средната 600, както тогава бяхте записали? И в смисъл може би не малка част от хората са отишли до урните заради това, че това им се струва една добра идея да стане така.

В.Конакчиев:Нещо малко да добавя. Четох управленската програма не като учебник и не като приключенски роман, не видях парите от еврофондовете в тази управленска програма къде биха отишли?

С.Станишев:Парите от еврофондовете - там, където трябва, защото. . .

В.Конакчиев:Нямаше ги в управленска. . . или греша. . .

С.Станишев:Вижте, например оперативна програма “Транспорт”. Там се очакват милиард и 600 милиона евро в периода 2007-2013. Нещата се делят петдесет на петдесет. Половината отива в пътната инфраструктура, половината отива в железопътна и друга транспортна инфраструктура. Това е разпределението. Това включва обаче и националното съфинансиране, разбира се. И по всяка една програма на Европейския съюз ще има конкретни програми на отделните министерства, които отговарят за тяхната реализация.

Впрочем това е още един приоритет, който аз лично ще наблюдавам, защото много се говори, много апетити има как да се приберат европейските пари, а много важно за страната е да не пропуснем този прозорец. . .

Ю.Лазаров::Това са пари, които трябва да свършат някаква работа.

С.Станишев:Точно така. Защото има практика на много други страни, които не са използвали по най-добрия начин, по много причини - слаб административен капацитет, корупция и много други неща, и именно затова трябва да има политическа воля и от министър-председателя тези средства да бъдат изразходвани максимално ефективно и прозрачно. Това е важно за мен, защото никой няма да прости на което и да е правителство, ако поради една или друга причина парите просто отидат на вятъра, не се реализират в конкретни проекти, а времето е действително изключително малко.

Но връщайки се към конкретните цифри, които вие поискахте. Има конкретни цифри, заложени например бюджета за догодина, които са много ясни. Реално погледнато в бюджета ще имаме един милиард и 800 милиона лева повече, отколкото за тази година на основата на нашата прогноза. Как се разпределят тези средства? Над 400 милиона лева допълнително отиват за пенсии, защото пенсионерите са хората, които са в най-тежко положение в нашата страна. Това са нашите майки и бащи и всеки според мен има ангажимент, работещ, енергичен млад човек, да помогне на тях в тази тежка зима.

Второ, около 200 милиона лева отиват допълнително за по-високи заплати.

Освен това има много други конкретни разходи, например допълнителни над 200 милиона лева за здравеопазване. Над 100 милиона лева за образование. Би ми се искало повече.

Ц.Ризова:А учителите стачкуват пред вашия кабинет.

С.Станишев:Би ми се искало повече, но ние трябва да разположим всички приоритети в тази реалност, с която се сблъсква правителството и трябва да намери баланса между всички ангажименти. Например, ако ние като държава не заделим 100 милиона лева за разплащателна агенция и не изградим тази агенция, така че да бъде установена като институция, да бъде тествана, да събере цялата база данни, българските селскостопански производители, и на 1 януари 2007 година да влезем, няма да могат да получават директните субсидии. И за какво им е тогава на тях членство в Европейския съюз? Ако несъфинансираме например предприсъединителните фондове от наша страна, няма да получим тези 70 процента, които се дават от Европейския съюз. И за Европейския съюз са осигурени за дейности, пряко насочени към подготовка на институции, към всички ангажименти към съфинансиране на около 800 милиона лева в рамките на бюджета. Това са конкретните цифри.

Като говорим за отговорността, в това число социалната отговорност на правителството, на бюджета и на министър-председателя, значи, около 56 процента всички разходи в бюджета отиват по един или друг начин за социална политика. И чрез плащане на пенсии, заплати, и чрез разходи за образование, за здравеопазване, и чрез програмите на Министерството на труда и социалната политика, които са добре уплътнени финансово, за да може да реализират това, което е записано там, че 70 хиляди души чрез тези програми ще имат трайна заетост на осемчасов работен ден. Двадесет и три - четири хиляди души ще минат през преквалификация и подготовка, за да бъдат по-конкурентоспособни на пазара. И много други конкретни цифри.И според мен в рамките на възможностите, на тези ограничения, които съществуват, доста е социален бюджетът, въпреки че на мен лично би ми се искало. . .

