ЮЛИАНА НИКОЛОВА: “ПРОГНОЗИРАМ, ЧЕ ЩЕ НИ ПРИЕМАТ В ЕС НА 1.1.2007 СЪС ЗАДЕЙСТВАНА ЗАЩИТНА КЛАУЗА ЗА ПРАВОСЪДИЕ И ВЪТРЕШНИ РАБОТИ”
Да се отмени обществената поръчка за лобисти на МВнР е най-доброто за българския данъкоплатец, казва директорът на Европейския институт
Портал ЕВРОПА пита авторитетни експерти и коментатори за прогноза за най-вероятния според тях вариант за членството на България в ЕС.
Поредицата започваме с Юлиана Николова, директор на Европейския институт:
Г-жо Николова, какво очаквате да съдържа майският мониторингов доклад на Европейския съюз за напредъка на България?
За мен лично, към днешна дата, най-вероятното е, майският доклад да съдържа много критики, специално по глава правосъдие и вътрешни работи. Ако в доклада пише, че сме отбелязали напредък, според мен ще се казва, че този напредък не е достатъчен.
Смятате ли, че наистина сме изправени пред четири възможни варианта за реализация на нашето членство – така, както ги формулира Меглена Кунева?
Според мен вариантите са повече от четири. Бих ги формулирала така: първи вариант – приемане през 2007 г.; втори вариант – приемане през 2007 г. с една или две защитни клаузи; трети вариант – приемане през 2008 г.; четвърти вариант – приемане през 2008 г. със защитна клауза; и пети вариант – да закъснеят ратификациите на Договора ни за присъединяване в националните парламенти на страните – членки. Това закъснение може да се случи при всеки един от гореизброените варианти.
Допускате ли, че наистина е възможно забавяне в ратификационния процес?
Струва ми се, че ратификациите няма да закъснеят. Като проблемни държави се приемат Франция и Германия. Въпросителните спрямо Франция са повече, но причината за едно евентуално забавяне на Париж не е България, а вътрешнополитическите проблеми на Франция.
От тези пет варианта, кой според вас – към днешна дата – е най-вероятният?
Най-вероятно към днешна дата е да ни приемат в Европейския съюз през 2007 година със задействана защитна клауза за правосъдие и вътрешни работи. Или ако не е задействана, то с голяма вероятност да бъде задействана в друг момент след приемането. Дори и присъединяването ни в ЕС да се случи без задействана предпазна клауза, със сигурност ще ни бъдат отправени много препоръки в тази област – правосъдие и вътрешни работи.
Ако стане така, както го прогнозирате, това може ли да се тълкува като неуспех на “Правителството на европейската интеграция”?
Който и от вариантите да се случи, той ще бъде представен от правителството като “грандиозен успех”. Досега в България не се е случвало да си отиде правителство, заради това, че не е постигнало някоя от целите си.
Мислите ли, че консултантите, които МВнР търси чрез обществена поръчка за осуетяване на евентуално отлагане на членството, биха спомогнали за нашата интеграция в ЕС?
Целите, които възложителят (МВнР) формулира в тази обществена поръчка, са взети от длъжностните характеристики на дипломацията и на някои от службите, извършващи разузнавателна дейност. Коментарът ми за тази обществена поръчка е – ако наистина така описаната работа може да се свърши за 200 000 лв., то тогава бюджетът на Външно министерство е много раздут!
Разграничени ли са консултантските услуги от лобизма в изискванията към кандидатите?
Дали става въпрос за лобизъм или за търсене на консултанти за имиджова кампания – и за двата варианта обществената поръчка е неуместна. Ако ще се прави имиджова кампания – е твърде късно, освен това имиджовата кампания се прави от “фронтмените” във външната политика и властта, а не от наемници. Ако пък кампанията ще е лобистка, то тя не би следвало да се обявява публично, още по-малко с обществена поръчка. Според мен тази обществена поръчка трябва да се отмени, да се прекрати. В самото й наименование пише “спешни мерки” – тогава защо все още не е обявен резултатът от нейното провеждане? Крайният срок за кандидатстване беше 18 февруари. Повече от любопитна съм какъв ще бъде резултатът. Според мен най-доброто за българския данъкоплатец е тази обществена поръчка да бъде прекратена.