АГЕНЦИЯТА ПО ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ НЕ Е УВЕДОМЕНА ЗА ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ДОГОВОРА МЕЖДУ ВЪНШНО МИНИСТЕРСТВО И ШИМОН ШЕВЕС
Интервю на Портал ЕВРОПА с г-жа Миглена Павлова, изпълнителен директор на Агенцията по обществени поръчки
Приоритет на Агенцията по обществени поръчки е да осигури ефективност на системата за обществени поръчки в България, съблюдавайки принципите за публичност и прозрачност, свободна и честна конкуренция, равнопоставеност на всички кандидати.
Госпожо Павлова, дали Външното министерство е уведомило Агенцията по обществени поръчки за обстоятелствата по договор № 23 от 13 март 2006 г.? (договорът с I J International, представлявано от едноличния директор Шимон Шевес за “ускоряване процеса на присъединяване на Република България към ЕС от 1 януари 2007 г.” – бел. ред.)
Да, МВНР е спазило изискванията на Закона за обществените поръчки и е подало в срок информацията за сключения договор в Агенцията – със съответните образци на документите. Разбира се, подадени са данните, които се изискват – а именно изпълнителят и стойността. Ние до вчера нямахме самия договор – никой не е длъжен да го предоставя на Агенцията.
Самият договор бе раздаден на медиите, ето защо ние решихме да ви го изпратим и на вас. Вашата агенция извършва мониторинг върху обществените поръчки в страната.
Благодаря на вашата медия, че ни го изпрати за информация.
Прекратен ли е този договор?
Законът казва, че когато един договор бъде прекратен, Агенцията по обществени поръчки трябва отново да бъде уведомена в 7-дневен срок. Засега в Агенцията няма получена информация от МВНР за прекратяване на този договор, т.е. засега за нас договорът не е прекратен.
Значи договорът с Шимон Шевес е в сила?
След като вашата медия отправи питането си към нас, ние вчера се свързахме с колегите от Външното министерство и ни уведомиха, че не е изтекъл срокът, в който трябва да ни уведомят за това, дали договорът е прекратен или не.
А според вас можем ли да считаме договора за разтрогнат “без юридически и икономически последици”, както бе обявил заместник-министърът на външните работи Любомир Кючуков на 31 март?
Към момента няма нарушение на закона, не е изтекъл 7-дневният срок за уведомяване на Агенцията по обществени поръчки след прекратяването.
Ако е прекратен, но от МВНР не са ви уведомили по надлежния ред в 7-дневния срок какво следва?
Санкцията би била 200 лева глоба. Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол би трябвало да потърси административна отговорност.
Г-жо Павлова, изглежда договорът е бил подписан на 13 март без изпълнителят да е представил свидетелство за съдимост. Законът изисква такова свидетелство. Липсата му означава ли, че този договор изобщо не е влизал в сила; че е нарушен Законът за обществените поръчки?
Не бих могла да кажа, тъй като нямаме такива компетенции. Агенцията по обществени поръчки няма контролни функции по ЗОП: ние събираме и обобщаваме информацията. Освен това Агенцията не е сезирана по този договор – няма подадена жалба от заинтересовано лице. Единствено заинтересовано лице би могло да подаде жалба в тези случаи. Обществената реакция и публикациите в медиите не биха могли да бъдат за нас сигнал – няма жалба, на която да се реагира. Бих могла да допълня – ние не сме следствени органи...
Ако допуснем, че договорът е нищожен и подписан в нарушение на закона, и че заинтересованите страни не са заинтересовани да подадат жалба, по какъв начин може да се възстанови справедливостта?
Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол има правомощията по ЗОП да извършва контрол на вече проведени процедури. Когато те установят, че е нарушен законът, ние имаме правомощия да поискаме нищожност на даден сключен договор. Това може да стане в случай, че Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол – или, както казах, някоя от заинтересованите страни – ни сезират.
Как трябва да се постъпи с гаранцията за изпълнение на договора – сумата, внесена от изпълнителя при подписването?
Гаранцията ще бъде освободена, ако се прекрати договорът.