Д.Стоянова: Интересното е, че. . .

С.Станишев:. . . повече.

М.Цветанска:Извинявай, само да попитам тук, дали ще има 13-та пенсия и заплата, нещо по-конкретно да кажем.. .

С.Станишев:Следващата седмица ще имаме по-конкретните разчети за това как се изпълнява бюджетът към този момент. Направили сме всичко възможно централните ведомства максимално да ограничат, да свият своите разходи, за да направим икономии. Аз ви казах, според мен много щедро са харчени средства от държавния бюджет до изборите и това действително ни вкарва в по-тежка ситуация. Имахме и наводнения, за които са похарчени десетки, да не кажа стотици милиони левове за възстановяването на щетите. . .

М.Цветанска:Не можете сега да се ангажирате. . .

С.Станишев:. . . и много други обективни реалности.

М.Цветанска:. . . с едно такова нещо.

С.Станишев:За съжаление не мога в момента, но ще направим всичко възможно. . .

Ю.Лазаров:Аз искам да попитам. . .

С.Станишев:. . . в рамките на. . .

Ю.Лазаров:. . . понеже няколко пъти споменахте. . .

С.Станишев:. . . тези параметри.

Ю.Лазаров:. . . г-н премиер, за здравеопазване, сега, бяхме свидетели преди десетина дни, така да го кажем, мерки в областта на болничната помощ с промяната на директори, на бордове на директорите в няколко български болници. Искам да ви питам това първа стъпка към някаква нова визия на здравната реформа ли е? И по-конкретно дали се предвижда приватизации на държавни болници?

В.Петракиева:Може би е много важен един друг въпрос, вие като премиер да кажете, защото има и по този въпрос разнопосочни сигнали от представители на правителството, тази година държавата ще покрие ли дълговете на болниците, ако - да, в каква част? И при така заложения бюджет за догодина отсега е ясно, че проблемът ще продължи да съществува, ако няма ясна стратегия за това какво ще се случи в този сектор. И не знам дали сте информиран, че в болница като “Св. Екатерина” в момента, за да се пестят пари, се изписват недоизлекувани пациенти. И смятате ли, че. . . давам конкретен пример просто, защото все пак всички сме хора и да не се налага да ни се случва и на нас. Какво бихте казал на един такъв човек, когото изписват от болница, защото трябва да се пестят пари заради дългове?

С.Станишев:Значи, първо, по отношение на здравеопазването, на смените в бордовете на болниците, бих казал не само на болниците, а в това число постоянно се говори за червена метла. . .

Ю.Лазаров:Не, аз исках да не влизаме в тази тема, а конкретно за . . .

С.Станишев:Аз ще ви кажа, ще ви отговоря и на този въпрос. Ще коментирам и другия, защото си направих труда да направя справка. Просто ми беше любопитно, много. . .

Ц.Ризова:Заехте си, че ще ви питаме за това.

С.Станишев:Извинявайте, дами и господа. . .

Ц.Ризова:Заехте си.

С.Станишев:. . . аз чета вестници, следа телевизия, чувам какво се говори. . .

В.Петракиева:Слушате и радио.

С.Станишев:. . .. слушам и радио, чета и БТА. Но, ако говорим. . .

Цв.Ризова:Това е страшно важно.

С.Станишев:Ако говорим сериозно, че в момента в Министерството на здравеопазването искат 200 милиона лева допълнително за направени вече в голяма степен разходи, естествено, че ще направим всичко необходимо, за да не бъдат фалирани и затворени болниците. До края на годината ще водим разговори и с тези, на които болниците дължат огромни средства за лекарства и за други неща, за да може да се гарантира стабилността на здравната система.

