МАРК БОЙНДЕРМАН, EUOBSERVER "НЕ ЗНАМ 10-Е НОВОПРИЕТИ ДА СА ПОЛЗВАЛИ ЛОБИСТИ ПРИ ПРИСЪЕДИНЯВАНЕТО СИ"
Обществената поръчка, обявена от българското външно министерство, за частни лобистки и консултантски компании не ми изглежда необичайна. Дейностите, описани от възложителя – да се идентифицират ключови фигури с влияние върху общественото мнение и вземането на решения, както и разработването на стратегия за влияние върху тях – са типични задачи, които се извършват от всяка компания за връзки с обществеността.
В Брюксел има много подобни компании за връзки с обществеността, както и консултантски фирми. Някои от най-преуспяващите се оглавяват от бивши ключови политици.
Павел Теличка, бившият чешки еврокомисар, е ръководител на Брюкселския офис на компанията BXL consulting, която “подпомага своите клиенти да промотират интересите си, във връзка с дейностите им в рамките на Европейския съюз”. Пат Кокс, бившият председател на Европейския парламент, също бе взет на работа в консултантска фирма.
Тези агенции се наемат и от публични институции, например от европейски региони, които искат проблемите им да се чуят в Брюксел. Също така на национално ниво, в рамките на страните – членки на ЕС, има множество консултантски фирми, специализирани в изграждане на обществен имидж и връзки с медиите.
Не ми е известно такива частни компании и фирми да са били наемани за провеждане на “специфични дейности” в десетте страни, приети през 2004 г. в ЕС. Но положението с тези държави като процес на присъединяване беше различно. В техните договори за присъединяване не беше включена опция за едногодишно отлагане, нито към обществено мнение в тогавашния ЕС беше толкова скептично към разширяването (специално в петте страни – членки, изрично записани в обществената поръчка на българския възложител). Наред с това, сега имаме реална угроза от “второкласно” членство на България в ЕС, членство, при което тази страна първоначално може да бъде лишена от участие в ключови сфери на европейската политика като правосъдие и вътрешни работи. ЕС може да задейства такава “предпазна клауза” на базата на това, което е записано в Договора за присъединяване.
Така че много неща са заложени на карта – това, което ме изненадва, е че българското правителство чак сега е осъзнало това, по-малко от година преди планираното за 2007 г. присъединяване.
Портал ЕВРОПА припомня, че Марк Бойндерман е авторът на статията в Euobserver, цитирана първо от нашия екип на 17 февруари, за общественото мнение във Франция и Холандия, което може да е фактор за задействането на отлагателната клауза. МВнР на България коментира по адрес на тази статия, че се излагали “разнопосочни мнения на анонимни дипломати”, които повтаряли “отдавна известни хипотези”. Всъщност Бойндерман прогнозира в материала си от 17 февруари, че в крайна сметка България и Румъния ще бъдат приети навреме в ЕС. Той се позовава на “оптимистичен” предварителен документ на ЕК, който “циркулирал из западните дипломатически мисии” в София и Букурещ. В този смисъл Euobserver допуска, че “има голяма вероятност членовете на Комисията да направят положителна препоръка в докладите през май”.