ЩЕ СЕ УЛЕСНЯТ ЛИ ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ В ЕС?
Европейският парламент ще гласува на 19 юни два доклада за възлагането на обществени поръчки в ЕС. Първият е доклад по процедурата за съвместно взимане на решение и цели по-голяма прозрачност и по-ефективен преглед на процедурите за възлагане на договори като изменя няколко вече съществуващи директиви. Другият незаконодателен доклад предлага начини за усъвършенстване на транспонирането и прилагането на законодателството за обществените поръчки в ЕС.
Пресслужбата на ЕП предлага повече подробности по темата:
Въвеждането на така наречения "standstill period" е основна тема в доклада по процедурата за съвместно взимане на решение от докладчика Jean-Claude Fruteau (ПЕС, Франция). Става дума за достатъчен срок, който да дава възможност за ефективно обжалване, между решението за възлагане на поръчка и сключването на съответния договор. При липса на такъв период възлагащите органи, в желанието си да направят необратими последиците от оспореното решение за възлагане, ускоряват подписването на договора. "За да се преодолее тази слабост, която компрометира сериозно ефективната съдебна защита на заинтересованите участници, и по-точно онези от тях, които все още не са окончателно отстранени, трябва да се предвиди минимален срок на спиране от типа "standstill", в течение на който да бъде спряно сключването на договора, независимо дали сключването се извършва в момента на подписването на договора", гласи текстът.
Европейската комисия предлага, в рамките на клаузата "standstill", договор да не може да бъде сключен преди изтичането на срок от най-малко десет календарни дни, считано от деня след датата, на която заинтересованите участници са уведомени за решението на възложителя. Членовете на Комисията по вътрешния пазар гласуваха за запазване на този срок в случаи, когато такова уведомяване се прави по факс или електронен път. В случаи на други комуникационни средства, срокът трябва да се удължи до 15 календарни дни.
Преди вота в пленарна зала съ-законодателите се споразумяха по текста, което означава, че законодателната процедура ще приключи на първо четене, защото се очаква, че Съветът ще подкрепи измененията, гласувани от ЕП. След това държавите-членки имат на разположение 24 месеца след публикуването на директивата в Официалния вестник на ЕС, за да я приложат.
Подобряване на транспонирането и прилагането
ЕП препоръчва на Комисията да предложи план за действие с цел насърчаване на държавите-членки при изпълнението на техните задължения за справяне със съществуващите и възникващите проблеми при транспонирането и прилагането в областта на обществените поръчки. Този план трябва да е с акцент върху незаконното директно възлагане на поръчки, както и към късното или неправилно транспониране.
В доклада по собствена инициатива с докладчик Arlene McCarthy се припомня, че по-голямата част от обществените поръчки, предмет на директивите на ЕС, е в съответствие с правилата, но независимо от това продължават да съществуват проблеми при събирането на данни относно обществените поръчки. Причината за това е големият брой на договарящите органи и непълното документиране относно неправилното прилагане на правилата.
Според депутатите Комисията трябва да получи необходимите човешки ресурси, за да може по-ефективно да контролира закъснялото и неправилно транспониране. Според тях държавите-членки трябва активно да обменят знания и най-добри практики помежду си по отношение на транспонирането на законодателството в областта на обществените поръчки и да подобряват сътрудничеството си с Комисията в тази насока. Те призовават държавите-членки да съсредоточат усилията на национално ниво върху откриването и санкционирането на незаконните практики. Също така те трябва да предоставят на Комисията достатъчно данни за транспонирането на директивите относно обществените поръчки.
Докладът призовава за създаването на национални консултативни агенции в областта на обществените поръчки, които да подпомагат както възлагащите органи при правилното прилагане на правилата за тези поръчки, така и кандидатите, и по-специално малките и средни предприятия, при подаването на оферти за обществени поръчки.
Систематичното обучение на професионалисти в областта на обществените поръчки в страните от ЕС също е от значение, защото то ще повиши прозрачността при прилагането на националните правила и процедури по отношение на обществените поръчки в ЕС.