Тук не става дума, във връзка с това, тези промени в бордовете, които бяха направени, за някакво отношение към когото и да било. Аз лично много уважавам проф. Чирков като хирург. Но когато има болници, десетина на брой, които генерират над 50 процента от общите задължения на всички болници в България, това означава при една тенденция, когато в началото на, да кажем, предишния мандат не са имали такива задължения и всяка година нарастват задълженията с още и още, и още, значи, трябва да има малко финансова дисциплина, каквато има в множеството и окръжни болници, областни болници, да не говорим за общинските болници, за да се разпределят тези средства що-годе справедливо. Ясно е, че има болници, които дават по-високо качество на медицинското обслужване и никой няма намерение тях да ги сваля до нивото на една общинска болница например. Но самоограничение, контрол и изискване на резултати в крайна сметка, в това число и финансови, не говоря за печалба, но от едни търговски дружества на държавата, според мен съвсем нормално.

Второ, здравеопазването действително има огромни натрупани проблеми. И въпросът е не само до повечето разходи, а за това как се използват. Значи, абсурдно е Националната здравноосигурителна каса и досега да няма информационна система. Това означава, че няма контрол, това означава, че парите се наливат, без да се проследи ефективността на тяхното изразходване. И затова. . .

Цв.Ризова:Това е комично, искам да ви кажа. . .

С.Станишев:. . . колкото и да се налива. . .

Цв.Ризова:. . . толкова време не може да се реализира тази информационна система. . .

С.Станишев:. . . и шест процента да станат, преди да има информационна система и преди да има контрол от страна на държавата и обществото, няма да се постигне желаният резултат на пациентите. Затова следващата година е важна именно от гледна точка на реформирането на здравеопазването, неговото ефективно функциониране, за да се знае, че всички пари, които се дават от бюджета, от всички нас, от данъците действително отиват по предназначение. А не за нечии. . .

В.Петракиева:Колеги, много е важно да се чуе дали държавата ще покрие част от дълговете на болниците до края на тази година. . .

С.Станишев:Да.

В.Петракиева:. . . понеже не чух конкретен отговор.

С.Станишев:Да, ще покрием. . .

В.Петракиева:А знае ли се вече . . .

С.Станишев:. . . част от задълженията. . .

В.Петракиева:. . . в какъв процент?

С.Станишев:Това е въпрос действително на разговори от Министерство на финансите с екипа на министър Гайдарски, за да може да се гарантира стабилността. Ще бъде направено това. Имам уверенията от съответните министри.

Да се върна към темата за червената метла, защото много ме сърбят ръцете.

В. Конакчиев: Има ли я, няма ли я?

С. Станишев:Аз четох доста неща и затова пратих писмо на всички министерства да ми отговорят колко правоотношения са прекратени с държавни служители, с ръководители на агенции, колко борда са сменени. Оказа се, че от 37 хиляди държавни служители приблизително в този период от три месеца са прекратени отношенията с около 130 държавни служители, включително преобладаващата част по взаимно съгласие. Впрочем за Министерския съвет, за който аз непосредствено отговарям, за този период са прекратени отношенията с четири човека - двама поради пенсиониране и още двама. За сравнение...

В. Конакчиев:Съединението прави силата.

С. Станишев:...в периода от края на май 1997 г. до края на декември 1997 г., първите шест месеца на правителството на господин Иван Костов, от Министерския съвет са съкратени 114 души, включително... в този период хората знаете ли как са работили? Имали са договори срочни от три месеца до 15 дни и си представете себе си в това положение. Когато ви казват - имаш договор за 15 дни и много внимателно ще те наблюдавам какво правиш и дали си достатъчно лоялен към мен и тогава... ако не, ще те уволня. И така се е правило. Това е статистика.

Цв. Ризова:А за следващото правителство имате ли такава статистика? Това между вашия кабинет и следващото след Иван Костов, защото ние...

С. Станишев:За следващото правителство не успяхме, но според мен това, че 130 срещу 37 хиляди изобщо не може да се говори за “червена метла”. Нещо повече...

Д. Стоянова:Интересно е все пак по ръководните постове какво се случи. В тоя смисъл споменахте, че сте поискали справка и за бордовете, и за...