Г-жо Павлова, министърът на външните работи Ивайло Калфин коментира след случилото се около този договор, че трябва да се променят всички вътрешни правила за обществените поръчки, които действат в министерството. Имат ли слабости тези правила според вас?
Не съм се запознала с тези правила. Всеки възложител създава свои специфични вътрешни правила за ЗОП.
Вчера вие участвахте в обсъждане на промените в Закона за обществените поръчки. От известно време те се посочват едва ли не като “генератор” на корупционни практики. Установени ли са случаи на разделяне на една обществена поръчка на няколко по-малки, които да бъдат възложени без конкурс на един и същи изпълнител?
Това е един от много деликатните въпроси относно определяне стойността на поръчката. Това, което сме събрали като информация от нашия мониторинг, е поглед върху получената информация от проведените одити на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол. Не е установено да има практика за разделяне на обществени поръчки по отношение на стойността. От 35 одитни доклада, извършени при възложителите от страна на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол, няма установено разделяне на поръчки.
Портал ЕВРОПА ви благодари за това интервю!
Миглена Павлова е дипломиран експерт-счетоводител. Завършва висше образование през 1994 г. в Университета за национално и световно стопанство /УНСС/, специалност – счетоводство и контрол. Специализирала е финансов, данъчен, одиторски, валутен и митнически контрол. През 1995 г. започва професионалната си кариера в УНСС като старши асистент в катедра "Финансов контрол". В периода 2002 – 2003 г. е член на Независимата комисия, определена от Народното събрание за одит на годишния отчет за изпълнението на бюджета и годишния финансов отчет на Сметната палата. Владее три чужди езика – руски, френски и английски.
Портал ЕВРОПА пояснява:
Агенцията по обществени поръчки се ръководи и представлява от изпълнителен директор.
Изпълнителният директор:
1. представлява агенцията в страната и в чужбина;
2. ръководи, координира и контролира дейността на агенцията, както и връзките й с други институции, органи и организации;
3. подпомага министъра на икономиката при разработването на проекти на нормативни актове и международни договори в областта на обществените поръчки;
4. издава методически указания по прилагането на Закона за обществените поръчки /ЗОП/ и свързаните с него подзаконови нормативни актове;
5. разработва Класификатор на обществените поръчки;
6. изготвя проекти на образци на обявления и на информацията за възложените обществени поръчки;
7. одобрява и обявява формата и техническите изисквания към документите по чл. 4, ал. 1, т.1-7 и ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки, изпращани в електронен вид;
8. поддържа списъци на възложителите по чл. 7, ал. 1 от ЗОП;
9. поддържа със съдействието на професионалните сдружения и организации в съответния бранш, списък на лица, които възложителите могат да ползват като външни експерти при провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки;
10. съставя списък на държавите, с които Република България е сключила многостранен или двустранен договор, който осигурява сравним и ефективен достъп на български лица до участие в обществени поръчки в тези страни;
11. осъществява мониторинг на обществените поръчки в страната;
12. координира и контролира събирането и обобщаването на практиката по прилагане на ЗОП и свързаните с него подзаконови нормативни актове;
13. води Регистър на обществените поръчки;
14. участва в международното сътрудничество на Република България с организации в областта на обществените поръчки;
15. координира обучението в областта на обществените поръчки;
16. сезира компетентните органи за упражняване на контрол по спазването на ЗОП;
17. оспорва пред съд решения на възложители, в случаи на нарушение на чл. 25, ал. 4 от ЗОП;
18. предявява пред съд искове за обявяване на нищожност на договори за обществени поръчки при нарушение на ЗОП;
19. представя на министъра на икономиката годишен доклад за дейността на агенцията;
20. издава индивидуални административни актове в рамките на своята компетентност;
21. утвърждава длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите в администрацията на агенцията;
22. утвърждава вътрешните правила свързани с организацията на работата в агенцията; 23. назначава държавните служители в агенцията, изменя и прекратява служебните правоотношения с тях;
24. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;
25. разрешава отпуските и командирова служителите в агенцията;
26. осъществява и други функции, възложени му със закон или с друг нормативен акт.