Europe.bg
  Начало - Новини - Интервюта
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Интервюта

  • A+
  • A-
12-09-2007

ОЦЕНКАТА НА ПОДАДЕНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ПО ВТОРАТА ФАЗА НА ГРАНТОВАТА СХЕМА ПО ФАР ЗА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ ТРЯБВА ДА ПРИКЛЮЧИ ДО КРАЯ НА СЕПТЕМВРИ

Портал ЕВРОПА продължава серията материали, свързани с темата с оползотворяването както на предприсъединителните, така и на структурните инструменти, предвидени за България.

За информация по развитието на втората фаза на грантова схема „Конкурентноспособност", отново потърсихме г-н Атанас Кирчев, директор на ИА по Програма ФАР в Министерството на икономиката и енергетиката

Още по темата:


Много наши читатели се интересуват кога ще приключи оценката на проектите по втората фаза на грантова схема „Конкурентноспособност" по Програма ФАР.

Това, което е важно да се подчертае е, че оценката на проектите по втората фаза на грантова схема „Конкурентноспособност" се намира в заключителен етап. Не мога да се ангажирам с конкретни срокове, тъй като не можем да изнасяме информация преди окончателното приключване на оценката. Надявам се данните за одобрените проекти да се предоставят до края на месеца.

На практика в момента се намираме в четвъртия, заключителен етап от оценката на проектите, в който изискваме от фирмите да предоставят документи, които удостоверяват, че кандидатите отговарят на всички поставени условия и изисквания. Тези документи трябва да ни бъдат предоставени в триседмичен срок и ние сме длъжни да го спазим.

На интернет страницата на агенцията е посочено, че много фирми са имали проблеми с документацията по проектите от първата фаза по схема „Конкурентноспособност" и това е довело до допълнително забавяне на сроковете по първата фаза. Какви са причините за забавянето?

Причините са две, не ги подреждам по важност, но много от досиетата по първата фаза, почти всички бих казал, се наложи да бъдат върнати за преработване - не бяха изготвени по правилата, което наложи и допълнителната им оценка след това.

Общите данни са за 187 тръжни документи по „Конкурентноспособност" І, внесени за одобрение до този момент, от които са одобрени 120. Досега въз основа на проведените процедури за одобрение са внесени 74 оценителни доклада, като одобрените са 32. Това са данните към момента.

Втората причина, трябва да призная, е, че явно е нашият недостатъчен капацитет. В момента със схемата пълноценно се занимават трима души, като още двама са заети частично. За такива параметри оказва се, че това е недостатъчно.

На какво се дължи високия брой на неправилно подготвени досиета?

Много от фирмите не бяха се справили или с подготовката на спецификациите, или имаше други проблеми. Отдавам го на неопитност на фирмите, за много от тях това очевидно е първия проект по програма ФАР, който изпълняват. Много от фирмите бяха посочили в тръжното досие за закупуване машини с различни спецификации от посочените в проекта им. Някои фирми също така желаеха да променят вида на необходимите им машини. Тъй като тръжното досие е доста обемист документ, преразглеждането му отнема време и това води до допълнителни забавяния.

Според вас представената от министерството документация била ли е достатъчно подробна?

Документите като указания, насоки, изисквания са изключително подробни, дадени са необходимите примери, формуляри, които се попълват. Очевидно това не е било достатъчно, но ние не можем да се ангажираме да обучаваме 187 фирми как да попълват документи.

Как минаха търговете и доволно ли е Министерството на икономиката и енергетиката?

Аз вече посочих данните за броя на одобрените тръжни документи. По правило фирмите които са с одобрени тръжни досиета са се справили добре. Тоест тези, които са минали прага на одобрение на досиетата много по-малко грешат.

Изпълнителната агенция трябва да реагира в 20-дневен срок, след получаването на доклада с оценка за избор на доставчика. Вярно ли е, че този срок не винаги се спазва?

Този срок, който е посочвате - 20 дневен е правилен, но не във всички случаи се спазва, тъй като част от документите трябва да бъдат преразглеждани. Ние поемаме част от вината за забавянето.

Какво е съотношението на подадените проекти по първа и втора фаза на грантова схема „Конкурентоспособност"?

По втората схема са подадени близо 1400 проекта. По първата бяха около 1500. Приблизително се получава аритметиката, че във втората фаза броят на проектите е равен на тези, кандидатствали в първата фаза минус броя на одобрените.

Тоест от около 10% от кандидатстващите фирми биват одобрени

Да това е приблизително така. За това обаче нямат вина фирмите. Това е заради ограничения ресурс на програма ФАР. Има ограничен размер средства и те се разпределят между най-добрите кандидати за колкото стигнат парите. Това, че някоя фирма не е получила финансиране не означава, че проекта й не е бил добър, просто е имало по-добри. Тоест тук не е правилно да се каже, че проекта е отхвърлен, отхвърлят се проекти, които не са минали определени точки, просто не за всички проекти стигат средствата.

Трябва да кажа, че и за нас това е първата мащабна схема и си извличаме поуки от това, което става.

В този смисъл вече имате ли решения за подобряване на работата?

Ускоряването на работата зависи от увеличаването на капацитета. При повече хора ще работим по-бързо. Опростяване също ще има. Идеята при оценката е максимално да се използват финансовите резултати и прогнозите на фирмите, тоест да намалее влиянието на външни фактори като написването на проектите. Това обаче означава, че фирмите ще трябва доста по-сериозно да обосновават финансовите си прогнози.

При нас кандидатстват фирми от най -различни браншове, и който и отделен показател да вземем, пак ще има разлики между отделните браншове. Например рентабилността е различна в мебелната промишленост и металургията или текстилната промишленост.

Така че, за да не поставяме фирмите при различни условия, идеята ни е при следващите схеми да сравняваме финансовите прогнози на фирмите със средните данни за бранша в който работят. Една фирма, която се движи наравно със средните данни за съответния бранш или над тях, ще има по-големи шансове за финансиране от фирма със слаби показатели, но отлично написан проект.

Как ще се промени ситуацията при кандидатстването за проекти по структурните фондове?

При кандидатстванията за финансиране по Структурните фондове няма да се усложни документацията, но ще бъде много по-прецизна. Досега данните за финансовите резултати се взимаха на доверие. При схемите по Оперативната програма акцентът ще бъде във внимателната проверка и оценка на тези данни.

Идеята за тази по-голяма прецизност при посочването на финансовите данни е свързана с факта, че при кандидатстването по оперативната програма ще се отпускат много по-големи средства за много повече фирми. По някои проекти ще може да се кандидатства за безвъзмездно финансиране до 1 млн. евро, което е доста по-различно в сравнение с отпусканите до сега 50 хиляди евро. Именно за това е необходимо фирмите да се подготвят да пишат много по-сериозни и обосновани бизнес планове.

Редакцията на Портал ЕВРОПА припомня на своите читатели, че продължава да следи темата с оползотворяването както на предприсъединителните, така и на структурните инструменти, предвидени за България. Всички мнения, реакции, въпроси и сигнали са добре дошли на редакционната ни електронна поща.


 



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.