С. Станишев:Да, девет органи на изпълнителната власт, сиреч, ръководители на агенции, са сменени - от 220. Ако това го наричате “червена метла”, Господи Боже мой. По отношение на бордовете. Какво представляват те? Става дума за еднолични акционерни дружества на държавата и естествено всеки министър, за да търси по-добро управление... и са направени промени в 44 борда на търговски дружества общо в цялата страна. И това, според мен, е съвсем естествено, защото те съществуват в пазарна среда и трябва да постигат конкретни резултати за държавата, за собственика. И доколкото аз съм информиран, няма хора, които да са в по два или в по три борда - ако има такива случаи и получа информация, ще поискам много сериозни обяснения. Защо? Защото там са хора, в това число предимно или поне в голяма степен заместник-министри, които представляват съответно ведомство в този борд, служители на министерствата, а не някакви извънземни или червени комисари. Това е реалността.

Цв. Ризова:Добре, но получихте ли списъка, извинявай, Деси, да, понеже говорим за смени, получихте ли списъка на корумпирани митничари? Понеже говорим за смени, за проблеми, за цифри, трябваше да го получите.

С. Станишев:Днес, преди малко получих един доклад от Министерството на вътрешните работи, с който още не съм имал възможност да се запозная - днес беше срещата, той е достатъчно обемист - но не се съмнявайте, че компромиси не може да има, ако има достатъчно основания и факти. Защото...

М. Цветанска:Вие как гледате, извинявайте, но това противоречие между министрите относно Агенция “Митници”, на което сме свидетели тук последната седмица...

Ю. Лазаров:Дали трябва да има координация между МВР и митниците?

Д. Стоянова:И основателно ли е настояването на министър Петков за по-пълен достъп до информационната система на Агенция “Митници”, според вас, и ако... в зависимост от отговора, и смятате ли да предприемете нещо конкретно в тази посока, за да се реализира този достъп, според вас?

С. Станишев:Смятам да говоря с двамата министри, за да чуя аргументите на едната или другата страна, но е ясно едно. Досега действително съществуваше една инерция и тенденция, че всяко ведомство е само за себе си, а важи и за цялостната политика, и си прави някаква своя вътрешна политика със свои приоритети. Другите не знаем горе-долу какво прави то. Понякога така се получава - много голямо разпиляване и на енергия, и на ресурси, и то трябва и ще бъде преодолявано, защото правителството е едно цяло и трябва да провежда единна политика, в това число и по отношение на борбата срещу организираната престъпност и корупцията. Искам да ви кажа съвсем ясно - след поредното убийство, което се случи преди около един месец, на банкера Емил Кюлев, смятам, че действията, които бяха предприети от МВР с подкрепата на целия кабинет, бяха правилни и полезни. Те дават своя ефект вече. Но работата няма да се изчерпи с работата на МВР. Затова свиках заседание на Съвета по сигурност...

В. Конакчиев:Преди три седмици?

С. Станишев:Да, и той ще работи много ритмично оттук нататък, защото това е един от, една от институциите, които трябва да координират работата на различните ведомства, което досега не е било факт, и да се изработи обща политика, защото не може да се ограничи, да не говорим за пречупване на организираната престъпност, само с работа на МВР. Затова поисках и получих съгласието и на Главна прокуратура, и на следствието да се включат активно в това и да има действително комплексни мерки, в това число и за ограничаването на финансовите основи. И очаквам този доклад, помолиха ме малко повече време.

В. Конакчиев:Доклада за генезиса на престъпността, каналите, мерките, нали за този доклад сега отваряте дума?

С. Станишев:Да, и за този доклад, и за...

В. Конакчиев:Не сте го получили още?

С. Станишев:...и за общи предложения в МВР и Министерството на финансите за промени за по-цялостна политика. Заседанието на Съвета по сигурност ще се проведе в началото на декември - по-скоро след 7-и - 8-и, тъй като ме помолиха за малко повече време за по-голяма систематичност.

В. Конакчиев:Преди това ще получите доклада?

С. Станишев: Към тези ориентировъчни дати?

