Europe.bg
  Начало - Новини - Интервюта
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Интервюта

  • A+
  • A-
14-05-2006

ЕЛМАР БРОК: “ВИДИМО СЛАБОСТИТЕ НА БЪЛГАРИЯ НЕ СА ОТСТРАНЕНИ С БЪРЗИНАТА И ДЪЛБОЧИНАТА, КОИТО БЯХА ОБЕЩАНИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ”

Интервю на Портал ЕВРОПА с Елмар Брок, председател на Комисията по външни работи на Европейския парламент

В днешния брой на консервативния германски вестник “Велт ам Зонтаг”, под заглавие “Частично членство за България?”, четем, че председателят на Комисията по външни работи на Европейския парламент Елмар Брок пледира за частично членство на България в ЕС, както и за ограничаване на предвидените за страната ни европейски средства. Според Елмар Брок (ЕНП), причината е “огромната корупция в България и Румъния”, заради която той настоява членството ни в ЕС да не е от 1 януари 2007 г. “Не трябва да се случва така, че раковото образувание на корупцията да дойде насам към нас” е казал пред “Велт ам Зонтаг” Брок. Според изданието, най-вероятно в доклада на Оли Рен няма да се съдържа препоръка за началната дата на членството, но отлагане с една година е много малко вероятно.

В предишни свои изказвания, Елмар Брок допусна отлагане на присъединяването с повече от една година: “Впрочем ако една година на отлагане ще доведе до нестабилност в страната, тогава струва ми се ще трябва да почакаме още повече". Брок коментира и твърденията на българското управляващо мнозинство за дестабилизация при евентуално отлагане – "Да подпишеш договор, парламентът ти да го ратифицира и в крайна сметка да кажеш, че приложението му ще разруши стабилността в страната - този факт ме изнервя."

Г-н Брок, през последните дни медии в Румъния, Австрия, Великобритания и България цитираха високопоставени източници в ЕК, че е възможно България да бъде отложена с една година. Вие лично чувал ли сте официални лица да казват гласно такъв сценарий и има ли членове на Външната комисия в ЕП, които поддържат това мнение?

И двете страни ще бъдат оценени според специфичното им положение и индивидуалния им напредък. От това, което чувам, и двете страни имат своите слабости. Така че крайната оценка зависи от задълбочения анализ в мониторинговите доклади. Всичко останало е спекулация.

Вие казвате, че ЕП взима решенията си независимо от политическия цвят на правителствата на присъединяващите се страни. Какво е личното Ви наблюдение като председател на Външната комисия – слабостите на България сега по-многобройни ли са от слабостите, които страната ни имаше преди миналото лято?

Видимо слабостите на България не са отстранени с бързината и дълбочината, които бяха обещани на Европейския съюз. Това съвпада с идването на власт на ново правителство в Румъния. Но докладите за напредъка се базират на индивидуалната ситуация във всяка страна и на заключенията на независими експерти, а не на партийна политика.

Във Ваше изявление, което Портал ЕВРОПА разпространи пръв в България, вие посочвате, че ALDE (Алиансът на либералите и демократите в ЕП, бел.ред.) играе “политически игри”. Какви са тези игри?

Присъща задача на Комисията по външни работи е да проверява работата на Комисията и на Съвета по отношение на процеса на разширяване на ЕС. В този контекст, аз действително бях много учуден от това, че някои членове на групата на ALDE ни атакуваха за отправянето от наша страна на устен въпрос към ЕК за докладите за напредъка. Нашите въпроси са породени от договорите (за присъединяване – бел.ред.), които и двете страни – кандидатки са ратифицирали.

Представители на ЕС изглежда споделят сходно убеждение – че отлагане за 2008 г. не би благоприятствало темпа на реформите, а би фрустрирало София и/ли/ Букурещ. Обаче опцията за отлагане е ясно записана в Договора за присъединяване, който – както Вие посочихте – е ратифициран от българските и румънските политици. Мислите ли, че сам по себе си Договорът за присъединяване е един добре изработен документ без слабости в текста му?

Договорът е един добре изработен документ и той беше договарян между ЕС и България и Румъния. Не мисля, че за възможни предпазни клаузи може да се взема решение на основата на страхове от фрустрация, нито пък, че те представляват подтик за реформи. Присъединяващите се страни трябва да напишат своето домашно, което самите те са обещали да направят, и точно това е нещото, което трябва да бъде оценено от страна на ЕС. Всичко, което ние искаме, е изпълняване на Договора за присъединяване, както и спазване на правния ред на ЕС. Какъв е проблемът с това?

Портал ЕВРОПА отбелязва, че Европейският парламент (както и в частност политическите групи в него) ще изработи позицията си по датата за членство на България и Румъния на базата на мониторинговия доклад на ЕК, който ще бъде представен от еврокомисаря по разширяването Оли Рен във вторник от 16 часа българско време пред евродепутатите. Комисията по външни работи на ЕП ще предложи проект на тази позиция “до юни”, по думите на Елмар Брок, и ще зависи “в много голяма степен” от заключенията в майския мониторингов доклад.



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.