Д. Стоянова: Господин премиер, в момента сме изправени пред един конкретен казус по повод това, което казва, че се работи в екип, че не може само едното министерство или само другото. От една страна, имаме вътрешния министър Петков, който казва - в Агенция “Митници” има много кирливи ризи, ако бръкнем в тяхната информационна система, един вид страшно ще стане. От друга страна е финансовият министър Пламен Орешарски, който казва - от това, което аз имам, Агенция “Митници” се справя чудесно, защото приходите са добри. И затова интересно е в тази връзка вие като премиер как оценявате работата на Агенция “Митници” и по-специално на нейното ръководство, и какво е мнението ви по това противоречие, което очевидно се получава между двама от членовете на кабинета?

С. Станишев:Аз не виждам принципно противоречие. И едното, и другото е вярно в една или... в известна степен. Защото факт е, че има увеличение на постъпленията чрез митниците и е сложен по-добър ред - в много случаи не благодарение на нас само, на българското правителство, но и на външните фактори и на перспективата за влизане в Европейския съюз, защото, значи, аз пак малко се отклонявам, но голямата полза от участието в Европейския съюз не е само от фондовете, никак. Голямата полза е от налагането на определени правила, които важат за всички - и за министерства, и за агенции, и за граждани. И е ясно, че и в митниците, и другаде има много нередности. Затова, предполагам, ме информира и докладът на Министерството на вътрешните работи, който както ви казах, че не съм имал...

Цв. Ризова:След малко ще прегледате.

С. Станишев:...След малко ще разглеждам и ще го изпратя веднага на министър Орешарски за действие.

Цв. Ризова:И ще ни кажете какво пише, нали?

С. Станишев:Второ, има един по-принципен, философски бих казал, с извинение за израза, въпрос. Във всяка една държава съществуват маса интереси - обществени, корпоративни и частни. Моето впечатление като човек е че в България пирамидата е обърната. В нормална европейска държава на първо място е общественият интерес, държавният. На второ е корпоративният, защото успешното икономическо развитие е много важно за всички. И на трето е личният частен интерес, тук не говоря, разбира се, за граждански права и свободи, говоря за личния икономически интерес. При нас, както казах, е обърната пирамидата и една от задачите на управлението ще бъде да я подреди по подходящия начин, какъвто е европейският начин - да се съчетават интересите.

В. Конакчиев:Добре, бих искал... искам нещо на тази маса, на този разговор. Граф Александър фон Ламбсдорф вчера... тези дни се обърна към... от Европейския парламент - всички хора на държавни, високи държавни постове да се разграничат рязко от всички форми на корупция, да излязат с имотните си декларации, с доходите си и да ги покажат. Обърнете се вие от тази маса към всички хора, които заемат високи постове тук, у нас, да покажат имотните си декларации, да покажат доходите си и да се разграничат - това няма да е само на думи - от всички форми на корупция.

С. Станишев:Това звучи като обръщение много лесно. Значи, аз лично нямам проблеми с моята имотна декларация, смея да твърдя...

В. Конакчиев:Не само за вас.

С. Станишев:И всъщност висшите държавни служители са задължени да го правят.

В. Конакчиев:Не го правят.

С. Станишев:По-малката част, и затова действително трябва да се сложи повече ред в тази област. Но дайте да си говорим откровено. Корупция има навсякъде, въпросът е тя да бъде вкарана в такива граници, за да не пречи на голямото, на успешното развитие на държавата. В България, за съжаление, и корупцията, и организираната престъпност станаха нещо съвсем битово и естествено от само себе си, разбиращо се. И точно към това не може да има спокойствие и примирение. Спомнете си, например, ако говорим пак за организирана престъпност, последните четири години - 126 убийства и опити за убийства - говорим за типа поръчкови убийства - поради икономически интереси. Каква беше като правило реакцията досега? Реакцията беше - ами, разчистват сметки, преразпределят територии и ще има още. Това се възприема като нещо нормално. Няма да се възприема като нормално и един от важните механизми това е прозрачността и ясните правила във вземането на решенията, да се знае защо една или друга фирма печели един или друг конкурс, защо концесията се дава на едни, а не на други, впрочем по този повод и за магистрала “Тракия” се готви нов Закон за концесиите, който е съобразен с европейските препоръки. Очакваме... той е подготвен, очакваме мнението на Европейската комисия - там няма да има концесии без търг.

В. Петракиева:Може ли да се върнем към престъпността, защото темата е много важна, а ние някак си я минахме набързо. Казахте нещо важно - че мерките, които предприе вътрешното министерство след убийството на банкера Кюлев, са дали ефект. Моля ви да формулирате накратко този ефект, защото на мен ми е трудно да го обясня и на слушателите на “Дарик” радио понякога, и дори ще ви задам подвъпрос - има ли мафия в България и дали тя се е уплашила от този вид мерки, които предприе наскоро министерството, и това ли е начинът всъщност за борба с нея, ако отговорите с “да”?

С. Станишев:Това е един от начините, но не се изчерпват действията с този начин. Защото масираното присъствие на полицията, жандармерията по улиците има, според мен, определен ефект, има... дава повече сигурност. Аз съм говорил с хора, които казват - ами, по- ми е спокойно, когато виждам повече полиция по улиците. И това няма да бъде прекратено с една акция “Респект”. Принципно трябва да се преформулира малко работата на МВР и то да се занимава повече с... именно с присъствие там, където има нужда гражданинът. Но аз ви казах - няма да се изчерпва само с работата на МВР. Трябват и законови промени, трябва съвместни... необходими са съвместни действия на МВР, финансовото министерство и всички останали. Това, което се прави... започна да се прави от гледна точка най-сетне на изграждане на система от камери, на мрежа в големите градове - започваме естествено от София, където е най-висока престъпността - също ще даде своя ефект - и възпиращ, ако щете, от гледна точка на разследването. Знаете, преглеждат се в момента всички дела, които са били забавяни, отлагани с години, за да може да се ускори работата по тях, и действително работата е в системност, последователност и комплексност на действията - каква ще бъде политиката на правителството.

М. Цветанска:Какво, според вас, е различното в мерките, които се взимат, защото... изписа се и доста показване на мускули имаше и преди това. И затова може би ни е трудно да повярваме, че този път наистина ще бъде...

С. Станишев:Само времето ще ви го покаже.

Ю. Лазаров:Да добавя и аз към въпроса на Весето Петракиева, така да го кажа, малко по-образно - кога от операция “Респект” ще се премине към операция “Шок и ужас”. Говоря за шок и ужас за престъпността, разбира се, не за гражданите.

Д. Стоянова:И в тази връзка репликата, която преди време министър Петков спомена за ръба на закона - в смисъл, допустимо ли е за вас да се действа по ръба на закона, включително преди известно време един човек умря по време на полицейска акция.

С. Станишев:Според мен, не е допустимо. Служителите на МВР, които действат достатъчно решително и си вършат работата в рамките на закона, ще имат категоричната подкрепа на правителството, на министър-председателя. Разбира се, държавата трябва да дава пример, тя не може да действа беззаконно. Много е съблазнително, но тогава отиваме в една друга посока, която няма нищо общо с демокрацията, но демокрацията не означава хаос и безредие. Вие да сте видели в Америка някой да посегне на полицай? Нали знаете какво го очаква? Така че разумният баланс - значи, с достатъчно твърдост, но със спазването на закона, е задължително условие за общия успех.

Цв. Ризова:Господин Станишев, вие ли сте силният човек в правителството?

С. Станишев:Аз никога не съм се смятал за силов човек от гледна точка на традиционното...

Цв. Ризова:Не, аз попитах - “силният човек в правителството”?

С. Станишев:Аз правя разликата и подчертавам нюанса. Ние българите... някак си обичаме силните лидери, които командват, ръководят и мачкат. Аз не съм този тип човек като характер, но не се съмнявайте, мисля, че доста хора вече са го почувствали - когато е необходимо, мога да бъда достатъчно твърд без да губя нервите си и без да изпадам в крайности. Когато опира до принципи, до важни решения, според мен, ще успея да си отстоя вижданията, които са принципни.

Цв. Ризова:Питах, ви защото някои... някои казват, че има министри във вашия кабинет, които решават проблемите в своя ресор абсолютно сами и без вашата санкция.

Д. Стоянова:В тоя смисъл, налагало ли се е да проявявате твърдостта си спрямо членове на кабинета.

С. Станишев:Не се е налагало, защото има достатъчно коректни, лоялни отношения в рамките на кабинета на коалицията. Ако е необходимо, това ще бъде показано.

Ю. Лазаров:Ще продължите ли да модернизирате БСП?

С. Станишев:Моля?

Ю. Лазаров:В момента с правителството и лично вие се опитвате да модернизирате България, нали, с оглед на някакво бъдещо членство, дай, Боже, да е скорошно, на България в Европейския съюз. Ще продължите ли да модернизирате Българската социалистическа партия - имам предвид и предстоящият конгрес на БСП?

С. Станишев:Разбира се, разбира се, не като самоцел естествено, просто защото БСП, по мое убеждение, е най-демократичната партия в България - може да ви звучи силно, но аз имам достатъчно аргументи за това - и е партия, която е жива. Това понякога ни коства по-бавно вземане на решения, много вътрешни напрежения и спорове, но БСП е жива партия, която води постоянна вътрешна дискусия по различни проблеми. И смея да ви...

Ю. Лазаров:Аз имах предвид .../не се разбира - бел. ред./... на партията.

Ц. Ризова:Много сте дускусионни, вярно е.

С. Станишев:Да, това е и сила, това е и сила. И за мен е много важно, както за всеки жив организъм и за всеки човек, да не се спре промяната, защото светът около нас се променя постоянно и това важи и за БСП. И аз смятам, че е изключително съществено конгресът, който предстои, не просто да бъде конгрес на победителите на парламентарните избори, а да даде нов тласък на отварянето на БСП към гражданското общество, на нейната модернизация, за да може да отговаря на обществените очаквания, както и правителството впрочем. Но понеже...

Д. Стоянова:Понеже вие споменахте за обществените очаквания в началото на разговора ни, за реалността и желанията, една реалност се опитва да нахлуе през прозорците тук от едно известно време и според мен ще е непростимо, ако не поставим този въпрос. Знаете, от няколко дни учителите са под прозорците на вашия кабинет. Едно от техните основни искания е да бъдат повишени от 1 януари заплатите с 15 процента - то за много хора сигурно звучи още по-основателно на фона на онези 20, които вие обещавахте по време на предизборната кампания. Та има ли някакъв шанс учителите да получат по-високи заплати?

В. Конакчиев:Имахте среща с госпожа...

С. Станишев:Аз имах среща с госпожа Янка Такева и с господин Пламен Димитров, но искам да ви кажа следното - значи, има много ненормални неща в нашата страна - и заплащането на учителите, и на медицинските работници. Защото нормално ли е, както пише в един от въпросите и писмата, които получих във връзка с нашата среща от граждани, една медицинска сестра да получава 11 стотинки на нощно дежурство, която е акушерка, и да изражда деца - огромна отговорност за човешки живот? Не е нормално. За съжаление, е такава реалността и не може всички неща да се променят за един ден. Но правителството има достатъчно твърдост да реализира промяната и социалната отговорност в рамките на тези възможности, без да нарушим стабилността и предпоставките за решаването на социалните проблеми. Защото със същите основания, както и учителите, които имат много сериозни аргументи, същите основания имат медицинските сестри, пенсионерите и множество други категории в България - хора, които имат болка. Дори и държавните служители не получават адекватно заплащане за отговорността, която те носят. За съжаление, за един ден или за един бюджет не може всичко да бъде направено. Но този бюджет, който беше утвърден от парламента на първо четене, дава първите крачки и предпоставките за необходимата промяна...

Д. Стоянова:Да разбираме ли, че и да стачкуват, и да не стачкуват - пари няма, ако грубо трябва да се изразим? В смисъл... защото, разбирате ли, животът е конкретен и хората го усещат по джоба си. И предвид, че планираното увеличение от 6 процента в средата на годината, като махнем прогнозираната инфлация, която е малко под 5, ако не бъркам, и какво остава - 1 процент, и това на фона на това, че повишаването на жизнения стандарт и на доходите е приоритет, който вие непрекъснато декларирате, звучи повече от много скромно. Та затова най-малкото - конкретно няма шанс за увеличаване на заплатите или..?

С. Станишев:Конкретно в разговора с Министерството на образованието и науката са постигнати някои договорености по конкретни искания на Съюза на учителите. За съжаление, не всичко може да бъде реализирано. И в рамките на изпълнението на следващия бюджет ще търсим допълнителни възможности. Но пак ви казвам - не опира само до учителите...

В. Петракиева:В този смисъл, искам да ви попитам...

М. Цветанска:Извинявай, само искам нещо да вметна. Искам да ви попитам за компромисите, които ви се наложи да направите през тези сто дни, защото специално като говорите за образование, аз си спомням, когато вие тук като лидер на БСП идвахте при предишния премиер, за да говорите как образованието трябва да бъде приоритет на приоритетите, докато сега тонът трябва да се смекчи и да говорите как ще се търсят решения на нещата в следващия бюджет... Та за компромисите ми е въпросът...

В. Конакчиев:Само да прибавя, господин премиер, вие казахте, че сте отбор, правителството - дразните ли се, ако го нарекат правителство на компромиса?

С.Станишев:Всяко едно коалиционно правителство неизбежно създава компромиси... се изгражда на компромиси. Нещо друго в политиката... по едно определение - изкуството на възможния компромис. Важното е те да не бъдат принципни и да не разрушават основата, основните приоритети.

М. Цветанска:На вас не ви се е налагало да направите такива компромиси през тези сто дни - ми беше въпросът.

С. Станишев:Принципни компромиси - не. Доста частични, лични и тъй нататък съм правил и вероятно ще трябва да продължа да правя. Но залогът е много голям - разберете, че следващата година е изключително отговорна за страната от гледна точка на... не само дали ще влезем в Европейския съюз през януари 2007 година, а в какво качество - въпросът е дали влизаш в добра форма. Затова най-важното...

Ц. Ризова:Знаете ли, вие казахте, че заплатите на всички са важни безспорно - и моята, и вашата, и на всички нас са много важни - но когато говорим за учители и за лекари, става дума за интелектуалното, моралното и физическото здраве на българина. И аз от години наред, когато говоря с политици, се опитвам да го кажа - че това е съсловието, което наистина най-много заслужава. Всички ние мечтаем да ни увеличат заплатите, но от тези хора ние зависим, изключително зависим. Така че... приемете го и като един съвет на гражданин, господин премиер.

С. Станишев:Благодаря ви за съвета. Но действително зависим от много хора - и от служителите на МВР, и от учителите, и от лекарите, и от медицинските сестри. Всички ние сме в една лодка, важното е наред с това, мислейки за интереса на различните съсловия и категории, да не обърнем лодката.

Знаете ли, днес на срещата с госпожа Янка Такева тя ми каза, че е много доволна от Жан Виденов като министър-председател, защото той, когато тя дошла при него с нейните искания, отговорил на тях, извикал министъра на финансите и му разпоредил да ги реализира. Може би това е... говоря за конкретния случай, конкретните искания, но това е също една от грешките, защото в крайна сметка предишното управление с участието на БСП именно заради финансовата политика не успя да бъде успешно. И реализирайки всички приоритети, в това число и социални, и подоходни, преди всичко не трябва да разрушим финансовата стабилност.

Но тъй като ми дават знак, че времето фактически е изтекло, искам освен на вас, да благодаря на многото хора, които са отправили и конкретни въпроси, и мнения, и препоръки към мен, чрез Интернет или писмено, защото това действително е важно. Ще направя възможното да се отговори на всички тези въпроси или от министерствата, към които са обърнати, защото има конкретни случаи...

В. Конакчиев:Ние също ще ви предадем още въпроси на слушатели и зрители.

С. Станишев:...а също така и лично чрез моята приемна, и действително тази практика на разговор ще продължи.

В. Петракиева:Искам да помоля за една прогноза. Длъжна съм да съм оптимист като представител на национална медия, каквито сме всички ние, но, дано не съм права, в случай, че през пролетта не получим добри новини за нашето европейско бъдеще и като имаме предвид на каква цена беше съставено точно това правителство, смятате ли, че то ще изкара пълния си мандат?

С. Станишев:Аз смятам, че това е полезно за страната



 
Заедно
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.